Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.

Ludwig Wittgenstein

Δευτέρα, 31 Δεκεμβρίου 2012

ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ

ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΟΥ ΠΑΡΑΜΥΘΙ

Project για τη συγγραφή παραμυθιών
Στα πλαίσια του πιλοτικού προγράματος σπουδών, θα ξεκινήσουμε από τις αρχές του νέου έτους ένα project που θα έχει ως στόχο την παραγωγή πρωτότυπων παραμυθιών από τους μαθητές της Α τάξης.
  1. Όλες οι εργασίες θα πραγματοποιηθούν κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου.
  2. Τα παραμύθια θα σχετίζονται με δύο θεματικές ενότητες του μαθήματος της λογοτεχνίας: "Φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον" και "Εικόνες της Ελλάδας στην ποίηση". Τα παραμύθια που θα δημιουργήσουν τα παιδιά θα πρέπει να προβάλουν εικόνες της Ελλάδας και να περνούν το δικό τους μήνυμα για το  περιβάλλον.
  3. Οι μαθητές θα χωριστούν σε ομάδες των 3. Έτσι θα δημιουργηθούν 8 παραμύθια που θα είναι αποτέλεσμα ομαδικής εργασίας.
  4. Κατανομή ωρών:  3 ώρες για τη συγγραφή του παραμυθιού, 2 ώρες για να ζωγραφίσουν οι μαθητές σκηνές των παραμυθιών τους, 2 ώρες για να επιλέξουν τη μουσική επένδυση του παραμυθιού τους και τους ήχους που θα ενσωματωθούν στα παραμύθια τους, 1 ώρα για την τελική σύνθεση.
  5. Η αφήγηση των παραμυθιών θα γίνει από τους ίδιους τους μαθητές. Οι ηχογραφήσεις θα γίνουν σε ώρες(κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου)για τις οποίες θα συμφωνήσουν οι μαθητές με την υπεύθυνη καθηγήτρια.
  6. Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι η δημιουργία 8 παραμυθιών και 8 βίντεο που θ' αναρτηθούν στο διαδίκτυο.
  7. Το project θα ολοκληρωθεί στο τέλος του σχολικού έτους. Ελπίζουμε να τα καταφέρουμε!

ΗΛΙΟΒΑΣΙΛΕΜΑ

Κώστας Κρυστάλλης. Ο μεγάλος Βλάχος ποιητής, “ο τραγουδιστής του βουνού και της στάνης”.

Ο Κώστας Κρυστάλλης γεννήθηκε το 1867 στο Συρράκο της Ηπείρου. Το  Συρράκο ηταν ενα όμορφο βλαχοχώρι στην Πίνδο, σε υψόμετρο 1800 μ. με κατοίκους βλάχους νομάδες κτηνοτρόφους, οπως ολα τα βλαχοχώρια στην Πίνδο, που το καλοκαίρι ανέβαιναν στο χωριό και το χειμώνα κατέβαιναν στα πεδινά των Ιωαννίνων. Αργότερα οι κάτοικοι άρχισαν να ασχολούνται και με το εμπόριο, στο οποίο αρκετοί σημείωσαν εξαιρετικές επιτυχίες. Το όνομα του πατέρα του ηταν Δημήτρης Κρουστάλλης αλλά ο ποιητής το άλλαξε σε Κρυστάλλης οταν ηρθε στην Αθήνα.

Πέρασε τα παιδικά του χρόνια στο χωριό και δέθηκε με την φύση και τον τόπο του τον οποίο αγάπησε υπέρμετρα και εξύμνησε με πάθος στα έργα του. Σε ηλικία 12 ετών πεθαίνει η μητέρα του σε μικρή ηλικία χτυπημένη απο φυματίωση, αρρώστια θανατηφόρα για την εποχή εκείνη, την οποία ¨κληρονόμησαν» ο Κρυστάλλης και ο αδελφός του αφού και οι δύο πέθαναν σε νεαρή ηλικία απο αυτή. Ο πατέρας του ξαναπαντρεύτηκε αλλά ο Κρυστάλλης δεν αποδέχτηκε ποτέ την μητριά του και δεν συγχώρεσε γι’αυτό ποτέ τον πατέρα του με τον οποίο δεν έκανε ιδιαίτερα στενή σχέση μέχρι τον θανατό του. Οταν τελείωσε το Δημοτικό σχολείο στο Συρράκο ο πατέρας του τον πήρε στα Γιάννινα, οπου είχε εν τω μεταξύ εγκατασταθεί ασκώντας εμπορικές επιχειρήσεις.

Στα Γιάννινα ο Κρυστάλλης παρακολούθησε την Ζωσιμαία Σχολή απο το 1979 μέχρι το 1885 οπότε και διέκοψε τις σπουδές του επειδή αρρώστησε και ο πατέρας του τον έστειλε στο χωριό οπου το κλίμα ειναι κατάλληλο για την αντιμετώπιση της αρρώστιας. Ο Κρυστάλλης έχει ηδη αρχίσει να επηρεάζεται απο το εθνικό κίνημα της εποχής δεδομένου οτι το Συρράκο ηταν ακόμη Τούρκικο και παρέμεινε οριακά  στην Τουρκία και με την νέα οριοθέτηση των συνόρων μετά την προσάρτηση της Θεσσαλίας στην Ελλάδα. Εχει αρχίσει να γράφει τα πρώτα του ποιήματα σε γλώσσα καθαρεύουσα, ενω συγχρόνως ασχολείται με το την εθνικότητα της Ηπείρου και την Ελληνικότητα των Βλάχων, για τα οποία συλλέγει οσα περισσότερα στοιχεία μπορεί, πολεμώντας την Ρομουνική προπαγάνδα που είναι σε πλήρη εξέλιξη απο κάποιον Μαργαρίτη. Ο Μαργαρίτης με την προπαγάνδα του προσπαθεί να εξεγείρει τους βλάχους της Ελλάδος σε αποδοχή ρομουνικής εθνότητας και καταγωγής. Τις καλοκαιρινές διακοπές του σχολείου τις πέρναγε στο χωριό ασχολούμενος εντατικά και αποκλειστικά με την συλλογή στοιχείων για εθνική παράδοση των βλάχων της Πίνδου, τα οποία και καταγράφει. Το 1886 ολοκληρώνει την πρώτη σημαντική συλλογή ποιημάτων με τίτλο «Αι σκιαί του Αδου» με έντονο το εθνικόαπελευθερωτικο πνεύμα και αναφορές στις συνθήκες της υπόδουλης ζωής στους Τούρκους και για τον λόγο αυτόν αργότερα θα διωχθεί.

Ο Μαργαρίτης ζητάει απο τον πατέρα του Κρυστάλλη στα Γιάννινα να πάρει τον ποιητή στο Βουκουρέστι για σπουδές, πράγμα που αυτός αρνείται. Και τότε ο Μαργαρίτης καταδίδει τον Κρυστάλλη στους Τούρκους για τα αντιτουρκικά γραφόμενά του. Οι Τούρκοι τον αναζητούν  στο σχολείο και ο Κρυστάλλης με την βοήθεια των συμμαθητών και δασκάλων καταφέρνει να διαφύγει την σύλληψη. Μετά αυτή την εξέλιξη ο πατέρας του φροντίζει αμέσως και ο Κρυστάλλης φυγαδεύεται νύχτα ντυμένος βοσκός περνώντας τα Ελληνοτουρικά σύνορα προς την ελεύθερη Ελλάδα.
Φτάνει στην Αθήνα το Γενάρη του 1889 οπου συναντάει ανυπέρβλητα εμπόδια στην εκπλήρωση των οραμάτων του για μια ζωή που θα του εξασφάλιζε άνετη ασχολία με το αγαπημένο του γράψιμο. Προσπάθησε ματαίως να βρεί κάποια εργασία για την εξοικονόμηση των προς το ζείν, παρ’οτι απευθύνθηκε σε πολλούς γνωστούς. Και ενω τα χρήματα που είχε μαζί του άρχισαν να τελειώνουν, ο συχγωριανός του Σπ. Λάμπρου, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο, του βρήκε εργασία σε ενα τυπογραφείο. Περιττό να σημειωθεί οτι οι συνθήκες εργασίας του τυπογραφείου ειναι οτι χειρότερο για την εύθραυστη υγεία του και την αρρώστια της φυματίωσης που είχε ηδη εκδηλωθεί. Ομως η θέληση και το πείσμα του να καταξιωθεί ως ποιητής τον κάνει να εργάζεται 10-12 ωρες στο τυπογραφείο και τις νύχτες να διαβάζει και να γράφει, επιβαρύνοντας συνεχώς την υγεία του. Εχει αρχίσει ηδη να εγκαταλείπει την καθαρεύουσα και γράφει στην δημοτική, της οποίας ελάχιστοι ηταν τότε υποστηριχτές. Το 1890 ετοιμάζει την συλλογή του «Αγροτικά» την οποία υποβάλλει στο Φιλαδέλφειο Διαγωνισμό Ποίησης, με κυριώτερους αντιπάλους τους καταξιωμένους ηδη ποιητές Κ.Παλαμά και  Ι.Πολέμη, οι οποίοι παίρνουν τα δύο βραβεία και ο Κρυστάλλης μόνο εναν έπαινο.  Αυτή ηταν ομως η πρώτη του επιτυχία που τον καθιερώνει ως γνωστό ποιητή και του δίνει την δυνατότητα να ξεφύγει απο την δουλειά του τυπογραφείου και πιάνει δουλειά στο περιοδικό «Εβδομάδα» που εκδίδει ο Δαμβέργης, στο οποίο δημοσιεύει την μελέτη του για τους βλάχους της Πίνδου. Σε λίγο σταματάει και απο την «εβδομάδα» και πιάνει δουλειά στο εγκυκλοπαιδικό λεξικό του Μπάρτ, οπου γράφει άρθρα και θέματα για την Ηπειρο. Τότε του δίνεται και ενας διορισμός στους σιδηροδρόμους Πελοποννήσου με καλύτερη αμοιβή αλλά κουραστική δουλειά. Συνεχίζει ομως να γράφει τις νύχτες. Την περίοδο αυτή ολοκληρώνει και το πιό τέλειο ίσως απο τα έργα του τον «τραγουδιστή του βουνού και της στάνης», το οποίο υποβάλλει πάλι στο Φιλαδέλφειο Διαγωνισμό. Ειχε ομως την ατυχία εισηγητής να είναι ο κλασσικομανής και υπέρμαχος της καθαρεύουσας Αγγελος Βλάχος ο οποίος δεν δέχεται την δημοτική γλώσσα του Κρυστάλλη και δίνει το βραβείο στον Στρατήγη για ενα ασήμαντο ποίημα ενω ο Κρυστάλλης μένει πάλι με τον έπαινο. Η απόφαση καταδικάστηκε απο το σύνολο σχεδόν του κόσμου των γραμμάτων ενω ο εκδότης της εφημερίδας «Ακρόπολη» Γαβριηλίδης κατακεραυνώνει σε άρθρο του τον Α.Βλάχο. Η απόφαση όμως του διαγωνισμού αυτού εχει σαν αποτελέσμα την μεγάλη αναγνώριση του ποιητή Κρυστάλλη και του ανοίγει επιτέλους τους ορίζοντες που είχε οραματιστεί απο μικρός.
Δυστυχώς όμως ήρθε αργά γιατί η αρρώστεια  εχει ηδη προδιαγράψει καταδικαστικά το μέλλον του. Εν τω μεταξύ εχει απολυθεί απο τους σιδηροδρόμους αλλά η τύχη του χαμογελά μάλλον ειρωνικά αφού τώρα κερδίζει σε ενα λαχείο αρχαιοτήτων 2500 δραχμές, ποσό σημαντικό για τον ίδιο και την εποχή, αν σκεφθούμε οτι στην πρώτη του δουλειά στο τυπογραφείο είχε ημερομίσθιο μία δραχμή. Η κατάσταση ομως της  υγείας του εχει επιδεινωθεί με αιμοπτύσεις και δεν του επιτρέπει ουτε  να εργαστεί ουτε να γράψει. Οι φίλοι του προσπάθησαν να τον απομακρύνουν απο την Αθήνα αλλά ο ιδιος εχει πλέον αποκτήσει ψυχολογία μελλοθανάτου και ξενυχτάει παίζοντας πρέφα και γράφοντας άρθρα για το λεξικό Μπάρτ. Η υγεία του χειροτερεύει συνεχώς και πείθεται να φύγει για την Κέρκυρα αλλά και εκεί το κλίμα δεν του κάνει καλό και αποφασίζει να πάει στην αδελφή του που ζούσε στην Αρτα και αφού μείνει λίγο καιρό να επιστρέψει στο χωριό του. Ομως ο θάνατος δεν του επέτρεψε να ξαναδεί το χωριό του και τα αγαπημένα του βουνά και στις 22 Απριλίου 1894, σε ηλικία 27 ετών, αφήνει στην Αρτα την τελευταία του πνοή. Δυστυχώς γι’αυτόν αλλά και για την Ελλάδα, ούτε η Αθήνα, ούτε οι άνθρωποι της διοίκησης αλλά ουτε και οι άνθρωποι των γραμμάτων, προσέφεραν αυτό το ελάχιστο που άνθρωποι σαν τον Κρυστάλλη χρειάζονται για να προσφέρουν τον μεγάλο  διανοητικό, πολιτιστικό και καλλιτεχικό πλούτο του ταλέντου τους στην πατρίδα.

Το ποίημα "Ηλιοβασίλεμα"
Το ποίημα αποτελεί έκφραση λατρείας του ποιητή για την αγροτική ζωή του χωριού, λατρεία, η οποία δικαιολογείται από τις τραμαυτικές εμπειρίες του ποιητή.
Στο ποίημα τονίζεται η κούραση αλλά ταυτόχρονα και το αίσθημα ψυχικής ικανοποίησης των αγροτών οι οποίοι γυρίζουν στο σπίτι τους κουρασμένοι ύστερα από μια μέρα εργασίας στην όμορφη φύση η οποία αποτελεί πηγή χαράς για τους αγρότες.
Ο τελευταίος στίχος του ποιήματος "γεια και χαρά στον κόσμο μας, στον όμορφο μας κόσμο!" φανερώνει την αγάπη του ποιητή για τη φύση και τη ζωή στο χωριό και θυμίζει το στίχο του Δ.Σολωμού:"Όμορφος κόσμος ηθικός, αγγελικά πλασμένος"

Το φτάσιμο
Γεώργιος Δροσίνης


Θα βραδιάζει η μέρα, όταν θα φτάνομε
στου χωριού τ' αποσκιωμένα αλώνια
θα φανούν λευκά τα χωριοτόσπιτα
πίσω από των πεύκων τ' ακροκλώνια.


Μακριά θ' ακούονται αρνιών βελάσματα
βραδινή καμπάνα θα σημαίνει
στη βρυσούλα βόδια θα ποτίζονται,
θα καπνίζουν φούρνοι φλογισμένοι.


Θα βαθιανασαίνουμε στο διάβα μας
μυρωδιά από στάχυα θερισμένα.
Θα μας ευχηθούν το «καλώς ήρθατε»
χέρια από τον κάματο αργασμένα.


Από το κατώφλι αναμερίζοντας
του καιρού τ' αγκάθια και τα χόρτα,
του κλειστού παλιόπυργου θ' ανοίξομε
τη βαριά τη σιδερένια πόρτα.


Δραστηριότητα
Χωριστείτε σε ομάδες των 3 ομάδων και ζωγραφίστε σκηνές του ποιήματος.(φροντίστε να έχετε μαζί σας ο,τι χρειάζεστε για να ζωγραφίσετε). Στη συνέχεια θα επιλέξετε  ένα μουσικό κομμάτι που θα ταιριάζει στην ελληνική ύπαιθρο και στις ασχολίες των κατοίκων της. Με τις ζωγραφιές σας και το μουσικό κομμάτι που επιλέξατε θα δημιουργηθεί ένα όμορφο βίντεο που θ' αναρτηθεί στο διαδίκτυο.

 
ImageChef.com Poetry Blender

ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ


 ΕΛΛΑΔΑ on PhotoPeach

Δραστηριότητες προαναγνωστικής φάσης Παρακολουθήστε τις εικόνες του βίντεο και απαντήστε στις εξής ερωτήσεις, εργαζόμενοι σε ομάδες:
  1. Ποια μέρη και τοπία της Ελλάδας από αυτά που είδατε αναγνωρίσατε;
  2. Ποια εικόνα της Ελλάδας σας εντυπωσίασε περισσότερο και γιατί;
  3. Ποιες λέξεις θα χρησιμοποιούσατε για να περιγράψετε αυτά που είδατε;
  4. Ποια είναι τα συναισθήματα που νιώσατε για όσα παρακολουθήσατε;
  5. Ποια συναισθήματα εκφράζουν οι στίχοι του τραγουδιού που συνοδεύει την προβολή των εικόνων;
Παρακολουθήστε τα παρακάτω βίντεο. Α) δώστε ένα διαφορετικό τίτλο σε κάθε βίντεο  Β) σχολιάστε ποια στοιχεία της Ελλάδας προβάλλονται περισσότερο από τα 2 βίντεο και γιατί Γ)ποιο βίντεο σας άρεσε περσσότερο και γιατί;
Δραστηριότητες
  1. Εισάγετε στο http://worditout.com/  λέξεις , φράσεις και προτάσεις που θα χρησιμοποιούσατε για να χαρακτηρίσετε την Ελλάδα ώστε να δημιουργήσετε ένα όμορφο wordcloud για την Ελλάδα.
  2. Να δημιουρήσετε ένα όμορφο κολάζ για την Ελλάδα με τα προγράμματα shapecollage ή  Autocollage.
  3. Ν' αναζητήσετε στο διαδίκτυο ένα ποίημα που έχει γραφτεί για κάποιο μέρος της Ελλάδας ή προβάλλει τις ομορφιές της Ελλάδας και να βρείτε και αντίστοιχες φωτογραφίες. Με το υλικό που θα συγκεντρωθεί θα δημιουργήσουμε ένα όμορφο λεύκωμα για την Ελλάδα.
  4. Επισκεφτείτε την ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.lifo.gr/team/lola/34138 .Επιλέξτε μία φωτογραφία που ν' απεικονίζει ένα μέρος της Ελλάδας στο παρελθόν και να βρείτε μία σύγχρονη φωτογραφία-εικόνα για το ίδιο μέρος της Ελλάδας. Να συγκρίνετε την Ελλάδα του τότε με την Ελλάδα του τώρα και να παρουσιάσετε τα ευρήματα σας σ' ένα λογισμικό παρουσίασης.

Κυριακή, 30 Δεκεμβρίου 2012

ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΕΛΠΙΣ

Η δεύτερη θεματική ενότητα με την οποία θ' ασχοληθούμε στη Λογοτεχνία της Γ Γυμνασίου έχει τίτλο "Άτομο και κοινωνία". Αφού ολοκληρώσουμε τις δραστηριότητες της προαναγνωστικής φάσης θα χωριστούμε σ 5 ομάδες και η κάθε ομάδα θ' ασχοληθεί με κείμενα(πεζά) του ίδιου συγγραφέα. Έτσι η πρώτη ομάδα θα μελετήσει διηγήματα του Α.Σαμαράκη(αυτό που υπάρχει στο σχολικό εγχειρίδιο της Γ Γυμνασίου αλλά και "Το ποτάμι" που ανήκει στην ίδια συλλογή διηγημάτων: "Ζητείται ελπίς").

Δραστηριότητες της ομάδας.
  1. Συμβουλευτείτε τις παρακάτω ηλεκτρονικές διευθύνσεις:  http://www.unicef.gr/samarkis.php, http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BD%CF%84%CF%8E%CE%BD%CE%B7%CF%82_%CE%A3%CE%B1%CE%BC%CE%B1%CF%81%CE%AC%CE%BA%CE%B7%CF%82,http://www.peri-grafis.com/ergo.php?id=1311, http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000073757&tsz=0&autostart=0 και γράψτε ένα κείμενο  για τα γεγονότα που έζησε ο συγγραφέας  τα οποία επηρεάζουν τα κείμενα που γράφει και τα θέματα που επιλέγει.
  2. Να εντοπίσετε και να καταγράψετε τα κοινωνικά προβλήματα που παρουσιάζονται στα διηγήματα του Α.Σαμαράκη και να τα συνδέσετε με τα ιστορικά γεγονότα της εποχής. Συμβουλευτείτε τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις  http://www.fhw.gr/chronos/15/gr/index.html και http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C105/65/527,1872/unit=414.
  3.  Να περιγράψετε και να σχολιάσετε την κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι ήρωες στα δύο διηγήματα και τον τρόπο με τον οποίο επηρεάζονται από τα κοινωνικά προβλήματα της εποχής και τις ιστορικές συνθήκες. Παρακολουθήστε το βίντεο στην ακόλουθη ηλεκτρονική διεύθυνση: http://vimeo.com/37817392.
  4. Στηριζόμενοι στα δύο διηγήματα του Α.Σαμαράκη να καταγράψετε τα συναισθήματα των ανθρώπων στη δεκαετία του 1950 και να τα συσχετίσετε με τα συναισθήματα των ανθρώπων στη σημερινή εποχή.
  5. Η αναζήτηση της ελπίδας ήταν κυρίαρχο αίτημα των ανθρώπων της δεκαετίας του 1950. Στηριζόμενοι στα διηγήματα του Α.Σαμαράκη να γράψετε ένα κείμενο για την εκπλήρωση ή τη διάψευση της ελπίδας των ανθρώπων.
  6. Εντοπίστε στο κείμενο του σχολικού εγχειριδίου τα θέματα των εφημερίδων της δεκαετίας του 1950. Ανατρέξτε στις σελίδες των σημερινών εφημερίδων και κάνετε μια σύγκριση.Καταγράψτε ομοιότητες και διαφορές.Συμβουλευτείτε τις ακόλουθες ηλεκτρονικές διευθύνσεις: http://www.tanea.gr/, http://www.tovima.gr/, http://www.kathimerini.gr/, http://www.protothema.gr/, http://www.e-typos.com/.
  7. Να γράψετε τη γνώμη σας για το τέλος του διηγήματος του σχολικού εγχειριδίου. Είναι απαισιόδοξο ή αφήνει κάποια χαραμάδα ελπίδας; Να δώσετε ένα διαφορετικό τέλος στο διήγημα "Το ποτάμι".
  8. Να δημιουργήσετε ένα λογισμικό παρουσίασης για το διήγημα που συμπεριλαμβάνεται στο σχολικό σας εγχειρίδιο που θα περιέχει τα εξής στοιχεία: πότε γράφτηκε, σε ποια γεγονότα αναφέρεται, ποια είναι τα γεγονότα της εποχής του συγγραφέα, είναι επίκαιρο: ναι ή όχι και γιατί. Να εμπλουτίσετε την παρουσίαση σας με φωτογραφικό υλικό που μπορείτε να αναζητήσετε στις εξής ηλεκτρονικές διευθύνσεις: http://www.fotoart.gr/gallery/index.htm, http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CE%B3%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1:%CE%88%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B5%CF%82_%CF%86%CF%89%CF%84%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%AC%CF%86%CE%BF%CE%B9, http://www.dpgr.gr/forum/index.php?board=118.0, και καλλιτεχνικό υλικό που μπορείτε να αναζητήσετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.googleartproject.com/. Να επενδύσετε την παρουσίαση σας μ' ένα μουσικό κομμάτι που θα αναζητήσετε στο διαδίκτυο.
  9. Στηριζόμενοι στα δύο διηγήματα του Α.Σαμαράκη να καταγράψετε τα χαρακτηριστικά του διηγήματος. Συμβουλευτείτε την ηλεκτρονική διεύθυνση: http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/document/document.php?course=DSGL-A111&openDir=/4e5b63b5pt3d/4e9c5b7dfwj6.
  10. Να σχολιάσετε τη γλώσσα του διηγήματος του σχολικού εγχειριδίου.Να βρείτε τις φράσεις της καθαρεύουσας που χρησιμοποιούνται και να εξηγήσετε τη λειτουργία τους.

    Σάββατο, 29 Δεκεμβρίου 2012

    ΑΤΟΜΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

    Χρόνια πολλά και καλά!

    Κείμενα(πεζογραφία) και οπτικοακουστικό υλικό που μπορούν να αξιοποιηθούν στη θεματική ενότητα "Άτομο και κοινωνία", στα κείμενα νεοελληνικής λογοτεχνίας Γ γυμνασίου.

    1. Τ' αγνάντεμα, Α.Παπαδιαμάντης- Η φόνισσα, Α.Παπαδιαμάντης: πατήστε εδώ για να διαβάσετε το βιβλίο "Φόνισσα" στην ηλεκτρονική του μορφή. Για τη "Φόνισσα"  μπορείτε να δείτε εδώ το ντοκιμαντέρ της εκπαιδευτικής τηλεόρασης  "Ελύτης, Παπαδιαμάντης. "Φόνισσα". Μπορείτε επίσης να βρείτε στο οπτικοακουστικό αρχείο της ΕΡΤ  τα τρία επεισόδια της τηλεοπτικής μεταφοράς του έργου "Η φόνισσα",
      σε σκηνοθεσία Άγγελου Κοβότσου, σενάριο Βάσως Χεκίμογλου, με την Τούλα Σταθοπούλου στον ρόλο της Φραγκογιαννούς (1993). Επεισόδιο 1: πατήστε εδώ, Επεισόδιο 2: πατήστε εδώ, Επεισόδιο 3:πατήστε εδώ.Οπικοακουστικό υλικό  για τη ζωή και το έργο του Α.Παπαδιαμάντη μπορείτε να βρείτε στις ακόλουθες ηλεκτρονικές διευθύνσεις(από το αρχείο της ΕΡΤ): α)http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=8450&tsz=0&act=mMainView, β)http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=26636&tsz=0&act=mMainView,γ)  http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=6989&tsz=0&act=mMainView δ) http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=56325&tsz=0&act=mMainView.
    2.  Ο Ζητιάνος, Ανδρέας Καρκαβίτσας: πατήστε εδώ για να διαβάσετε το έργο στην ηλεκτρονική του μορφή. Για τον Ανδρέα Καρκαβίτσα και το έργο του "Ο Ζητιάνος" μπορείτε να συμβουλευτείτε τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις: http://www.e-alexandria.gr/bookby.asp?ID=8&BID=42 και http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=461&t=214. Την τηλεοπτική διασκευή του έργου "Ο Ζητιάνος" (13 επεισόδια) μπορείτε να βρείτε στο οπτικοακουστικό αρχείο της ΕΡΤ: Επεισόδιο 1: πατήστε εδώ. Για τα υπόλοιπα επεισόδια συμβουλευτείτε την ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.livemovies.gr/series/o-zitianos.  
    3. Η τιμή και το χρήμα, Κωνσταντίνος Θεοτόκης: πατήστε εδώ για να διαβάσετε απόσπάσματα από το έργο. Για τον Κωνσταντίνο Θεοτόκη και το έργο του μπορείτε να συμβουλευτείτε τις ακόλουθες ηλεκτρονικές διευθύνσεις: http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=8454&tsz=0&act=mMainView, http://dimichri65.blogspot.gr/2011/10/blog-post_31.html, http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=461&t=186, http://www.e-alexandria.gr/writerdesc.asp?ID=24. Για να δείτε την ταινία "Η τιμή της αγάπης" της Τώνιας Μαρκετάκη που βασίζεται στο βιβλίο του Κ.Θεοτόκη, Η τιμή και το χρήμα πατήστε εδώ.
    4. Αργώ, Γ.Θεοτοκάς: Για το Γ.Θεοτοκά και το έργο του συμβουλευτείτε τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις: http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=node&cnode=461&t=185, http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=6601&autostart=0.
    5. Γιούγκερμαν- Συνταγματάρχης Λιάπκιν, Μ.Καραγάτσης. Για να διαβάσετε  αποσπάσματα από το βιβλίο Γιούγκερμαν πατήστε εδώ. Για το Μ.Καραγάτση και το έργο του συμβουλευτείτε τις ακόλουθες ηλεκτρονικές διευθύνσεις http://karagatsis.ekebi.gr/, http://www.youtube.com/watch?v=sqFXQJFfmOkhttp://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=8564&autostart=0. Τα 15 επεισόδια της τηλεοπτικής μεταφοράς του βιβλίου "Γιούγκερμαν" (2007) μπορείτε να δείτε εδώ.
    6. Η Γαλήνη, Η.Βενέζης. Για τον Η.Βενέζη συμβουλευτείτε τις ακόλουθες ηλεκτρονικές διευθύνσεις: http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000024498&tsz=0&autostart=0, http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=461&t=121, http://www.peri-grafis.com/ergo.php?id=1264.Για να διαβάσετε απόσπασμα από το βιβλίο "Γαλήνη" πατήστε εδώ. Μπορείτε να βρείτε  τα 29 επεισόδια της τηλεοπτικής μεταφοράς του βιβλίου στο ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ. Επεισόδιο 1, Επεισόδια 2 και 3, Επεισόδια 4 και 5, Επεισόδια 6 και 7, ..........
    7. Ο Σιούλας ο ταμπάκος-Το διπλό βιβλίο(Η τελευταία αρκούδα του Πίνδου), Δ.Χατζής: Για το Δ.Χατζή και το έργο του συμβουλευτείτε τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις: http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000073973&tsz=0&autostart=0, http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000008607&tsz=0&autostart=0, http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000007339&tsz=0&autostart=0, http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=461&t=409, http://www.e-yliko.gr/htmls/glossa/diktibibl/filogxatzis.aspx. Για να διαβάσετε το διήγημα "Ο Σιούλας ο ταμπάκος" πατήστε εδώ και για να βρείτε υλικό για το διήγημα πατήστε εδώ. Για να δείτε τα τρία μέρη της ταινίας της Μέμης Σπυράτου που βασίστηκε στο "Διπλό βιβλίο" του Δ. Χατζή πατήστε: Μέρος 1ο, Μέρος 2ο, Μέρος 3ο.
    8. Ζητείται ελπίς, Αντώνης Σαμαράκης: Για τον Α. Σαμαράκη και το έργο του συμβουλευτείτε τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις: http://www.unicef.gr/samarkis.phphttp://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000073757&tsz=0&autostart=0, http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000007713&tsz=0&autostart=0, http://www.peri-grafis.com/ergo.php?id=1311, http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=462&t=331. Για να διαβάσετε το διήγημα "Το ποτάμι" πατήστε εδώ. Για το διήγημα "Το ποτάμι" δείτε ένα σύντομο βίντεο εδώ.
    9. Ελένη ή ο Κανένας, Ρέα Γαλανάκη: Για τη Ρέα Γαλανάκη και το έργο της συμβουλευτείτε τις ακόλουθες ηλεκτρονικές διευθύνσεις: http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=462&t=54, http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A1%CE%AD%CE%B1_%CE%93%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CE%BA%CE%B7, http://www.kastaniotis.com/book/978-960-03-5314-3.Για το βιβλίο της "Ελένη ή ο Κανένας" και για την ηρωίδα του βιβλίου δείτε τα παρακάτω βίντεο: http://www.youtube.com/watch?v=0JJmpvPDnsA, http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QKEQlaiOuaw και τις εξής ιστοσελίδες:http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BB%CE%AD%CE%BD%CE%B7_%CE%9C%CF%80%CE%BF%CF%8D%CE%BA%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B1-%CE%91%CE%BB%CF%84%CE%B1%CE%BC%CE%BF%CF%8D%CF%81%CE%B1, http://istoria.gr/aug02/3.htm.

    Παρασκευή, 21 Δεκεμβρίου 2012

    Πέμπτη, 20 Δεκεμβρίου 2012

    ΤΟ ΓΙΟΦΥΡΙ ΤΗΣ ΑΡΤΑΣ



    Απαγγέλουν  οι μαθητές του 8ου Γυμνασίου Καβάλας: Πετσαγγουράκης Χαράλαμπος, Σεμερτζίδης Μάριος, Ηλιάδης Στέφανος, Γιαραμάνη Άννα-Μαρία, Τσακίρη Βασιλική.

    Εργασίες μαθητών: Δημιουργία παρουσίασης

    Δημιουργία παρουσιάσεων
    1. Το γεφύρι της Άρτας
    2. Το Γεφύρι της Άρτας
    Διαφορετικό τέλος στην παραλογή "Του γιοφυριού της Άρτας"
    (στ. 32) « τι όλον …..  τίποτες δεν ήβρα»


             Η κοπέλα ζητάει από τον πρωτομάστορα να την ανεβάσει, καθώς η αναζήτηση του δαχτυλιδιού, δεν απέδωσε. Τη στιγμή της ανάβασης ο πρωτομάστορας  πλημμυρίζεται    από ενοχικά συναισθήματα  για το  κακό που θα προκαλέσει στην πολυαγαπημένη του γυναίκα.  Για το λόγο αυτό παρακαλεί το πουλί  να αλλάξει  το μήνυμα του θανάτου της  και να της χαρίσει τη ζωή.

              Η παράκλησή του  συνοδεύεται  και από τις παρακλήσεις των μαστόρων, εργατών και όλων των συγχωριανών, οι οποίοι όλοι μαζί εύχονται να εισακουστεί η επιθυμία τους.

              Το πουλί, επειδή και το ίδιο συμπαθεί τη γυναίκα του πρωτομάστορα, αποδέχεται την παράκλησή τους. Έτσι, αλλάζει  το μήνυμα λέγοντας ότι θα θυσιάσει το ίδιο τη ζωή του, προκειμένου να σώσει την κοπέλα.  

           Γιαραμάνη Άννα-Μαρία, Τάξη : Γ1 
     Καθώς η γυναίκα του πρωτομάστορα κατεβαίνει για να πάρει το δαχτυλίδι δήθεν στα θεμέλια, η καρδιά του μαραζώνει βλέποντας τη γυναίκα του, λίγο πριν τη θάψουν ζωντανή. Μέσα του υπάρχει το δίλημμα  να αφήσει τη γυναίκα του να πεθάνει η να τη σώσει την τελευταία στιγμή. Καθώς αυτά επικρατούν στο μυαλό του πρωτομάστορα, εκείνη τη στιγμή οι εργάτες αρχίζουν και τη θάβουν. Αφηρημένος ο πρωτομάστορας δεν καταλαβαίνει τι γίνεται παρά μόνο όταν η γυναίκα αρχίζει και εξαπολύει κατάρες. Όμως είναι ήδη πολύ αργά, η γυναίκα άρχιζε να του φαίνεται όλο και πιο θολή που στο τέλος ούτε που φαινόταν. Μόλις συνειδητοποίησε τι είχε γίνει, θέλησε να πεθάνει πέφτοντας από τη γέφυρα. Όμως το μετάνιωσε θεωρώντας καλύτερη τιμωρία για αυτόν να ζει μόνος του χωρίς το γέλιο και τη ζωντάνια της, άχρωμος έτσι όπως θα γινόταν στο μέλλον.Έστι με αυτόν τον τρόπο ο πρωτομάστορας αυτοτιμωρήθηκε για το λάθος που πίσετευε ότι έκανε, αποφασίζοντας να μείνει ολομόναχος. Για χρόνια από εδώ και πέρα θα τον έτρωγαν οι τύψεις του και τα "αν' του, αν δε δεχόταν, αν την αγαπούσε περισσότερο ίσως να μη την άφηνε και έτσι συνέχισε την υπόλοιπη ζωή του. Ως που στο τέλος έχασε τα λογικά του και τη μνήμη του. Ίσως και να το ήθελε αυτό, ίσως νη μην ήθελε να θυμάται γιατί όσο πιο πολύ θυμόταν , τόσο πιο πολύ πληγωνόταν. Αυτό δεν κάνουν όλοι; Απλώς ξεχνούν γιατί η ζωή είναι καλύτερη , όταν ξεχνάς αυτά που σε πληγώνουν.
    Βασιλική Τσακίρη, Τάξη: Γ3

    Δευτέρα, 17 Δεκεμβρίου 2012

    ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ




    Στο παιδί μου...  

    Στο παιδί μου δεν άρεσαν ποτέ τα παραμύθια 

    Και του μιλούσανε για Δράκους και για το πιστό σκυλί 
    Για τα ταξίδια της Πεντάμορφης και για τον άγριο λύκο 

    Μα στο παιδί δεν άρεσαν ποτέ τα παραμύθια 

    Τώρα, τα βράδια, κάθομαι και του μιλώ 
    Λέω το σκύλο σκύλο, το λύκο λύκο, το σκοτάδι σκοτάδι, 
    Του δείχνω με το χέρι τους κακούς, του μαθαίνω
     Ονόματα σαν προσευχές, του τραγουδώ τους νεκρούς μας.

     Α, φτάνει πια! Πρέπει να λέμε την αλήθεια στα παιδιά.   

    Μ.Αναγνωστάκης

     Με αφορμή τα ποιήματα "Στο παιδί μου" του Μανόλη Αναγνωστάκη και "Ιωβηλαίον" του Ανδρέα Εμπειρίκου οι μαθητές της Γ τάξης έγραψαν τη δική τους άποψη για τα παραμύθια.

    Ιωβηλαίον


    Εκατό χρόνια πέρασαν και ένα καράβι Με καταστρώματα και βάρκες νοσταλγίας Με ξέπλεκα πανιά και μούδες.
    Του καπετάνιου η γυναίκα στη στεριά Και ο καπετάνιος στο καράβι Ποτέ δεν απαρνήθηκαν την θάλασσα Την Θάλασσα την κόρη τους Με τα μακριά μαλλιά και με τα φύκια.
    Τώρα θα ταξιδέψουν για χατήρι της Και το ταχυδρομείο θα μοιράση Ρόδα τρεμάμενα από συγκίνηση Στην συνοικία που σκοτώθηκε ο μνηστήρ της Και με σφιγμένη την καρδιά θ’ ακούση Η γειτονιά την περιπέτεια Του καπετάνιου και της κόρης του Διότι πάντοτε τα παραμύθια έχουν αλήθεια Ιδίως αυτά που είναι πλεγμένα με κογχύλια Και γοητεύουν τα παιδιά τους νέους και τους γέρους Που έχουν ευαίσθητες ψυχές και ατσαλένια μπράτσα.
    Χαριτωμένη κόρη Ο πύργος που σε περιμένει Έχει ετοιμάσει δυο κάμαρες για σένα Με συντριβάνι από χρυσές κλωστές και ασημένιες χάντρες Για να λουσθής όταν θα φθάσης Μη το ξεχάσης μη το ξεχάσης Εκατό χρόνια πέρασαν και ένα καράβι Για να γιορτάσης.
    Aνδρέας  Εμπειρίκος


    Τα παραμύθια  

    Αρχικά, πιστεύω ότι τα παραμύθια έχουν θετική επίδραση τόσο στον ψυχισμό όσο και στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του παιδιού. Πιο συγκεκριμένα, τα παραμύθια είναι ένας ανώδυνος τρόπος για να παρουσιάσουν οι γονείς την πραγματικότητα στα παιδιά τους, χωρίς να τους δημιουργήσουν φοβίες και ψυχικά τραύματα. Έτσι, η εξιδανικευμένη πραγματικότητα των παραμυθιών συνεχίζει να υπάρχει και στην πραγματική ζωή του παιδιού, ώσπου μεγαλώνοντας να ανακαλύψει την σκληρή αλήθεια από μόνο του. Επιπλέον, μέσα από τη λαϊκή σοφία των παραμυθιών προβάλλονται ηθικά διδάγματα, τα οποία λειτουργούν παιδαγωγικά στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των μικρών παιδιών. Όπως για παράδειγμα συμβαίνει με τον κακό λύκο στο παραμύθι με την κοκκινοσκουφίτσα, που μας διδάσκει με έμμεσο τρόπο, να αποφεύγουμε να μιλάμε με αγνώστους ανθρώπους στο δρόμο, γιατί μπορεί να μας προκαλέσουν κακό.

              Κλείνοντας συμπεραίνουμε από τα παραπάνω πως τα παραμύθια είναι ένας θησαυρός που δημιούργησαν και μας παρέδωσαν οι πρόγονοί μας και γι’ αυτό οφείλουμε κι εμείς να τα προστατεύσουμε και να τα αφηγηθούμε στις επόμενες γενιές. 
    Συμεών Κωνσταντινίδης, Γ2

    Τα παραμύθια

    Το παραμύθι οδηγεί το παιδί στη χώρα της φαντασίας. Το παιδί έχει ανάγκη να ονειρευτεί, να ελπίσει, να διασκεδάσει να ψυχαγωγηθεί και να οδηγηθεί στην περιπέτεια. Όλα αυτά θα τα νιώθει μέσα από το παραμύθι. Ο πραγματικός κόσμος είναι πολλές φόρες σκληρός, αντιπαιδαγωγικός, κουραστικός και απελπιστικά  μονότονος.
        Ο κόσμος του παραμυθιού έχει περιπέτεια, αγωνία, ανακούφιση, προσδοκία, ελπίδα, λύπη, χαρά, δηλαδή ξεχειλίζει από συναισθήματα. Για εμένα το συναίσθημα είναι όλη μας η ύπαρξη. Η λογική μας προσφέρει σταθερότητα, σιγουριά το συναίσθημα όμως μας δίνει αναπνοή και αυτό μας το προσφέρουν απλόχερα τα παραμύθια.
        Με το παραμύθι το παιδί μπορεί να κλείσει τα μάτια του και να νιώσει τη μουσική του, τα χρώματα την ηρεμία της ζωής του.
         Η λέξη παιδί είναι δεμένη με τη λέξη παραμύθι. Παιδί που δεν έχει διαβάσει παραμύθι, έχει αποκλειστεί από την χώρα του ονείρου. Άνθρωπος χωρίς όνειρα είναι άνθρωπος χωρίς ζωή, χωρίς ανάσα.
         Η ενηλικίωση σε οδηγεί σε έναν σκληρό κόσμο που πρέπει να έχεις απόθεμα ξεκούρασης από το παρελθόν για να ακουμπάς επάνω για να ξεκουραστείς. Αυτά στα προσφέρει η παιδική σου ηλικία, τα παραμύθια που διάβασες, που ταξίδεψες μ’ αυτά που σε οδήγησαν στο όνειρο, στη φαντασία.
    Σοφία Ράλλη, Γ3