Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.

Ludwig Wittgenstein

Πέμπτη, 28 Φεβρουαρίου 2013

ΟΛΑ ΤΑ ΠΗΡΕ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ




Create a Copy

Ψηφιακά κόμικς και ζωγραφιές από τους μαθητές της Α τάξης για το ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη "Όλα τα πήρε το καλοκαίρι".......

    
        

Τετάρτη, 27 Φεβρουαρίου 2013

ΣΧΟΛΙΚΗ ΖΩΗ:Α ΦΑΣΗ, ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Δραστηριότητες
  1. Ποιες λέξεις και φράσεις σας έρχονται στο μυαλό, όταν ακούτε τη λέξη σχολείο; Να τις καταγράψετε, εργαζόμενοι σε ομάδες .
  2. Αν αποφασίζατε να ζωγραφίσετε το σχολείο σας ποια χρώματα θα χρησιμοποιούσατε και γιατί; Να καταγράψετε τις απαντήσεις και στις δύο ερωτήσεις, στη συνέχεια να τις ανακοινώσετε στην ολομέλεια της τάξης και να ανταλλάξετε απόψεις με τις υπόλοιπες ομάδες.
  3. Θα παρακολουθήσετε αποσπάσματα από δύο ταινίες:από την ταινία "Ο Ψύλλος" και από την ταινία "Ο κύκλος των χαμένων ποιητών". Η πρώτη ταινία παρουσιάζει την ελληνική επαρχία στα τέλη της δεκαρετίας του 60 και η δεύτερη παρουσιάζει τη ζωή στην αριστοκρατική και συντηρητική Ακαδημία Γουέλτον στο Βερμόντ(Η.Π.Α) το 1959  Αφού παρακολουθήσετε τα αποσπάσματα από τις ταινίες να απαντήσετε εργαζόμενοι σε ομάδες στις εξής ερωτήσεις:
  • Ποιες είναι οι σχέσεις μαθητών και δασκάλου στις δύο ταινίες και γιατί;
  • Ποιες παιδαγωγικές μεθόδους χρησιμοποιούν οι δάσκαλοι στις δύο ταινίες;
  • Ποιοι μαθητές φοιτούν στα δύο σχολεία, ποια είναι η ενδυμασία τους, πώς είναι διαμορφωμένες οι αίθουσες διδασκαλίας;
  • Πιστεύετε οτι τα δύο σχολεία βοηθούν τους μαθητές να αναπτύξουν την προσωπικότητα τους και να πραγματοποιήσουν τα όνειρα τους;
  • Ποια ταινία σας άρεσε περισσότερο και γιατί;
  •  Ατομική εργασία για το σπίτι: Υποθέστε οτι είστε ο "Ψύλλος". Περιγράψτε  σε μια ημερολογιακή σελίδα μια συνηθισμένη μέρα σας στο σχολείο.

 



                                                         

Κυριακή, 24 Φεβρουαρίου 2013

Η ΝΕΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ







Επιπλέον δραστηριότητες
  1. Γράψτε σε μια σελίδα του ημερολογίου σας για την πρώτη σας μέρα στο Δημοτικό σχολείο.
  2. Με την εφαρμογή http://www.storyboardthat.com/  γράψτε ένα διάλογο ανάμεσα σ' ένα δάσκαλο και σ' έναν μαθητή της σύγχρονης εποχής με θέμα που θα επιλέξετε εσείς. 

Σάββατο, 23 Φεβρουαρίου 2013

ΕΛΕΝΗ Ή Ο ΚΑΝΕΝΑΣ, ΡΕΑ ΓΑΛΑΝΑΚΗ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Η ΜΕΤΑΜΦΙΕΣΗ
Δραστηριότητες-Ερωτήσεις
  1. Συγγραφέας του βιβλίου "Ελένη ή ο κανένας" είναι η Ρέα Γαλανάκη. Γνωρίστε τη Ρέα Γαλανάκη μέσα από τις πληροφορίες που θα βρείτε στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=462&t=54 και http://www.youtube.com/watch?v=VReyuAr32o0.
  2.  Κεντρική ηρωίδα στο μυθιστόρημα "Ελένη ή ο κανένας" είναι η Ελένη Αλταμούρα-Μπούκουρα, η πρώτη σπουδασμένη Ελληνίδα ζωγράφος. Αναζητήστε πληροφορίες για την προσωπικότητα, τη ζωή της και το έργο της και δημιουργήστε ένα λογισμικό παρουσίασης το οποίο θα εμπλουτίσετε και με εικονογραφικό υλικό. Θα σας βοηθήσουν οι παρακάτω ηλεκτρονικές διευθύνσεις: http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BB%CE%AD%CE%BD%CE%B7_%CE%9C%CF%80%CE%BF%CF%8D%CE%BA%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B1-%CE%91%CE%BB%CF%84%CE%B1%CE%BC%CE%BF%CF%8D%CF%81%CE%B1, http://istoria.gr/aug02/3.htm, http://www.arvasynel.gr/texnes_b.html, http://www.sansimera.gr/biographies/344, http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22784&subid=2&pubid=58416958, http://annagelopoulou.blogspot.gr/2011/05/blog-post_919.html 
  3.  Τι είναι αυτό, κατά τη γνώμη σας, που έκανε τη Ρέα Γαλανάκη να παρουσιάσει στο έργο της "Ελένη ή ο κανένας" τη ζωή της Ελένης Αλταμούρα-Μπούκουρα; Ποιος είναι ο στόχος της Ρέας Γαλανάκη στο συγκεκριμένο μυθιστόρημα;
  4.  Στην αρχή του αποσπάσματος του σχολικού εγχειριδίου η Ελένη μεταμφιέζεται. Ποιοι λόγοι επιβάλλουν τη μεταμφίεση της Ελένης και με ποιο τρόπο παρουσιάζεται η μεταμφίεση από τη συγγραφέα;
  5.  Το πρότυπο της Ελένης στο δύσκολο δρόμο που ανοίγεται μπροστά της είναι η Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα. Για τη Μπουμπουλίνα διαβάστε στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://argolikivivliothiki.gr/2009/02/13/%CE%BC%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BC%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%AF%CE%BD%CE%B1-%CE%BB%CE%B1%CF%83%CE%BA%CE%B1%CF%81%CE%AF%CE%BD%CE%B1-1771-1825/. Ποιο είναι το κοινό στοιχείο ανάμεσα στην Ελένη και στη Μπουμπουλίνα; Για ποιους λόγους χρησιμοποιεί η καθεμιά τη μεταμφίεση;
  6. Η Ελένη μετά τη μεταμφίεση της γέννησε τον εαυτό της ως κανένα. Πως δικαιολογεί την απόφαση της; Πως συνταιριάζονται "στον ίδιο κύκλο" τα ονόματα "Ελένη" και "Κανένας";
  7.  Εντοπίστε στο κείμενο τις ιστορικές αναφορές που υπάρχουν.Πώς αυτές οι αναφορές σχετίζονται με την ατμόσφαιρα της εποχής (1848: εθνικοαπελευθερωτικά και κοινωνικά κινήματα) και με την προσωπικότητα της Ελένης; (η προσωπική της επανάσταση). Για την ιστορική περίοδο του 1848 συμβουλευτείτε την ηλεκτρονική διεύθυνση http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C105/65/517,1889/unit=403.
  8.  Εντοπίστε στο χάρτη την πορεία που ακολούθησε η Ελένη Αλταμούρα για να φτάσει στη Ρώμη. Θα σας βοηθήσει η εφαρμογή https://maps.google.gr/.
  9. Στηριζόμενοι στο κείμενο αλλά και σε όσα διαβάσετε για την Ελένη Αλταμούρα να σκιαγραφήσετε την προσωπικότητα της.
  10. Να παρουσιάσετε την προσωπικότητα του πατέρα της Ελένης Αλταμούρα-Μπούκουρα, στηριζόμενοι σε στοιχεία του κειμένου. Να λάβετε σοβαρά υπόψη την εποχή στην οποία διαδραματίζονται τα γεγονότα.
  11. Να διαβάσετε την αυτοβιογραφία της της Ελισάβετ Μουτζάν- Μαρτινέγκου: http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C113/351/2364,8985/unit=673 και να προσπαθήσετε να εντοπίσετε ομοιότητες ανάμεσα στις δύο ηρωίδες. Για την Ελισάβετ Μουτζάν Μαρτινέγκου διαβάστε στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.e-alexandria.gr/Writerdesc.asp?ID=18&FTXT=1
  12.  Τι μαρτυρεί η αναγκαστική μεταμφίεση της Ελένης για τη θέση της γυναίκας στα μέσα του 19ου αιώνα στην Ελλάδα και στην Ιταλία; Να γράψετε την άποψη σας σ' ένα κείμενο.Θα σας βοηθήσουν οι ακόλουθες ηλεκτρονικές διευθύνσεις: http://www.fhw.gr/chronos/12/gr/1833_1897/society/language/06.html και http://www.fhw.gr/chronos/12/gr/1833_1897/society/sources/03.html .
  13. Σχολιάστε την απόφαση της Ελένης να σπουδάσει ζωγραφική στην εποχή της. Ποια προβλήματα και δυσκολίες αντιμετώπιζε μια γυναίκα που στα μέσα του 19ου αιώνα ήθελε να ασχοληθεί με τη ζωγραφική και γιατί; Πιστεύετε οτι και άλλες γυναίκες τόλμησαν να πραγματοποιήσουν το όνειρο τους; Αναζητήστε πληροφορίες για τις γυναίκες ζωγράφους στο αφιέρωμα της Καθημερινής που μπορείτε να το βρείτε στην ηλεκτρονική του μορφή: http://wwk.kathimerini.gr/kath/7days/1999/05/02051999.pdf (σελίδες11-12).
  14. Επιλέξτε μια διάσημη γυναίκα που κατόρθωσε να πραγματοποιήσει τα όνειρα της και παρουσιάστε σε λογισμικό παρουσίασης τη ζωή και τη δράση της. Μπορείτε να αντλήσετε υλικό από τον ιστότοπο http://www.isotita-epeaek.gr/welcome.htm (φωτογραφικό υλικό)στον οποίο μπορεί κάποιος να βρει βοηθητικό εκπαιδευτικό υλικό για την εισαγωγή θεμάτων σχετικά με τα φύλα στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  15. Γράψτε ένα διάλογο ανάμεσα στην Ελένη Αλταμούρα και στον πατέρα της ή ζωγραφίστε το πορτρέτο της Ελένης Αλταμούρα. Βασικό στοιχείο και στις δύο εργασίες πρέπει να είναι ο "έρωτας" της Ελένης για τη ζωγραφική και η θέληση της να πραγματοποιήσει το όνειρο της.

Πέμπτη, 14 Φεβρουαρίου 2013

ΡΑΨΩΔΙΑ Ι 225-431


ΡΑΨΩΔΙΑ Ι 225-431

Τα μέλη της πρεσβείας: Οδυσσέας, Φοίνικας και Αίαντας.
Οδυσσέας: έξυπνος, σοφός, ικανός στο λόγο και στην πειθώ.
Φοίνικας: σύμβουλος και παιδαγωγός του Αχιλλέα, έχει στενή σχέση μαζί του.
Αίαντας: γενναίος πολεμιστής, έχει στενές σχέσεις με τον Αχιλλέα.

Πρεβεία στον Αχιλλέα. Ο Αχιλλέας κάθεται σε δίφρο οκλαδίας. Αριστερά του ο Οδυσσέας και δεξιά ο Αίαντας.

Λόγος του Οδυσσέα

Α. Πρόλογος( στίχοι 225-227): Προσφώνηση-χαιρετισμός στον Αχιλλέα και φιλοφρόνηση για το πλούσιο δείπνο.

Ο Οδυσσέας προσπαθεί να δημιουργήσει φιλική ατμόσφαιρα και συσχετίζει το γεύμα του Αχιλλέα με ένα γεύμα που τους είχε παραθέσει ο Αγαμέμνονας προσπαθώντας να κάνει τον Αχιλλέα να είναι ευνοϊκός  με τον αρχιστράτηγο.

Β. Κύριο μέρος (στίχοι 228-306)

1.          Η κρίσιμη κατάσταση των Αχαιών(στίχοι 228-246): Ο Οδυσσέας παρουσιάζει τη δύσκολη θέση στην οποία βρίσκονται οι Αχαιοί διότι ο Δίας ευνοεί τους Τρώες και ο Έκτορας συμπεριφέρεται με αλαζονεία(άτη, ύβρη: ο Έκτορας βαδίζει προς την καταστροφή του) και προκαλεί καταστροφές στους Αχαιούς.

2.         Επιχειρήματα του Οδυσσέα για την επιστροφή του Αχιλλέα(στίχοι 246-306)

               1ο επιχείρημα:  (στίχοι 247-251) Ο Οδυσσέας καλεί τον Αχιλλέα να βοηθήσει τους Αχαιούς γιατί αν συμβεί κάτι κακό θα λυπηθεί και θα μετανιώσει αλλά τότε θα είναι αργά. Στόχος του επιχειρήματος: ψυχολογικός και ηθικός και στηρίζεται σε κάτι που θα συμβεί στο μέλλον. Ο Οδυσσέας προσπαθεί να κάνει τον Αχιλλέα να νιώσει τύψεις.

            2ο επιχείρημα: (στίχοι 252-261) Ο Οδυσσέας καλεί τον Αχιλλέα να βοηθήσει τους Αχαιούς και να συμπεριφέρεται με γλυκό τρόπο γιατί και ο πατέρας του τον είχε συμβουλεύσει να είναι ήρεμος και να φέρεται γλυκά. Τα λόγια του Πηλέα εκφράζουν τις απόψεις της ομηρικής εποχής σχετικά με τα όρια των ανθρωπίνων δυνατοτήτων: η αξία της αυτοκυριαρχίας και της ηρεμίας είναι πολύ μεγάλη.Οι συμβουλές του Πηλέα έχουν πολύ μεγάλη αξία γιατί ένας πατέρας ξέρει πολύ καλά το παιδί του και σ' αυτό το σημείο κάνουν πιο ισχυρή την επιχειρηματολγία του Οδυσσέα.Στόχος του επιχειρήματος: ηθικός και ψυχολογικός και στηρίζεται σε στοιχεία του παρελθόντος.

           3ο επιχείρημα:  (στίχοι 261-299)Ο Οδυσσέας καλεί τον Αχιλλέα να σταματήσει το θυμό του γιατί ο Αγαμέμνονας του προσφέρει πλούσια δώρα. Στόχος του επιχειρήματος: ηθικός και ψυχολογικός και στηρίζεται κυρίως σε μελλοντικά δεδομένα. Τα δώρα που υπόσχεται ο Αγαμέμνονας στον Αχιλλέα χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:

               Σε αυτά που θα του δοθούν αμέσως μετά την επιστροφή του στη μάχη: εφτά τρίποδες, δέκα τάλαντα χρυσάφι, είκοσι αστραφτεροί λέβητες, δώδεκα άλογα, εφτά όμορφες γυναίκες από τη Λέσβο και η Βρισηίδα. Η Βρισηίδα τοποθετείται στο τέλος και αφιερώνονται σ' αυτήν τέσσερις ολόκληροι στίχοι. Με αυτόν τον τρόπο τονίζεται η σπουδαιότητα της και η αξία της επιστροφής της.

                Σε αυτά που θα του δοθούν μετά την άλωση της Τροίας : χρυσός και χαλκός σε μεγάλες ποσότητες, είκοσι όμορφες Τρωαδίτισσες.

                Σε αυτά που θα του δοθούν μετά την επιστροφή στη πατρίδα: μια από τις κόρες του Αγαμέμνονα για γυναίκα του μαζί με πλούσια δώρα, εφτά παραθαλάσσιες και όμορφες πόλεις για προίκα, των οποίων οι κάτοικοι θα τιμούν τον Αχιλλέα σα θεό και θα του πληρώνουν φόρους.

Αποτίμηση των δώρων: Τα δώρα είναι πολλά και ανεκτίμητης  αξίας. Επομένως μια τέτοια πλούσια προσφορά ίσως θα μπορούσε να ικανοποιήσει τον Αχιλλέα αν σκεφτούμε ότι ένας από τους στόχους των ηρώων ήταν να αυξήσουν την περιουσία τους. Όμως η συμπεριφορά του Αγαμέμνονα που στέλνει δώρα με μεσολαβητές μάλλον δεν είναι αρκετή για να ικανοποιηθεί το πληγωμένο φιλότιμο του Αχιλλέα. Το μόνο που ίσως θα τον ικανοποιούσε θα ήταν η προσωπική ταπείνωση του Αγαμέμνονα και ο απόλυτος εξευτελισμός του.

                4ο επιχείρημα: (στίχοι 300-306) Ο Οδυσσέας καλεί τον Αχιλλέα να λυπηθεί τους Αχαιούς και αν σκοτώσει τον Έκτορα θα αποκτήσει πολύ μεγάλη δόξα(επίκληση στο συναίσθημα) Στόχος του επιχειρήματος: ψυχολογικός και στηρίζεται σε μελλοντικά δεδομένα. Είναι το πιο ισχυρό επιχείρημα ( τα επιχειρήματα του Οδυσσέα παρουσιάζονται κλιμακωτά: από το λιγότερο ισχυρό στο πιο πειστικό) γιατί στοχεύει στο φιλότιμο του Αχιλλέα. Αν τα υλικά αγαθά δεν είναι αρκετά για αυτόν τότε αυτό που μπορεί να τον συγκινήσει είναι ότι αν σκοτώσει τον Έκτορα θα αποκτήσει δόξα. Ο Οδυσσέας προσπαθεί να πείσει τον Αχιλλέα προβάλλοντας τη δόξα και την τιμή, δυο αξίες πολύ σημαντικές για τον ήρωα.


Πρεσβεία επισκέπτεται τον Αχιλλέα. Ζωγραφική σε υδρία του ζωγράφου Κλεοφράδη, περίπου 480-470 π.Χ. Μόναχο (αντίγραφο).

Οδυσσέας

Είναι διορατικός, έξυπνος και ένας πολύ ικανός ομιλητής που γνωρίζει πολύ καλά τη ρητορική τέχνη και την ανθρώπινη ψυχολογία αλλά πάνω απ΄όλα τον ηρωικό κώδικα αξιών του οποίου ιδανικό πρότυπο ήταν ο Αχιλλέας. Χρησιμοποιεί τις κατάλληλες λέξεις και οργανώνει σωστά και προσεκτικά το λόγο του.Γνωρίζει το χαρακτήρα του Αχιλλέα και χρησιμοποιεί τόσο τη λογική όσο και το συναίσθημα για να πετύχει το στόχο του παρουσιάζοντας κλιμακωτά τα επιχειρήματα του. Στο λόγο του δεν κατηγορεί τον Αγαμέμνονα ούτε εκφράζει υποστήριξη και συμπάθεια για τον Αχιλλέα εκ μέρος των άλλων πολεμάρχων. Προσπαθεί να είναι συμβιβαστικός και νοιάζεται για το μέλλον και την τύχη των Αχαιών.



Η πρεσβεία προς τον Αχιλλέα, 
  λεπτομέρεια από ερυθρόμορφο αττικό σκύφο (480-470 π.Χ.). 
Από αριστερά προς τα δεξιά εικονίζονται ο Ερμής, κρατώντας το κηρύκειο, 
ο Φοίνικας και ο Οδυσσέας. Μουσείο Λούβρου. 


Ο λόγος του Αχιλλέα

Α. Πρόλογος( στίχοι 308-315) Ο Αχιλλέας δηλώνει με ειλικρίνεια και ευθύτητα ότι η απόφαση του είναι οριστική και αμετάκλητη.

Β. Κύριο μέρος( στίχοι 316-426)

1.          Αίτια της στάσης του Αχιλλέα:  (στίχοι 316-344) α)η αχαριστία απέναντι στη μεγάλη προσφορά του στο πεδίο των μαχών και οι αδικίες του Αγαμέμνονα στο θέμα της μοιρασιάς των λαφύρων. Η πλατιά παρομοίωση των στίχων 323-327(323-324: αναφορικό μέρος, 325-327: δεικτικό μέρος) έχει ως στόχο να δείξει τη φροντίδα και την αυταπάρνηση του Αχιλλέα. β) η αδικία που έγινε στον Αχιλλέα με την αρπαγή της Βρησηίδας. Ο Αχιλλέας παρομοιάζει την Βρησηίδα με την ωραία Ελένη και οι 4 ρητορικές ερωτήσεις που χρησιμοποιεί δίνουν ζωντάνια στο λόγο.

2.         Η αδυναμία του Αγαμέμνονα να αντιμετωπίσει τον Έκτορα και η αδιαμφισβήτητη αξία του Αχιλλέα.( στίχοι 345-355) Ο Αχιλλέας υποτιμά με ειρωνικό τρόπο τον Αγαμέμνονα και αναφέρει ότι το μόνο που μπορεί να σώσει τους Αχαιούς είναι όχι τα οχυρωματικά έργα του Αγαμέμνονα αλλά η δική του ανδρεία. Τα λόγια αυτά λέγονται με αρκετή δόση πικρής ειρωνείας.

3.         Δήλωση του Αχιλλέα ότι επιστρέφει στην πατρίδα του( στίχοι 356-368) Ο Αχιλλέας δεν ενδιαφέρεται πια για τον πόλεμο ούτε για το θάνατο του Έκτορα έτσι θέλει να αποχωρήσει στην πατρίδα του όπου έχει πολλά υλικά αγαθά.

4.         Επίθεση στον Αγαμέμνονα:(στίχοι 369-377) Ο Αχιλλέας είναι πικραμένος από την άδικη και πονηρή συμπεριφορά του Αγαμέμνονα και μιλάει για αυτόν με υβριστικές λέξεις και φράσεις.

5.         Απόρριψη των δώρων και αιτιολόγηση της: (στίχοι 378-409) Ο Αχιλλέας απορρίπτει τα δώρα γιατί: α) κανένα υλικό αγαθό δεν είναι αρκετό για να νιώσει δικαιωμένος και να ξεπληρωθεί η προσβολή που του έγινε.  (σχήμα αδυνάτου στους στίχους 378-386) β) απορρίπτει την κόρη του Αγαμέμνονα για γυναίκα ακόμα και αν είναι όμορφη σαν την Αφροδίτη(υπερβολή) γιατί στην πατρίδα του μπορεί να παντρευτεί όπια γυναίκα θέλει. Επίσης δεν τον ενδιαφέρουν τα δώρα που συνοδεύουν τη νύφη γιατί αυτά δεν έχουν καμία αξία μπροστά στο αγαθό της ζωής. (απόρριψη από τον Αχιλλέα του ηρωικού ιδεώδους). Η πίκρα του Αχιλλέα είναι τόσο μεγάλη που τον κάνει να υποστηρίζει ιδέες και αντιλήψεις που δεν ταιριάζουν με το χαρακτήρα του ούτε είναι δυνατόν να τις πιστεύει.

6.         Η προφητεία της Θέτιδας:( στίχοι 410-416) Δύο είναι οι δρόμοι για τον Αχιλλέα: να μείνει στην Τροία, να συνεχίσει τον πόλεμο, να πεθάνει νέος αλλά να κερδίσει δόξα ή να εγκαταλείψει τον πόλεμο, να επιστρέψει στην πατρίδα του και να ζήσει χωρίς δόξα μια μακρά ζωή. Και ο Αχιλλέας αποφασίζει να επιλέξει το δεύτερο.

7.         Προτροπή για αναχώρηση των Αχαιών από τον πόλεμο: (στίχοι 417-426)Ο Αχιλλέας απέρριψε τα επιχειρήματα του Οδυσσέα και καλεί τους Αχαιούς αφού δεν έχουν πια καμιά ελπίδα στον πόλεμο γυρίσουν στις πατρίδες τους.

Γ. Επίλογος( στίχοι 427-429) Πρόταση για φιλοξενία του Φοίνικα




Η πρεσβεία φτάνει στη σκηνή του Αχιλλέα. Χαλκογραφία σε σχέδιο του John Flaxman, 1805 (αντίγραφο).

Τα επιχειρήματα του Αχιλλέα

Η στάση του Αχιλλέα είναι ανυποχώρητη. Ο Αχιλλέας δεν πρέπει να δεχτεί την προσφορά του Αγαμέμνονα γιατί α) δεν είναι δυνατό ένας ήρωας σαν τον Αχιλλέα να βάλει τα υλικά αγαθά πάνω από το φιλότιμο του και β) αυτό εξυπηρετεί την προώθηση της εξέλιξης του έργου.  Ο λόγος  βέβαια του Αχιλλέα  δεν έχει την οργάνωση και τη συνοχή του λόγου του Οδυσσέα αφού περισσότερο εκφράζει την πίκρα του, την αγανάκτηση και την απογοήτευση που νιώθει. Προβληματισμό δημιουργεί η άρνηση του πολέμου και η απόρριψη του ηρωικού ιδεώδους από τον Αχιλλέα. Το γεγονός ότι ο Αχιλλέας προτιμά μια άδοξη ζωή είναι μάλλον αποτέλεσμα της έντονης συναισθηματικής φόρτισης που έχει ο Αχιλλέας και της πίκρας και απογοήτευσης που νιώθει.



Αξίες που προβάλλονται μέσα από το λόγο του Αχιλλέα

1.          Ευγνωμοσύνη(316-326)

2.         Φιλότιμο και τιμή(385-387)

3.         Βοήθεια προς τους άλλους, αφοσίωση και αυταπάρνηση( στίχοι 322-326)

4.         Αγάπη για τη σύντροφο( στίχοι 338-343)

5.         Δικαιοσύνη(Στίχοι 317-322, 335-336, 344-345, 367-368, 375, 387)

6.         Ειρηνική ζωή( στίχοι 401-409). Όλα τα υλικά αγαθά μπορεί να τα αγοράσει κανείς, το μόνο που δεν αγοράζεται είναι η ανθρώπινη ζωή γιατί είναι κάτι που χαρίζεται μόνο μία φορά.
7.    Ειλικρίνεια(312-313)



Στίχοι που δηλώνουν την ανυποχώρητη στάση του Αχιλλέα

314-315, 345, 356-357, 372-373, 374-375, 386, 426




Χαρακτηρισμός Αχιλλέα

Είναι ευθύς και ειλικρινής αφού δηλώνει ότι απεχθάνεται τους διπρόσωπους ανθρώπους. Είναι συνεπής στις αρχικές του θέσεις αλλά και πεισματάρης αφού τίποτα δεν μπορεί να τον μεταπείσει. Μένει πιστός σε ηθικές αρχές και αξίες όπως η ευγνωμοσύνη, το φιλότιμο, ο αλτρουισμός, η δικαιοσύνη. Δείχνει αξιοπρέπεια και περηφάνια απορρίπτοντας τα πλούσια υλικά δώρα του Αγαμέμνονα. Για μια ακόμη φορά παρουσιάζεται ιδιαίτερα εύθικτος στο θέμα της τιμής. Μιλάει ειρωνικά για τον Αγαμέμνονα και τον προσβάλει με την απόφαση του να απορρίψει τα δώρα που του προσφέρει. Αλαζόνας ως ένα βαθμό δείχνει να έχει υπερβολική αυτοεκτίμηση καθώς πιστεύει ότι είναι ο μόνος που θα μπορούσε να ανακόψει τους Τρώες και φέρεται  εκδικητικά και εγωιστικά αφού η οργή του και το μίσος του δεν του επιτρέπουν να βοηθήσει τους Αχαιούς και τους αφήνει στο έλεος και στην μανία του Έκτορα. Στοχαστικός,διατυπώνει σκέψεις για την υπέρτατη αξία της ζωής που όμως έρχονται σε αντίθεση με το χαρακτήρα του και μάλλον είναι αποτέλεσμα της φόρτισης και της σύγχυσης στην οποία βρίσκεται. Παρουσιάζεται ευσεβής αφού πριν από το ταξίδι του θέλει να προσφέρει θυσίες στους θεούς και τέλος είναι φιλόξενος αφού προθυμοποιείται να φιλοξενήσει τον Φοίνικα.

Τρίτη, 12 Φεβρουαρίου 2013

ΕΡΓΑΣΙΑ-ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ

 Σημειώσεις, λεξιλόγιο και λεξιλογικές ασκήσεις για την εργασία και το επάγγελμα που είναι το θέμα της ενότητας 5 της νεοελληνικής γλώσσας της Β  γυμνασίου.

Κυριακή, 10 Φεβρουαρίου 2013

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, ΕΝΟΤΗΤΑ 5



Άρθρα για την εργασία:
  1. http://www.tovima.gr/media/article/?aid=460048
  2. http://portal.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathextra_1_04/09/2006_163378
  3. http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22770&subid=2&pubid=63768586
  4. http://www.ethnos.gr/entheta.asp?catid=22814&subid=2&pubid=63672440
  5. http://ec.europa.eu/esf/main.jsp?catId=52&langId=el
  6. http://wwk.kathimerini.gr/kath/7days/1999/05/02051999.pdf
  7. http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_1_11/11/2001_573
  8. http://www.tovima.gr/relatedarticles/article/?aid=110065
  9. http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=29370&subid=2&pubid=63744394
  10. http://www.matia.gr/egrapsan/arthra-meletes/i-ergasia-os-parametros-eftichias-gia-to-atomo-ke-tin-kinonia.html
  11.  http://www.tovima.gr/relatedarticles/article/?aid=82051
  12. Για τα επαγγέλματα που χάνονται:  http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B110/244/1808,5811/extras/activities/metaselida_epaggelmata/metaselida_epaggelmata.html
 
Βίντεο σχετικά με τα θέματα που θίγονται στην Ενότητα 5

                              Για την αρχαία αγορά της Αθήνας
                                         Για την Ακρόπολη



                                           Για την εργασία



                        Για τη θέση της γυναίκας στην αγορά εργασίας


Παρασκευή, 8 Φεβρουαρίου 2013

Ο ΖΗΤΙΑΝΟΣ

 Ο ΖΗΤΙΑΝΟΣ: ένα από τα αριστουργήματα της νεοελληνικής λογοτεχνίας το οποίο παρουσιάζει την ανατομία της νοοτροπίας και των ηθών μιας αγροτικής κοινότητας της Θεσσαλίας όπου η αμάθεια, η αφέλεια, οι προλήψεις και οι δεισιδαιμονίες καταδυναστεύουν τις ζωές των ανθρώπων και τους μετατρέπουν σε εύκολα θύματα εξαπάτησης. Ένα έργο που προκαλεί κοινωνικό προβληματισμό και απο το οποίο ξεκινάμε τη θεματική ενότητα: "Άτομο και κοινωνία" μετά την ολοκλήρωση της προαναγνωστικής φάσης.


ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΡΚΑΒΙΤΣΑΣ: στο έργο του αποτυπώνει την αθλιότητα της ελληνικής υπαίθρου και γίνεται αυστηρός κριτής των κοινωνικοπολιτικών συνθηκών στα τέλη του 19ου αιώνα στην Ελλάδα η οποία χρειάζεται βαθιές και ουσιαστικές αλλαγές.

Για να δείτε όλα τα επεισόδια της τηλεοπτικής σειράς "Ο Ζητιάνος" πατήστε εδώ


Ερωτήσεις και δραστηριότητες για την επεξεργασία του κειμένου
  1. Ο τίτλος του κειμένου με το οποίο θ'ασχοληθούμε είναι "Ο ζητιάνος". Ποιες είναι οι πρώτες λέξεις και φράσεις που σας έρχονται στο μυαλό, όταν ακούτε τη λέξη ζητιάνος; Καταγράψτε τες και ανταλλάξτε απόψεις με τους συμμαθητές σας.
  2. Διαβάστε το απόσπασμα του σχολικού σας εγχειριδίου. Ποιο είναι το θέμα που πραγματεύεται το κείμενο;
  3. Συμβουλευτείτε την ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.e-alexandria.gr/bookby.asp?ID=8&BID=42 και διαβάστε για τη ζωή και το έργο του Ανδρέα Καρκαβίτσα και για το βιβλίο του "Ο ζητιάνος". Γράψτε ένα κείμενο για τον τρόπο με τον οποίο τα βιώματα του Α.Καρκαβίτσα και η εποχή στην οποία ζει επηρέασαν το θέμα και το περιεχόμενο των έργων του.
  4. Σε ποια εποχή διαδραματίζονται τα γεγονότα στα οποία αναφέρεται το κείμενο;Είναι η ίδια εποχή στην οποία ζει ο συγγραφέας; Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της εποχής αυτής;Αναζητήστε πληροφορίες στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.fhw.gr/chronos/12/gr/1833_1897/domestic_policy/index.html.
  5. Το κείμενο έχει χαρακτηριστικά τόσο της ηθογραφίας όσο και του νατουραλισμού. Για την ηθογραφία και το νατουραλισμό αναζητήστε πληροφορίες στην ηλεκτρονική  διεύθυνση:http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/document/document.php?course=DSGL-A111&openDir=/4e5b63b5pt3d/4e9c5b7dfwj6
  6. Γιατί ολόκληρο το χωριό επέλεξε να ασκεί τη ζητιανιά ως επάγγελμα και τέχνη; Πως εξηγείται αυτή η επιλογή από το κείμενο;
  7. Με ποιο τρόπο αντιμετωπίζει ο συγγραφέας του κειμένου τον τρόπο που επέλεξαν οι κάτοικοι του χωριού για να επιβιώσουν;
  8. Ποιος είναι ο στόχος του Α.Καρκαβίτσα με την ανάδειξη της ζητιανιάς σε τέχνη που ασκείται από μια ολόκληρη κοινότητα;
  9. Στο κείμενο υπάρχουν στοιχεία που παραπέμπουν στα ομηρικά-ηρωικά χρόνια.Να τα εντοπίσετε και να δικαιολογήσετε  την παρουσία τους.
  10. Ποια στοιχεία του κειμένου παρουσιάζουν τη ζητιανιά ως αξιοσέβαστο επάγγελμα;
  11. Να σκιαγραφήσετε την προσωπικότητα του Τζιριτόκωστα και του Τζιριτόγιωργα στηριζόμενοι σε στοιχεία του κειμένου αλλά και σε αποσπάσματα που μπορείτε να βρείτε στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις:  http://users.uoa.gr/~nektar/arts/tributes/andreas_karkabitsas/o_zhtianos.htm και http://www.snhell.gr/anthology/writer.asp?id=101 (Μπορεί κάποιος μαθητής να αναλάβει να διαβάσει το βιβλίο και να το παρουσιάσει στο σύνολο της τάξης.)
  12. Να παρουσιάσετε σ΄ένα κείμενο τη σχέση που έχει ο ο ήρωας Τζιριτόκωστας αλλά και οι υπόλοιποι κάτοικοι του χωριού με την κοινωνία.Σκεφτείτε τις εξής παραμέτρους:( Οι κάτοικοι του χωριού είναι δημιουργήματα της κοινωνίας στην οποία ζουν; Είναι δέσμιοι της κληρονομικότητας και του κλειστού οικογενειακού τους περιβάλλοντος;Καθορίζονται  από την κοινωνία ή την καθορίζουν;Είναι θύματα της κοινωνίας ή θύτες; Είναι αδικούντες ή αδικημένοι; Είναι αντικείμενα εκμετάλλευσης ή εκμεταλλευτές; Είναι υπεύθυνοι για τις επιλογές τους ή οι άλλοι αποφασίζουν για αυτούς; Είναι προσαρμοσμένοι και ενταγμένοι στο κοινωνικό σύνολο ή περιθωριοποιημένοι; Είναι δέσμιοι των κοινωνικοπολιτικών συνθηκών κάτω από τις οποίες ζουν ή ελεύθεροι ν' αποφασίσουν για τον εαυτό τους;).
  13. Η επαιτεία και η εξαπάτηση ως τρόπος ζωής:είναι φαινόμενο του παρελθόντος ή φαινόμενο διαχρονικό; Ποια είναι τα αίτια του;Να καταθέσετε την άποψη σας σ΄ένα γραπτό κείμενο.
  14. Να συγκρίνετε την περιγραφή του ζητιάνου του Καρκαβίτσα με εικόνες ζητιάνων που έχετε δει. Ποιες ομοιότητες και διαφορές μπορείτε να εντοπίσετε;
  15. Πως αντιμετωπίζετε εσείς ως μέλη του κοινωνικού συνόλου,τους ανθρώπους που ζητιανεύουν; Τους κατανοείτε, τους συμπονάτε, τους λυπάστε, τους δικαιολογείτε για τη στάση τους, τους βοηθάτε, τους αγνοείτε, νιώθετε οίκτο, απέχθεια, αγανάκτηση, θυμό γι' αυτό που κάνουν;
  16. Να συγκρίνετε τον Τζιριτόκωστα με τον Όλιβερ Τουίστ , τον ήρωα του Καρόλου Ντίκενς αφού διαβάσετε το παρακάτω απόσπασμα:
"Δεν έκανες καθόλου καλά ακόμα που το' σκασες, Όλιβερ.Κι αν ξαναγίνει, θα το μετανιώσεις πικρά...Δε μ' αρέσει η αχαριστία.Ούτε σε μένα ούτε στον Μπιλ.Να το ξέρεις! Αλλά έχε χάρη, που σε συμπάθησα. Θα σε κρατήσω κοντά μου και θα σου μάθω τη δουλειά.Γιατί αλλιώς πας χαμένος!"Έτσι του μίλησε ο παλιάνθρωπος ο Φάγκιν.Και το παιδί ένιωσε την καρδιά του να βουλιάζει μέσα στον τρόμο και την απόγνωση.Τη μέρα εκείνη και τις επόμενες, ο Φάγκιν και τα τσιράκια του τον άφηναν μόνο και κλειδωμένο από το πρωί μέχρι τα μεσάνυχτα,για να μη μπορέσει να τους φύγει.Κι ο δύστυχος ο Όλιβερ, απελπισμένος, έκλαιγε και σκεφτόταν τον καλό κύριο Μπράνλοου και την κυρία Μπέντουιν, που τόσο τον αγαπούσαν.
Ένα βράδυ, την ώρα που τ' άλλα παιδιά ήταν μαζεμένα μπροστά στη φωτιά, το Τσακάλι έπιασε τον Όλιβερ παράμερα και του μίλησε ."Γιατί δεν έρχεσαι να δουλέψεις μαζί μας;".
"Γιατί αυτό που κάνετε είναι κλεψιά!" απάντησε το παιδί.
"Και λοιπόν; Και η κλεψιά μια δουλειά είναι! Σαν όλες τις άλλες!Έλα και δε θα βγείς χαμένος."
"Όχι!Ποτέ μου δε θα γίνω κλέφτης!" είπε ο Όλιβερ με δάκρυα στα μάτια.
"Καλά...Έτσι έλεγα κι εγώ στην αρχή.....Περίμενε, όμως, να σε περιλάβει ο Σάικς με το βούρδουλα, και τότε τα ξανακουβεντιάζουμε!" απάντησε το Τσακάλι."Τι θαρρείς πως θα καταφέρεις ολομόναχος στο Λονδίνο;Κανένας δε σε νοιάζεται!Κανένας δε σε ξέρει! Κανένας δε θα τρέξει να σε βοηθήσει!Το καλό που σου θέλω, λοιπόν, κάνε ό,τι σου λένε ο Φάγκιν κι ο Μπιλ Σάικς.Γιατί έχουν τον τρόπο να σε σακατέψουν, αν τους πάς κόντρα!".
Και με τα λόγια αυτά, το Τσακάλι σηκώθηκε κι έφυγε αφήνοντας τον Όλιβερ μόνο του με την αγωνία και τη λύπη του.Με σκέψεις θλιβερές και με δάκρυα περνούσε τις μέρες του ο δύστυχος μικρός. Μα τι τον ωφελούσαν τα δάκρυα;Ο γερο-Εβραίος τον κρατούσε.Και δεν είχε σκοπό να τον αφήσει να ξεφύγει.

Κάρολος Ντίκενς, "Όλιβερ Τουίστ"(απόσπασμα)