Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.

Ludwig Wittgenstein

Τρίτη, 29 Μαΐου 2012

ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΚΥΜΑ ΣΕ ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Τρεις εφαρμογές που σας επιτρέπουν να μετατρέψετε μια ιστορία σε e-book ή σε τρισδιάστατο βιβλίο είναι οι εξής: 
  1. Το tikatok που θα βρείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.tikatok.com/  . Είναι μια εφαρμογή που την έχω δοκιμάσει καθώς μετέτρεψα παραμύθια που έγραψαν τα παιδιά σε e-books. Είναι ένα εύχρηστο εργαλείο και το αποτέλεσμα είναι πραγματικά πολύ όμορφο αλλά δεν υπάρχει η δυνατότητα να ανεβεί το e-book σε blog ή σε ιστοσελίδα.
  2. Το storybird που μπορείτε να βρείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://storybird.com/  . Είναι μια εφαρμογή που επιτρέπει σε κάποιον να μοιραστεί με άλλους  το βιβλίο που έγραψε και να το εκτυπώσει  αλλά δεν  έχω δοκιμάσει τη συγκεκριμένη εφαρμογή για να σας αναφέρω περισσότερες λεπτομέρειες.
  3. Το zooburst που μπορείτε να βρείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.zooburst.com/ και σας δίνει τη δυνατότητα να μετατρέψετε μια ιστορία σε τρισδιάστατο βιβλίο. Για να καταλάβω πως λειτουργεί μετέτρεψα το "Μαύρο Κύμα" του Λουίς Σεπούλβεδα από το βιβλίο της λογοτεχνίας της Α Γυμνασίου σε 3D βιβλίο. Δείτε το αποτέλεσμα και αν σας αρέσει χρησιμοποιήστε το μαζί με τους μαθητές σας.                                        

Δευτέρα, 21 Μαΐου 2012

ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΠΙΛΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ

Στην αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς βρέθηκα με απόσπαση στο πρώην πειραματικό Γυμνάσιο Καβάλας(νυν 8ο Γυμνάσιο).Εκεί με μεγάλη μου έκπληξη πληροφορήθηκα οτι το σχολείο είχε επιλεγεί να είναι ένα από τα Γυμνάσια που θα εφάρμοζαν τα νέα προγράμματα σπουδών.
Τα πρώτα συναισθήματα ήταν ανάμεικτα: έκπληξη, αγωνία και άγχος  για το καινούριο, προσμονή για κάτι διαφορετικό. Ανέλαβα να διδάξω 5 διαφορετικά αντικείμενα εκ των οποίων και τα 5 έπρεπε να διδαχτούν σύμφωνα με τα νέα προγράμματα. Ήμουν από αυτούς που υπερασπίστηκα τα νέα προγράμματα και τα αντιμετώπισα με θετική διάθεση καθώς είναι πάγια η θέση μου οτι δεν πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί και αρνητικοί σε οτιδήποτε καινούριο. Μετά λοιπόν από ένα χρόνο εφαρμογής αυτών των προγραμμάτων και μετά από πολλές ώρες μελέτης και προσωπικής ενασχόλησης μπορώ, νομίζω, να καταθέσω τις απόψεις μου και τα συμπεράσματα μου.
Θα ήθελα να ξεκινήσω με τα θετικά σημεία των νέων προγραμμάτων:
  1. Τα νέα προγράμματα σπουδών φιλοδοξούν να φέρουν κάτι καινούριο και πιο φρέσκο στη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων.
  2. Προωθούν την ανακαλυπτική και ομαδοσυνεργατική μέθοδο και στηρίζονται σε μεθόδους όπως η μέθοδος project που είναι μια διδαδκτική μέθοδος ανοιχτή και ευέλικτη και έρχεται σε αντίθεση με τους παραδοσιακούς τρόπους διδασκαλίας στους οποίους είχαμε συνηθίσει μέχρι τώρα.
  3. Προωθούν την αυτενέργεια των μαθητών, δραστηριοποιούν τη σκέψη τους και τους ωθούν να μη στηρίζονται αποκλειστικά στους διδάσκοντες αλλά να ψάχνουν, να ανακαλύπτουν και να μαθαίνουν με τη βοήθεια των διδασκόντων.
  4. Αντιμετωπίζουν το διδάσκοντα όχι ως την κυρίαρχη μορφή μέσα στην τάξη  αλλά ως εμψυχωτή και βοηθό των μαθητών. Οι μαθητές έρχονται στο προσκήνιο και ο ρόλος του καθηγητή αλλάζει: περισσότερη δουλειά στο σπίτι, διαφορετικός ο ρόλος στην τάξη.
  5. Ευνοούν τη χρήση νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων.
  6. Καταργούν τα στεγανά και τα όσα ξέραμε μέχρι σήμερα καθώς ο εκπαιδευτικός μπορεί να καθορίσει την ύλη όπως αυτός νομίζει.Το σχολικό εγχειρίδιο δεν είναι η μοναδική πηγή γνώσης αφού ο εκπαιδευτικός είναι ελεύθερος να χρησιμοποιήσει και άλλες πηγές για να διδάξει το αντικείμενο του.
  7. Δίνουν τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να γίνουν πιο δημιουργικοί και να σχεδιάσουν τα δικά τους σενάρια διδασκαλίας. 
Όμως υπάρχουν και πολλά αρνητικά και αδύνατα σημεία στην εφαρμογή των νέων προγραμμάτων.
  1. Τα σχολεία που επιλέχτηκαν να εφαρμόσουν αυτά τα προγράμματα δεν ρωτήθηκαν για το αν ήθελαν και αν ήταν έτοιμα να τα εφαρμόσουν.
  2. Για να είναι σε θέση κάποιος εκπαιδευτικός να εφαρμόσει αυτά τα προγράμματα θα πρέπει να έχει περάσει από επιμόρφωση Β επιπέδου στη χρήση υπολογιστών, κάτι που κανείς δεν έλαβε υπόψη του.
  3.  Η υλικοτεχνική δομή των περισσότερων σχολείων είναι ελλιπής με αποτέλεσμα να ακυρώνονται πολλοί από τους στόχους των νέων προγραμμάτων.
  4. Η ελλιπής επιμόρφωση είναι ένα ακόμη αδύνατο σημείο. Το πρώτο τριήμερο επιμόρφωσης πραγματοποιήθηκε στα μέσα Νοεμβρίου, όταν ήδη είχε χαθεί πολύτιμος χρόνος. Ήρθαμε αντιμέτωποι με χιλιάδες σελίδες οδηγιών που περιείχαν απίστευτο βερμπαλισμό πολλές φορές αλλά δυστυχώς είχαμε ελάχιστη και ουσιαστική επιμόρφωση. Η λογική λέει οτι πρώτα γίνεται η επιμόρφωση και ύστερα ξεκινά η εφαρμογή των προγραμμάτων.
  5.  Το επιμορφωτικό υλικό ήταν ανεπαρκές και τις περισσότερες φορές τόσο δύσκολο ώστε ήταν αδύνατο να το χρησιμοποιήσουμε.
  6. Πολλές ασάφειες, πολλά ερωτηματικά στα οποία κανείς δεν ήταν σε θέση να απαντήσει.Όσοι εφαρμόσαμε αυτά τα προγράμματα ή τουλάχιστον προσπαθήσαμε αισθανθήκαμε μοναξιά σε μια πολύ δύσκολη πορεία αν και πρέπει να πω ότι σ' αυτή τη δύσκολη πορεία υπήρχαν και φωτεινές μορφές όπως η προωθήτρια του πιλοτικού προγράμματος για το δικό μας σχολείο, η κυρία Λ.Κουντουρά στο πρόσωπο της οποίας, πρέπει να πω, βρήκα μια σημαντική βοηθό, μια σύμμαχο και  μια συνοδοιπόρο και την ευχαριστώ ιδιαίτερα για τις σοφές συμβουλές της και για το χρόνο που διέθεσε για μένα.
Θα μπορούσα να αναφέρω και άλλα αλλά δεν θέλω να κουράσω. Θέλω απλώς να επισημάνω μερικά σημεία:
  1. Ένα πιλοτικό πρόγραμμα σπουδών δεν εφαρμόζεται  μόνο με οδηγίες και ευχολόγια αλλά με ουσιαστική και ολοκληρωμένη επιμόρφωση.
  2. Οι εκπαιδευτικοί χρειαζόμαστε βοήθεια και καθοδήγηση από έμπειρους ανθρώπους που θα παρακολουθούν σε τακτά χρονικά διαστήματα τη δουλειά μας και θα είναι πολύτιμοι αρωγοί μας.
  3. Χρειαζόμαστε επίσης τη βοήθεια ενός δεύτερου καθηγητή, όταν εργαζόμαστε στο εργαστήριο της πληροφορικής, έχουμε πέντε ομάδες που εργάζονται με διαφορετικά φύλλα εργασίας και τρέχουμε πανικόβλητοι να απαντήσουμε στις ερωτήσεις όλων των ομάδων. 
  4. Δεν μπορούμε να δουλέψουμε σωστά ένα πιλοτικό πρόγραμμα, όταν έχουμε 4 και 5 διαφορετικά αντικείμενα ο καθένας μας. 
  5.  Επίσης χρειάζεται καλή διάθεση από εμάς τους εκπαιδευτικούς και όχι στείρα άρνηση . Βέβαια καλό θα ήταν φιλότιμο και ευαισθησία  να μη δείχνουν μόνο οι εκπαιδευτκοί αλλά και όλοι αυτοί που είναι πάνω από εμάς και που αποφασίζουν για μας χωρίς να μας ρωτήσουν.
Τέλος, πρέπει να σημειώσω οτι πολλά από αυτά που έκανα δεν θα είχαν γίνει  αν τη φετινή χρονιά δεν είχα την τύχη να εργαστώ σ' ένα σχολείο με άριστη υλικοτεχνική υποδομή και αν σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς δεν είχα την αμέριστη συμπαράσταση  της διευθύντριας του σχολείου την οποία και ευχαριστώ.

Παρασκευή, 18 Μαΐου 2012

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ

Οι τελευταίες εργασίες της χρονιάς: διαδικτυακές αφίσες και ποιήματα από τους μαθητές του Β3 στα πλαίσια του project για την ετερότητα: ο καλύτερος τρόπος για να κλείσει μια δημιουργική  σχολική χρονιά..................
http://geraki.edu.glogster.com/amelosofia/
 http://geraki.edu.glogster.com/anaphria/
 http://geraki.edu.glogster.com/alex-xaris/
http://geraki.edu.glogster.com/marios-and-antreas-cena/
http://geraki.edu.glogster.com/otherness/
http://geraki.edu.glogster.com/matina-sofia/
http://geraki.edu.glogster.com/basiliki-nikoleta/
http://geraki.edu.glogster.com/diversity/
http://geraki.edu.glogster.com/thanos-mike/

 
Το ψέμα
Ποίημα  του Ανδρέα Σιδηρόπουλου για τους μετανάστες.

Είσαι ακριβώς απέναντι από την λύτρωση σου.
Σ’ ένα ποτάμι σκληρό που κάνει πλούσιο το χάρο.
Αφήνεις πίσω σου αναμνήσεις από τη γλυκιά πατρίδα
και περιμένεις με χαρά τη νέα ζωή που σε περιμένει απέναντι από
τον «Αχέροντα».
Και σαν ταινία περνάει από μπροστά σου η ζωή
 σαν πατάς μια νάρκη των λυτρωτών σου.
Πριν να ρθεις ξανά σκέψου το.
Αξίζει να πεθάνεις για ένα ψέμα που σου είπαν;
 
Άνθρωποι
Ποίημα του Γιάννη Σαββίδη
Μη με υποτιμάς
Μη με κρίνεις
Μη με δείχνεις
Άνθρωποι είμαστε και οι δύο
Μάσκα φοράμε και οι δύο
Εσύ άσπρη
Εγώ μαύρη
Μάσκες φοράμε όλοι
Άνθρωποι είμαστε όλοι.




Τρίτη, 15 Μαΐου 2012

Παρασκευή, 11 Μαΐου 2012

ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ ΚΑΒΑΛΑΣ


ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ
ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ ΚΑΒΑΛΑΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ (Τ.Π.Ε.) ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
ΣΑΒΒΑΤΟ 12 ΜΑΪΟΥ 2012
ΚΑΒΑΛΑ-ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ ΓΑΛΑΞΙΑΣ 
(ΑΙΘΟΥΣΑ ΦΙΛΙΠΠΟΣ Β΄)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΣΥΝΕΔΡΩΝ (09.30-10.00)
Α΄ ΜΕΡΟΣ-ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ (10.00-12.00)
Ναλμπάντη Στέλλα (φιλόλογος-επιμορφώτρια β΄ επιπέδου)
 Οι ΤΠΕ στη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων : πληροφορία ή γνώση;
Αποστολίδης Γιώργος (M/s Παιδαγωγικής-επιμορφωτής β΄επιπέδου)
Από τις θεωρίες στην πράξη ή πώς το μάθημα μπορεί να αξιοποιεί τις ΤΠΕ και τις σύγχρονες θεωρίες μάθησης και ομαδοσυνεργατικότητας
Τσιβάς Αρμόδιος (Δρ Επιστημών Αγωγής-Σχολικός Σύμβουλος Π.Ε. Σερρών)
Η διδακτική αξιοποίηση των ιστορικών πηγών στο περιβάλλον του υπολογιστή. 
Η περίπτωση του εκπαιδευτικού λογισμικού "Επεξεργασία ιστορικών πηγών"
Κανταράκη Σοφία (φιλόλογος)
''Πολύτροπος ιστορία μέσω etwinning''
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ (12.00-12.30)
Β΄ ΜΕΡΟΣ-ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΕΝΑΡΙΑ (12.30-14.30)
Τσούτσα Σταυρούλα (φιλόλογος)
Β΄ Αποικισμός (Ιστορία Α΄ Γυμνασίου)
Κηροποιού Κωνσταντίνα (Δρ-σχολική σύμβουλος φιλολόγων Καβάλας)
 Παιχνίδι ρόλων: η συμφωνία της Γιάλτας (Ιστορία Γ΄ Γυμνασίου)
Στυλιανού Μαρία (M/s Ιστορίας-φιλόλογος)
Η ύβρις και η νέμεσις στην Ιστορία του Θουκυδίδη. Η περίπτωση της Σικελικής εκστρατείας  (Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου)
Γιαρίμπαπα Βασιλική (φιλόλογος)
Παράδοση και Μάρμαρα του Παρθενώνα (Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου)
Γερακίνη Αλεξάνδρα (φιλόλογος)
Διαθεματικό σενάριο με βάση το «Γλυκό του κουταλιού» του Κυριάκου Χαραλαμπίδη (Λογοτεχνία Β΄ Γυμνασίου)

Τετάρτη, 9 Μαΐου 2012

ΔΕΙΓΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ

Σήμερα, 9/5/2012 στο πρώην πειραματικό γυμνάσιο Καβάλας είχαμε για μια ακόμη φορά τη χαρά να φιλοξενήσουμε φοιτητές από το Δημοκρίτειο πανεπιστήμιο Θράκης, από το τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας οι οποίοι παρακολούθησαν δειγματικές διδασκαλίες.
Την 3η ώρα παρακολούθησαν δειγματική διδασκαλία στο μάθημα της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Οι φοιτητές παρακολούθησαν την 1η ώρα από  το σενάριο για το "Γλυκό του κουταλιού" του Κυριάκου Χαραλαμπίδη.
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος οι μαθητές του Β3 παρακολούθησαν βίντεο σχετικό με τα γεγονότα της  Κύπρου το 1974, άκουσαν τα τραγούδια "Αμμόχωστος" και "Κερύνεια μου", συγκέντρωσαν λέξεις και φράσεις για να περιγράψουν όσα παρακολούθησαν, σχολίασαν τον τίτλο του ποιήματος και άκουσαν την απαγγελία του ποιήματος από τον ίδιο τον ποιητή.
Στη συνέχεια ακολούθησε συζήτηση με τους φοιτητές οι οποίοι διατύπωσαν τις απορίες τους για τον τρόπο που οργανώθηκε και πραγματοποιήθηκε το μάθημα.
Ο παρακάτω πίνακας παρουσιάζει τις λέξεις και φράσεις που συγκέντρωσαν οι μαθητές. Οι μαθητές μου ήταν πραγματικά άψογοι σε όλη τη διάρκεια του μαθήματος και τους αξίζει ένα μεγάλο μπράβο!
  Wordle: ΚΥΠΡΟΣ 1974

Κυριακή, 6 Μαΐου 2012

ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΓΙΑ ΜΙΚΡΟΥΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΟΥΣ

Μια από τις ατομικές  εργασίες που είχαν να κάνουν οι μαθητές της Α τάξης στα πλαίσια του Project για το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον στο μάθημα της λογοτεχνίας ήταν να γράψουν ένα παραμύθι με τίτλο "Το δέντρο που τραγουδούσε". Τα παιδιά έγραψαν εξαιρετικά παραμύθια στέλνοντας το δικό τους μήνυμα για την προστασία του περιβάλλοντος και τους αξίζουν θερμά συγχαρητήρια.Εγώ απλώς μετέτρεψα τα παραμύθια τους σε e-book. Τα παραμύθια που θα διαβάσετε έγραψαν οι μαθητές:
Μιχαλοπούλου Δέσποινα, Α1
Λιάκου Ιωάννα,Α1
Κεχαγιά Ελίζα,Α1
Καπετάν Θάνος, Α1
Νικήτας Μάνος, Α2
Τοπούζογλου Σπύρος, Α2
Προβίσταλη Αναστασία, Α2
Χατζηανδρέου Μαριάννα, Α2
Μπουμπούνας Δημήτρης, Α2
Μπορείτε να διαβάσετε τα παραμύθια στις ακόλουθες ηλεκτρονικές διευθύνσεις
(απατείται password):

 http://www.tikatok.com/view/book/-212104
http://www.tikatok.com/view/book/-212392
http://www.tikatok.com/view/book/-212417
 http://www.tikatok.com/view/book/to-1560
 http://www.tikatok.com/view/book/to-1562
 http://www.tikatok.com/view/book/to-1564
 http://www.tikatok.com/view/book/-215266
 http://www.tikatok.com/view/book/-215820
 http://www.tikatok.com/view/book/-216255

Τα παραμύθια σε μορφή pdf μπορείτε να τα βρείτε και να τα κατεβάσετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση  http://gym-peir-kaval.kav.sch.gr/basiki.htm (Εργασίες, ηλεκτρονικά βιβλία μαθητών Α τάξης)

Τετάρτη, 2 Μαΐου 2012

ΚΑΤΟΡΘΩΜΑΤΑ ΕΛΛΗΝΩΝ

Στα πλαίσια της ενότητας 15 της αρχαίας ελληνικής γλώσσας της Β γυμνασίου οι μαθητές του Β3 αναζήτησαν ιστορικά γεγονότα από την αρχαία, τη βυζαντινή και τη σύγχρονη Ελληνική ιστορία στα οποία οι Έλληνες πέτυχαν σημαντικές νίκες (αν και αριθμητικά κατώτεροι) ή πρόβαλαν σημαντική αντίσταση.Οι πράξεις αυτές των Ελλήνων διαδραμάτισαν πολύ σημαντικό ρόλο στην υπεράσπιση της Ευρώπης.
Δείτε στις ακόλουθες ηλεκτρονικές διευθύνσεις μερικές από τις εργασίες τους:
http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12773991
http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12773966
http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12773952
http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12773932
http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12773912
http://www.slideshare.net/alegeraki/1821-12773898
http://www.slideshare.net/alegeraki/h-maxh
 http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12910230
 http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12949072
 http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12949087