ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ


Ομαδοσυνεργατική μέθοδος
Η ομαδοσυνεργατική μέθοδος έχει έρθει στην επικαιρότητα τους τελευταίους μήνες λόγω της εισαγωγής του  project στα Λύκεια και λόγω της εφαρμογής των νέων πιλοτικών προγραμμάτων σπουδών στα Γυμνάσια.
Οι εκπαιδευτικοί καλούνται να εφαρμόσουν την ομαδοσυνεργατική μέθοδο χωρίς να έχουν το απαραίτητο θεωρητικό υπόβαθρο και χωρίς να έχουν επιμορφωθεί ποτέ σ’ αυτό τον τρόπο διδασκαλίας. Οι περισσότεροι από τους εκπαιδευτικούς δεν ξέρουν γιατί επιλέγουν αυτή την τεχνική , δεν ξέρουν πως θα οργανώσουν την εργασία σε ομάδες, πως θα πραγματοποιηθεί μια ομαδική εργασία και πως θα αντιμετωπιστούν τυχόν προβλήματα που θα προκύψουν και τελικά πως θα αξιολογηθεί η ομαδική εργασία.
Επιπλέον καλούμαστε να εφαρμόσουμε την ομαδοσυνεργατική μέθοδο σ΄ένα χώρο που δεν προσφέρεται για τέτοιο τρόπο διδασκαλίας, με μαθητές που δεν είναι έτοιμοι να συνεργαστούν καθώς οι περισσότεροι από αυτούς, αν όχι όλοι, έχουν συνηθίσει σε διαφορετικό τρόπο διδασκαλίας και με γονείς που δεν μπορούν να κατανοήσουν τι σημαίνει ομαδοσυνεργατική μέθοδος και πως μπορεί το παιδί τους να μάθει μέσα από ένα τέτοιο τρόπο. Το ανταγωνιστικό κλίμα που δυστυχώς υπάρχει στο Ελληνικό σχολείο δεν αφήνει πολλά περιθώρια για σωστή εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου.
Είμαι απ’ αυτούς που καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς προσπάθησαν να εφαρμόσουν αυτή τη μέθοδο σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα  με τα οποία είχα να ασχοληθώ. Οι δυσκολίες πολλές! Ενδεικτικά αναφέρω μερικές από αυτές:
1.     Κάθε φορά που τα παιδιά σχηματίζουν ομάδες πρέπει να χάνω μερικά λεπτά από το μάθημα και όλο σχεδόν το διάλειμμα ώστε να τακτοποιώ τα  θρανία κατά τέτοιο  τρόπο ώστε τα παιδιά να μπορούν να συνεργαστούν.
2.    Ο σχηματισμός της ομάδας: είναι πολύ δύσκολο να σχηματιστεί μια ομάδα παρά το γεγονός ότι αφιέρωσα αρκετές ώρες διαβάζοντας τη σχετική βιβλιογραφία και όλες τις συμβουλές που υπάρχουν για αυτό το θέμα.
3.    Τα παιδιά παραπονιούνται πολλές φορές γιατί δεν είναι ικανοποιημένα με την ομάδα στην οποία ανήκουν, αρνούνται να εργαστούν, αν διαπιστώσουν ότι κάποια άλλη μέλη της ομάδας δεν εργάζονται  και πολλές φορές προκαλούνται προστριβές μέσα στην ίδια ομάδα.
4.    Πολλά παιδιά αντιμετωπίζουν την εργασία σε ομάδες ως μια ευκαιρία να χαλαρώσουν και δεν τη θεωρούν σοβαρό τρόπο διδασκαλίας.
5.    Υπάρχουν μαθητές που δύσκολα γίνονται αποδεκτοί από τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας και ξέρουμε πολύ καλά όλοι μας ότι τα παιδιά έχουν την τάση να απομονώνουν κάποιους συμμαθητές τους. Ομολογώ ότι δοκίμασα πολλούς διαφορετικούς τρόπους σχηματισμού των ομάδων και άλλαξα πολλές φορές τη σύνθεση των ομάδων ,αν και αυτό, σύμφωνα με την βιβλιογραφία, δεν είναι το καλύτερο. Όμως όσους σχηματισμούς και αν δοκίμασα, όσες αλλαγές και αν έκανα δεν είχα πάντοτε το αποτέλεσμα που θα ήθελα.
6.    Το μεγάλο ερώτημα είναι : πως αξιολογείται μια ομάδα; Μέσα σε μια ομάδα υπάρχουν κάποιοι που προσπαθούν και δουλεύουν σκληρά και συστηματικά και άλλοι που προσπαθούν ελάχιστα. Αξιολογείται  η ομάδα ως σύνολο ή ο καθένας ξεχωριστά ανάλογα με την  προσπάθεια που κατέβαλε;
Ξέρω ότι για όλα αυτά υπάρχουν απαντήσεις  που μπορεί κανείς να βρει στην Ελληνική και στη διεθνή βιβλιογραφία. Αυτό που απλώς θέλω να επισημάνω είναι στην καθημερινή σχολική πραγματικότητα αντιμετωπίζουμε πολλά προβλήματα και δυσκολίες και ότι αυτά που στη θεωρία ακούγονται σωστά, στην πράξη εφαρμόζονται πολύ δύσκολα.
Προσωπικά, παρά το γεγονός ότι συνάντησα πολλές δυσκολίες βρήκα πολλά θετικά στοιχεία στην εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου. Όμως για να καταλάβουμε τα θετικά στοιχεία και να μπορέσουμε να εφαρμόσουμε σωστά την ομαδοσυνεργατική μέθοδο χρειαζόμαστε σοβαρή επιμόρφωση όλοι μας. Το ζητούμενο δεν είναι τα παιδιά να μάθουν να συνεργάζονται αλλά να φτάσουν στην κατάκτηση της γνώσης μέσω της συνεργασίας. Και αυτό είναι κάτι που γνωρίζουν ελάχιστοι από εμάς. Αυτό ας το πάρουν σοβαρά υπόψη τους οι υπεύθυνοι για το σχηματισμό των νέων προγραμμάτων σπουδών!
Αλεξάνδρα Γερακίνη

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΡΑΨΩΔΙΑ Ζ 369-529

Η ΑΝΝΑ ΤΟΥ ΚΛΗΔΟΝΑ

Ευριπίδη Ελένη-Β επεισόδιο, 4η σκηνή