Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.

Ludwig Wittgenstein

Κυριακή, 30 Σεπτεμβρίου 2012

ΡΑΨΩΔΙΑ Α 1-53, ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ, ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Δείτε εδώ μία διδακτική πρόταση για τους στίχους 1-53 της Ραψωδίας Α της Ιλιάδας που βασίζεται στην ομαδοσυνεργατική μέθοδο και στην αξιοποίηση οπτικού υλικού.

Πέμπτη, 27 Σεπτεμβρίου 2012

Η ΧΡΟΝΟΓΡΑΜΜΗ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους  2011-2012 εφαρμόστηκαν για πρώτη φορά σε ορισμένα γυμνάσια όλης της χώρας τα πιλοτικά προγράμματα σπουδών με την προοπτική την επόμενη σχολική χρονιά να διευρυνθούν και στη συνέχεια να γίνει καθολική εφαρμογή αυτών των προγραμμάτων στα  γυμνάσια της χώρας. Η καινούρια σχολική χρονιά άρχισε και όχι μόνο δεν ορίστηκαν νέα σχολεία που θα εφαρμόσουν αυτά τα προγράμματα αλλά και τα σχολεία που ήδη τα εφαρμόζουν δεν έχουν καμία επίσημη ενημέρωση για την εξέλιξη και τη συνέχεια του προγράμματος σπουδών. 
Οι σχολικοί σύμβουλοι δεν είναι σε θέση να βοηθήσουν καθώς υποστηρίζουν οτι και εκείνοι δεν έχουν ενημερωθεί ακόμη. Υποτίθεται οτι το υλικό που υπάρχει στην πλατφόρμα του ψηφιακού σχολείου θα ανανεωνόταν και θα εμλπουτιζόταν προς διευκόλυνση των συναδέλφων.Υποτίθεται επίσης οτι θα ακολουθούσε και η Γ φάση της επιμόρφωσης στα νέα προγράμματα σπουδών. Τίποτα απο αυτά δεν έχει γίνει και όλοι εμείς που καταβάλαμε φιλότιμες προσπάθειες για να ανταποκριθούμε με αξιοπρέπεια στους στόχους αυτών των προγραμμάτων αισθανόμαστε βαθύτατα απογοητευμένοι. Μόνοι, χωρίς ενημέρωση, χωρίς ουσιαστική επιμόρφωση και κυρίως χωρίς υποστήριξη και καθοδήγηση από κάποιον προσπαθούμε για το καλύτερο.
Επιστρέφω στο θέμα της ανάρτησης: Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου και Θεματική ενότητα: "Στάσεις ζωής σε ποιητικά κείμενα". Η διδασκαλία των κειμένων της Γ γυμνασίου που βασιζόταν στη χρονολογική σειρά ανήκει στο παρελθόν και σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα εργαζόμαστε με θεματικές ενότητες.Η κάθε θεματική ενότητα περιλαμβάνει κείμενα από διαφορετικές περιόδους της Νεοεληνικής λογοτεχνίας. Παρ' όλα αυτά πιστεύω οτι οι μαθητές θα πρέπει να ξέρουν σε ποια περίοδο ανήκει το ποίημα με το οποίο ασχολούνται και να μπορούν να το συνδέσουν με τις ιστορικές και κοινωνικοπολιτικές συνθήκες της εποχής στην οποία γράφτηκε. Έτσι κατασκεύασα μια χρονογραμμή στην οποία τοποθέτησα τις βασικές περιόδους της Νεοελληνικής λογοτεχνίας προκειμένου να βοηθήσω τους μαθητές μου να τοποθετηθούν με μεγαλύτερη ευκολία μέσα στο χρόνο. Ενσωμάτωσα επίσης εικόνες, υπερσυνδέσμους και σχετικά βίντεο. Θα πρέπει να πω οτι έδωσα έμφαση στους ποιητές με τους οποίους θα ασχοληθούμε.
Τα ποιήματα που επέλεξα για τη συγκεκριμένη ενότητα είναι:
  • Του γιοφυριού της Άρτας, δημοτικό τραγούδι
  • Τώρα, Αθανάσιος Χριστόπουλος
  • Ελεύθεροι πολιορκημένοι, Διονύσιος Σολωμός
  • Όσο μπορείς, Κωνσταντίνος Καβάφης
  • Στο παιδί μου, Μανόλης Αναγνωστάκης
 Όλα αυτά τα ποιήματα συμπεριλαμβάνονται στο βιβλίο της λογοτεχνίας της Γ Γυμνασίου και θα συνεξεταστούν με παράλληλα κείμενα.Προσπάθησα να επιλέξω κείμενα αντιπροσωπευτικά από όλες τις περιόδους της Νεοελληνικής λογοτεχνίας.
Βέβαια θα πρέπει να σημειώσω οτι βρίσκομαι ακόμη στην Α φάση:πριν την ανάγνωση και ελπίζω οτι αρχές Οκτωβρίου θα ξεκινήσουμε τη Β φάση.
Αυτή είναι η χρονογραμμή που δημιούργησα και ελπίζω ν' αποδειχτεί χρήσιμη.






Κυριακή, 23 Σεπτεμβρίου 2012

ΕΝΟΤΗΤΑ 1 , ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Εδώ μπορείτε να βρείτε ασκήσεις για το υποκείμενο , τα αχώριστα μόρια, το  λεξιλόγιο της ενότητας  και δραστηριότητες παραγωγής λόγου για την πρώτη ενότητα της Νεοελληνικής γλώσσας της Β γυμνασίου.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΙΛΙΑΔΑΣ

Δείτε εδώ ασκήσεις στην εισαγωγή της Ιλιάδας που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ως κριτήριο αξιολόγησης.

Τρίτη, 18 Σεπτεμβρίου 2012

ΑΧΩΡΙΣΤΑ ΜΟΡΙΑ

Δείτε εδώ ένα φύλλο εργασίας που ετοίμασα για τα αχώριστα μόρια που διδάσκονται στην 1η ενότητα της Νεοελληνικής γλώσσας της Β Γυμνασίου. Το φύλλο εργασίας στηρίχτηκε στις οδηγίες του ψηφιακού σχολείου και σε διδακτική πρόταση της κυρίας Ευαγγελίας Στάμου.

Κυριακή, 16 Σεπτεμβρίου 2012

ΣΤΑΣΕΙΣ ΖΩΗΣ ΣΕ ΠΟΙΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ , ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ

Στη Α φάση: πριν την ανάγνωση, στο μάθημα της λογοτεχνίας της Γ Γυμνασίου για τη θεματική ενότητα "Στάσεις ζωής σε ποιητικά κείμενα"  αποφάσισα να ξεκινήσω μ' ένα βίντεο για τη ζωή του Σωκράτη προκειμένου να εισάγω τους μαθητές στην έννοια "στάση ζωής" και να πραγματοποιηθεί η πρώτη συζήτηση γύρω από αυτό το θέμα. Στη συνέχεια επέλεξα τα ποιήματα του Καβάφη:"Θερμοπύλες" και "Ιθάκη"  για να μιλήσουμε για στάσεις ζωής σε ποιητικά κείμενα. Σ' αυτή τη φάση ο στόχος είναι να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον των μαθητών καθώς επίσης  να εξοικειωθούν οι μαθητές με το θέμα με το οποίο θα ασχοληθούν σε βάθος κατά τη διάρκεια της Β και Γ φάσης. Κάποιες από τις ερωτήσεις που υπάρχουν στο φύλλο εργασίας προέρχονται από τη διδακτική πρόταση της κυρίας Ν.Κουντουρά για το ποίημα "Όσο μπορείς" του Κ. Καβάφη που μπορείτε να βρείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://5gym-irakl.ira.sch.gr/news/index.php?Itemid=58&catid=114:2010-09-20-09-00-51&id=746:-l-r-&option=com_content&view=article .



ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΣΤΑΣΕΙΣ ΖΩΗΣ ΣΕ ΠΟΙΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
Α ΦΑΣΗ: ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Δραστηριότητες
1.     Στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.youtube.com/watch?v=NRofmr5NHhw&feature=relmfu παρακολουθήστε ένα βίντεο αφιερωμένο στο μεγάλο αρχαίο Έλληνα φιλόσοφο Σωκράτη.
Αφού παρακολουθήσετε το βίντεο συζητήστε εργαζόμενοι σε ομάδες τα ακόλουθα ερωτήματα και καταγράψτε σ΄ένα κείμενο τις απαντήσεις σας.
·         Για ποιο λόγο κατηγορήθηκε ο Σωκράτης και από ποιους;
·         Γιατί τελικά καταδικάστηκε;
·         Ποια στάση κράτησε στο θέμα της καταδίκης του;
·         Γιατί δεν προσπάθησε να δραπετεύσει ενώ είχε αυτή τη δυνατότητα και τι δείχνει η απόφαση του για το ήθος του;
·         Πως κρίνετε εσείς τη στάση του Σωκράτη;  Τι θα επιλέγατε να κάνετε εσείς σε μια ανάλογη περίπτωση;
2.    Στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.kavafis.gr/poems/list.asp?cat=1 διαβάστε και ακούστε τα ποιήματα του Κ. Καβάφη «Θερμοπύλες» και «Ιθάκη». Μπορείτε επίσης να ακούσετε τα μελοποιημένα ποιήματα στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις http://www.youtube.com/watch?v=FhRSFbrS6Q0 και http://www.youtube.com/watch?v=KzFRXoovEbc .
3.    Αφού διαβάσετε τα ποιήματα συμβουλευτείτε την ηλεκτρονική διεύθυνση http://cavafis.compupress.gr/people.htm  για να βρείτε τις λέξεις που χρησιμοποιούνται με συμβολική  σημασία. Δημιουργήστε έναν πίνακα με αυτές τις λέξεις και προσπαθήστε να βρείτε τι συμβολίζουν.
4.    Εργαζόμενοι σε ομάδες συζητήστε τα ακόλουθα ερωτήματα και καταγράψτε τις απόψεις σας σε κείμενο:
·         Ποιες στάσεις ζωής προτείνονται  στα δύο ποιήματα;
·         Γιατί, κατά τη γνώμη σας, ο ποιητής επιλέγει αυτές τις στάσεις ζωής;
·         Ποιες αξίες και ιδανικά προβάλλονται μέσα από τα ποιήματα;
·         Είναι εύκολο να υιοθετήσει κάποιος αυτή τη στάση ζωής ή θα συναντήσει εμπόδια και κινδύνους;
·         Η στάση ζωής που προτείνεται στα δύο ποιήματα του Καβάφη είναι συνειδητή επιλογή του ποιητή ή αποτέλεσμα πιέσεων που δέχτηκε από το περιβάλλον του;
·         Η στάση ζωής που επιλέγεται από τον ποιητή είναι σταθερή σε όλο το ποίημα;
·         Σε ποια ψυχική κατάσταση βρίσκεται ο ποιητής, όταν γράφει τα δύο ποιήματα( χαρούμενος, λυπημένος, αισιόδοξος, απαισιόδοξος, προβληματισμένος, φοβισμένος, αμήχανος, μπερδεμένος ή κάτι άλλο);
·         Σε ποιον απευθύνεται ο ποιητής στο ποίημα του «Ιθάκη»;

5. Με την εφαρμογή www.wordle.net δημιουργήστε σύννεφα λέξεων για τα δύο ποιήματα επιλέγοντας τις κατάλληλες λέξεις.
                                                                                                                       






Τρίτη, 11 Σεπτεμβρίου 2012

Κ.ΚΑΒΑΦΗΣ,ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ

Ένα από τα ποιήματα που θα διδαχθούν στη θεματική ενότητα "Στάσεις ζωής σε ποιητικά κείμενα" στη λογοτεχνία της Γ  Γυμνασίου είναι το " Όσο μπορείς" του Κ. Καβάφη. Σύμφωνα με τα νέα προγράμματα σπουδών η τάξη θα χωριστεί σε 5 ομάδες. Το ποίημα αυτό θα είναι το αντικείμενο μελέτης της μίας ομάδας. Οι άλλες ομάδες θα ασχοληθούν με άλλα ποιήματα για τα οποία θα αναρτηθούν φύλλα εργασίας τις επόμενες ημέρες. Ο σκοπός της ενότητας είναι να αντιληφθούν οι μαθητές το διαφορετικό τρόπο με τον οποίο οι ποιητές μιλούν για τη ζωή.Όπως αντιλαμβάνεστε, το να καταλήξει ο φιλόλογος στα βασικά αλλά και στα παράλληλα κείμενα με τα οποία θα ασχοληθεί η κάθε ομάδα, να ετοιμάσει τα φύλλα εργασίας, να μελετήσει ο ίδιος τα κείμενα πολύ καλά ώστε να είναι σε θέση ν' απαντήσει στις όποιες απορίες των μαθητών  είναι μια χρονοβόρα και ιδιαίτερα απαιτητική διαδικασία. Επιπλέον θα πρέπει να αναφέρω τη δυσκολία συντονισμού του έργου 5 διαφορετικών ομάδων που η κάθε μία έχει το δικό της ρυθμό καθώς και όλες τις τεχνικές δυσκολίες που προκύπτουν στο εργαστήριο πληροφορικής (αν το βρούμε βέβαια ελεύθερο!) στο οποίο ο φιλόλογος θα πρέπει να λύνει τα προβλήματα 25 μαθητών! Ίσως θα βοηθούσε η παρουσία ενός δεύτερου καθηγητή τουλάχιστον όταν το μάθημα γίνεται στο εργαστήριο. Παρ' όλα αυτά πιστεύω οτι είναι μια διαδικασία που αξίζει και έχει να προσφέρει θετικά στοιχεία τόσο στους μαθητές όσο και σε μας γι' αυτό και όσο μπορώ προσπαθώ να ανταποκριθώ στις ανάγκες του μαθήματος και να είμαι συνεπής στις υποχρεώσεις μου απέναντι στους μαθητές μου και στον εαυτό μου.

Σάββατο, 1 Σεπτεμβρίου 2012

ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Πρώτη ανάρτηση για τη φετινή σχολική χρονιά: τι άλλο; ένα κείμενο με θέμα την επιστροφή στα θρανία. Εύχομαι σε όλους μας καλή σχολική χρονιά και καλή δύναμη....