Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.

Ludwig Wittgenstein

Τετάρτη, 29 Μαΐου 2013

Η ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ

Ο ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ ΚΑΙ Η ΑΛΕΠΟΥ

Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ
Ο Αντουάν Ντε Σαιντ-Εξυπερύ γεννήθηκε στην πόλη Λυών της Γαλλίας το 1900 στην οδό Peyrat 8, (σήμερα οδός Antoine De Saint Exypery), 3ο παιδί των Antoine Jean Baptiste De Saint Exypery και της Marie Roger Fonscolombe. Αφού μαθήτευσε σε εκκλησιαστικά ιδρύματα, όπου αποδείχτηκε απείθαρχος μαθητής, απέτυχε διαδοχικά στη Ναυτική Σχολή και την Ecole Centrale, προτού εγγραφεί τελικά στη Σχολή Καλών Τεχνών. Το 1921, με την ευκαιρία της στρατιωτικής του θητείας, πήρε δίπλωμα πιλότου κι έγινε πιλότος στη Γαλλική Αεροπορική Εταιρεία και κατόπιν στη Latecoere. Στον αερολιμένα ανεφοδιασμού της γραμμής Καζαμπλάνκας-Ντακάρ στο ακρωτήριο Judy στο Μαρόκο, ανακάλυψε την έρημο. Το πρώτο του μυθιστόρημα, "Ταχυδρομείο του Νότου", εκδόθηκε το 1928. Την επόμενη χρονιά ο Σαιντ-Εξυπερύ έγινε διευθυντής της Aeroposta Argentina στο Μπουένος Άιρες, όπου γνώρισε την Κονσουέλο Σουνσίν, την οποία παντρεύτηκε το 1931. Την ίδια εκείνη χρονιά βραβεύτηκε με το Prix Femina για το μυθιστόρημά του "Νυχτερινή πτήση" και παραιτήθηκε από την Aeroposta. Έγινε κύριος ανταποκριτής της France-Soir στη Ρωσία και κατόπιν στην Ισπανία το 1936. Το 1937, επιστρέφοντας στην αεροπορία, εδραίωσε την από αέρος σύνδεση Καζαμπλάνκας-Τιμπουκτού. Μετά από ένα σοβαρό ατύχημα, αφοσιώθηκε στη συγγραφή. Το μυθιστόρημα "Η γη των ανθρώπων", το 1939. του χάρισε το Μεγάλο Βραβείο Μυθιστορήματος της Γαλλικής Ακαδημίας. Με το ξέσπασμα του πολέμου επέστρεψε στην ενεργό υπηρεσία, παρά την κατάσταση της υγείας του, αλλά αποστρατεύθηκε στο Αλγέρι το 1940, λόγω ηλικίας. Αναχώρησε για τη Νέα Υόρκη, όπου καταπιάστηκε μ' ένα μεγάλο έργο, το "Κάστρο", που συγκέντρωνε τους στοχασμούς μιας ζωής και εκδόθηκε μόλις το 1948. Το 1943 εκδίδει τον "Μικρό Πρίγκιπα" και το "Γράμμα σ' έναν όμηρο". Γύρισε στην Ευρώπη για να καταταγεί στις γαλλικές αεροπορικές δυνάμεις με τον βαθμό του ταγματάρχη. Στις 31 Ιουλίου 1944 πραγματοποίησε μια αναγνωριστική αποστολή προς την κοιλάδα του Ρήνου, απ' όπου δεν επέστρεψε.

Ο Σαιντ Εξυπερύ εξαφανίστηκε με το αεροπλάνο του το 1944, ανοιχτά της Κορσικής, ενώ εκτελούσε την ένατη πολεμική του αποστολή κυνηγώντας γερμανικά καταδιωκτικά.


Πηγή: Βιβλιονέτ: http://www.bib
lionet.gr/author/3369/%CE%91%CE%BD%CF%84%CE%BF%CF%85%CE%AC%CE%BD_%CE%BD%CF%84%CE%B5_%CE%A3%CE%B5%CE%BD%CF%84_-_%CE%95%CE%BE%CE%B9%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%AF 

 Το βιβλίο Ο Μικρός Πρίγκιπας 
"Ο Μικρός Πρίγκιπας" είναι βιβλίο του Γάλλου συγγραφέα Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ. Αν και θεωρείται παιδικό βιβλίο, απευθύνεται σε όλους. Το θέμα του βιβλίου είναι το εξής: ο αφηγητής πέφτει με το αεροπλάνο του -που έχει πάθει βλάβη- στην έρημο. Εκεί συναντά ένα ασυνήθιστο παιδί (το Μικρό Πρίγκιπα), γνωρίζονται και γίνονται φίλοι. Ο αφηγητής μαθαίνει πολλά από τον καινούργιο του φίλο. Ο καινούργιος του φίλος σιγά-σιγά τού διηγείται την επίσκεψή του σε άλλους πλανήτες, όπου υπάρχουν άνθρωποι ματαιόδοξοι αλλά και κάποιοι (ελάχιστοι) περισσότερο "ανθρώπινοι". Δεν ξεχνάει ποτέ και με τίποτα τις ερωτήσεις που έχει υποβάλει, ενώ ο ίδιος, αντίθετα, δεν συνηθίζει ν' απαντάει στις ερωτήσεις των άλλων.
Μολονότι υποτίθεται ότι είναι παιδικό βιβλίο, ο Μικρός Πρίγκιπας κάνει μερικές βαθυστόχαστες και ιδεαλιστικές παρατηρήσεις σχετικά με τη ζωή και την ανθρώπινη φύση. Η ουσία του βιβλίου περιέχεται στις ατάκες που βγαίνουν από το στόμα της αλεπούς προς τον μικρό Πρίγκιπα: "On ne voit bien qu'avec le cœur. L'essentiel est invisible pour les yeux." (Δεν βλέπεις καθαρά παρά μόνον με την καρδιά. Το ουσιώδες είναι αόρατο για τα μάτια). Η αλεπού στέλνει και άλλα μηνύματα-κλειδιά, όπως: "Είσαι υπεύθυνος για πάντα, γι' αυτό που έχεις εξημερώσει" και "Ο χρόνος που πέρασες με το τριαντάφυλλό σου είναι αυτό που το κάνει ξεχωριστό για σένα"

Πηγή: http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9F_%CE%9C%CE%B9%CE%BA%CF%81%CF%8C%CF%82_%CE%A0%CF%81%CE%AF%CE%B3%CE%BA%CE%B9%CF%80%CE%B1%CF%82 

 Ο Μικρός Πρίγκιπας και η αλεπού


Θεματικά κέντρα 
Η σημασία της προσωπικής επαφής με τους ανθρώπους και τα πράγματα.
Το "ημέρωμα": η καλλιέργεια μιας συναισθηματικής σχέσης και τα αισθήματα που αναπτύσσονται ανάμεσα σε δύο ανθρώπους ως αποτέλεσμα αυτής της σχέσης.
Η κοινωνικοποίηση και η συναισθηματική ωρίμανση του παιδιού.




ΕΝΟΤΗΤΑ 1Η : Ο μικρός πρίγκιπας συναντά  τα τριαντάφυλλα και νιώθει μεγάλη  απογοήτευση .

 (Έτυχε όμως……………, έκλαψε)

Ο μικρός πρίγκιπας  φτάνει σε ένα κήπο με τριαντάφυλλα και μένει έκπληκτος γιατί νόμιζε ότι το τριαντάφυλλο που είχε στον πλανήτη του ήταν μοναδικό. Ξεσπάει σε κλάματα και απογοητεύεται καθώς διαπιστώνει οτι υπάρχουν χιλιάδες ίδια λουλούδια. Εκείνη τη στιγμή ένιωσε φτωχός και προδομένος και έκλαψε γιατί ό,τι νόμιζε πως τον έκανε πλούσιο δεν ήταν παρά ένα κοινό λουλούδι στη γη.



ΕΝΟΤΗΤΑ 2Η : Η γνωριμία του μικρού πρίγκιπα με την αλεπού, η  σχέση τους και το ημέρωμα της αλεπούς.

 (Τότε είναι…………..ημέρωσε την αλεπού.)

Η συνάντηση με την αλεπού αποτελεί γεγονός καθοριστικής σημασίας για τον μικρό πρίγκιπα αφού θα τον σημαδέψει  και θα αλλάξει όλη τη ζωή του. Η αλεπού και ο μικρός πρίγκιπας είναι  δύο πλάσματα με διαφορετικές συνήθειες και νοοτροπία. Όμως το  ημέρωμα είναι ο μυστικός κωδικός που θα ανοίξει την πόρτα  για να επικοινωνήσουν πλάσματα όσο διαφορετικά και αν είναι, όση απόσταση και αν τους χωρίζει. Άλλωστε οι αποστάσεις και οι διαφορές που χωρίζουν τους ανθρώπους είναι τις πιο πολλές φορές τεχνητές, δημιουργήματα του ανθρώπου που απλώς χρειάζεται μια άλλη ματιά και μια άλλη κοσμοθεωρία για να ξεπεραστούν.



Τι είναι όμως το ημέρωμα;  δημιουργώ δεσμούς, για αυτόν που σε ημερώνει παύεις να είσαι ένας από του πολλούς όμοιους σου, γίνεσαι ένας και μοναδικός. Αν ο πρίγκιπας ημερώσει την αλεπού, αυτή θα βλέπει τον κόσμο διαφορετικά και όλα θα αποκτήσουν νόημα και αξία. Μόνο με το ημέρωμα μπορεί κάποιος να γνωρίσει πραγματικά τον συνάνθρωπο του, να τον πλησιάσει, να τον αγγίξει και να του ανοίξει την καρδιά του χωρίς φόβους, επιφυλάξεις και ψέματα.

Τον προσκαλεί λοιπόν να την ημερώσει και όταν αυτός της απαντά ότι δεν έχει χρόνο η αλεπού τον συμβουλεύει να ημερώνει ό, τι θέλει να γνωρίσει γιατί τότε θα αποκτήσει φίλους. Σχολιάζει τους ανθρώπους αρνητικά  και ασκεί κριτική λέγοντας ότι δεν έχουν πια φίλους γιατί τους έχουν αντικαταστήσει με πράγματα που αγοράζουν από τα μαγαζιά. Η φιλία όμως δεν αγοράζεται με χρήματα αλλά κατακτιέται με κόπο και προσπάθεια.Οι άνθρωποι δεν έχουν πια το χρόνο και τη διάθεση να ασχοληθούν με  το συναισθηματικό τους κόσμο και τις ψυχικές τους ανάγκες. Τρέχουν συνεχώς βιαστικοί και λαχανιασμένοι.Στην εποχή της ποσοτικοποίησης των πάντων , της εμπορευματοποίησης, του καταναλωτισμού και του εύκολου πλουτισμού οι άνθρωποι τρέχουν, χωρίς να έχουν συνειδητοποιήσει τι ακριβώς κυνηγούν.Πορεύονται  με παγωμένα συναισθήματα και πετρωμένη ψυχή, αναζητώντας φίλους σε ηλεκτρονικά μέσα, στην ουσία όμως κυνηγούν φαντάσματα και είδωλα.



Πως γίνεται όμως το ημέρωμα κάποιου; Με υπομονή, σιωπή, συγκέντρωση και προσήλωση. Με ακρίβεια και συνέπεια, με πραγματική κατάθεση ψυχής. Έτσι θα δημιουργηθεί το κλίμα της προσμονής και αυτός που ημερώνεται θα έχει κάποιον να περιμένει, θα προετοιμάζεται, θα νιώθει το γλυκό συναίσθημα της αναμονής  και θα ανακαλύψει το νόημα της ευτυχίας. Με το ημέρωμα η χαρά διπλασιάζεται και ο πόνος μοιράζεται.Το ημέρωμα απαιτεί τελετή: δηλαδή ό,τι κάνει τη μια μέρα να μη μοιάζει με τις άλλες. Η αλεπού λέει ότι όλα πρέπει να γίνονται με ένα τρόπο που θα στοχεύει στην ψυχική απόλαυση και στην πραγματική ευτυχία ώστε η ζωή να αποκτά ένα νόημα, μια ομορφιά. Ο συγγραφέας διεισδύει στα βάθη της ανθρώπινης ψυχής και μιλάει για το  αίσθημα χαράς, συγκίνησης και ανυπομονησίας του ανθρώπου όταν έχει να περιμένει κάτι. Το μήνυμα του ανθρώπινο, συγκινητικό, ζεστό αγκαλιάζει τις ψυχές των αναγνωστών και λιώνει τον πάγο ακόμα και των πιο σκληρών και μηχανοποιημένων ψυχών.

 

Ο ρόλος της αλεπούς μας ξαφνιάζει ευχάριστα: η πονηρή, ύπουλη και κλέφτρα αλεπού στο συγκεκριμένο απόσπασμα είναι γεμάτη σοφία και γνώση της ζωής και δείχνει να διακατέχεται από μια σπάνια ανθρωπιά. Παίζει το ρόλο ενός σοφού συμβούλου γεμάτου από εμπειρίες.Με  διεισδυτική και φιλοσοφική ματιά πάνω στα πράγματα, παρατηρεί με κριτικό βλέμμα την ανθρώπινη κοινωνία και τις κυρίαρχες αξίες της και προτείνει  τη λύση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της κοινωνίας, μια λύση που ο άνθρωπος αδυνατεί να δει. Η αλεπού αξιοποιώντας τη σοφία και τη γνώση της κατορθώνει και ξεφεύγει από την επιφάνεια των πραγμάτων και προχωρά στην ουσία. Η επίδραση της αλεπούς στον πρίγκιπα είναι καταλυτική και ουσιαστική  γιατί ο πρίγκιπας μαθαίνει το πιο απλό αλλά συγχρόνως και ένα από τα πιο σπουδαία μυστικά: ότι ο πλούτος, η αξία  και το μεγαλείο ενός πλάσματος βρίσκεται στο πως δημιουργεί φιλικούς δεσμούς με τους άλλους . Μαθαίνει επιτέλους ότι το τριαντάφυλλο του είναι μοναδικό στον κόσμο γιατί του αφιέρωσε χρόνο και αγάπη, γατί έσκυψε από πάνω του και κόπιασε για να το κάνει φίλο του.



ΕΝΟΤΗΤΑ 3Η : ο αποχαιρετισμός και το δίδαγμα που έμαθε ο μικρός πρίγκιπας


(Κι όταν κόντευε……….να το θυμάται)

Ο μικρός πρίγκιπας ημέρωσε την αλεπού όμως ήρθε η δύσκολη ώρα του αποχαιρετισμού . Η αλεπού προτρέπει τον πρίγκιπα να ξαναδεί τα τριαντάφυλλα και ο μικρός πρίγκιπας τους μιλάει διαφορετικά γιατί τώρα ξέρει ότι δεν μοιάζουν καθόλου με το δικό του το οποίο είναι μοναδικό για αυτόν γιατί είναι ξεχωριστός ο δεσμός που δημιούργησε μαζί του.Τα άλλα τριαντάφυλλα του φαίνονται ξένα, ασήμαντα και χωρίς αξία. Το δικό του τριαντάφυλλο όμως είναι μοναδικό γιατί αυτό το φροντίζει, το αγαπάει και το έχει πια ημερώσει.

 




Συμβουλή της αλεπούς: η καρδιά βλέπει την ουσία και όχι τα μάτια. Τα μάτια ξεγελούν τον άνθρωπο, η καρδιά όμως όχι. Δεν πρέπει λοιπόν ο άνθρωπος να παρασύρεται από ψεύτικες εικόνες αλλά να προσπαθεί να αντιληφθεί με τη δύναμη της καρδιάς την πραγματικότητα γιατί η καρδιά με την αγάπη μπορεί να διακρίνει τι είναι πραγματικό και τι όχι. Ο συγγραφέας μας καλεί να στραφούμε σε όσα  έχουν πραγματική αξία: στην ενασχόληση με τον άνθρωπο και στη συναισθηματική και ψυχική μας υγεία.





Αφηγηματικοί τρόποι: Κυριαρχεί ο διάλογος και ελάχιστες είναι οι περιγραφές και η αφήγηση. (υπάρχει και αναδρομική αφήγηση όταν ο πρίγκιπας θυμάται  τα λόγια του τριαντάφυλλου και τις περιποιήσεις που του έκανε.)

Ο αφηγητής είναι ένας παντογνώστης αφηγητής με μηδενική εστίαση.




Ομοιότητες με παραδοσιακά παραμύθια: α)προσωποποίηση ζώων και φυτών β)περιπέτεια και γρήγορος ρυθμός γ) διάλογος που προωθεί την εξέλιξη της υπόθεσης δ) υπάρχουν εξωπραγματικά στοιχεία ε) απλή γλώσσα, ύφος απλό και λιτό στ) έντονο στοιχείο διδακτισμού.

Διαφορές με παραδοσιακά παραμύθια: α) το κείμενο είναι μεγάλο ενώ τα παραμύθια συνήθως είναι μικρά β) τα παραμύθια συνήθως είναι απλοϊκά ενώ αυτό  έχει βαθυστόχαστες και φιλοσοφικές αναλύσεις και διεισδύει στην ανθρώπινη ψυχή γ) γνωρίζουμε ποιος είναι ο δημιουργός δ)η αλεπού στα παραμύθια έχει συνήθως αρνητικά χαρακτηριστικά(πονηρή) ενώ εδώ παρουσιάζεται σοφή, ανθρώπινη και στοχαστική,  μεταδίδει υψηλά νοήματα, ανθρωπιστικές αξίες και μας προτρέπει σε ένα διαφορετικό και πιο ουσιαστικό τρόπο ζωής.




Ας θυμηθούμε και τους παρακάτω στίχους:

Τόλης Νικηφόρου, «Έζησα χρόνια και δεν έμαθα»

Έζησα χρόνια, διάβασα, ταξίδεψα,
όμως ποτέ δεν έμαθα ποιος είμαι,
τι είναι ο δρόμος και πού βγάζει.
Ίσως τα μάτια μου να θάμπωσαν
ίχνη ζωής κρυσταλλωμένα στις σελίδες,
κάτω απ' το φως όσα κοιτούσα και δεν έβλεπα,
εκείνοι που πολύ αγάπησα, ανίδεοι σαν εμένα.
Έζησα χρόνια και δεν πήρα απάντηση
γι’ αυτό που αστράφτει μέσα μου,
αυτό που μου 'δωσε πνοή και με σκοτώνει.
Έζησα χρόνια και δεν έμαθα. 



Γιώργος Θέμελης, «Μαθητεία»

Μαθαίνεται η Αγάπη,
Μαθαίνεται από μέσα, αποστηθίζεται.

Όπως η θλίψη, όπως η έκσταση.

Τ' άφωνα ψάρια δεν πηγαίνουν
Σχολείο να μάθουν τη σιωπή,
Την εκθαμβωτική θαλάσσια αγάπη
Μες σε βαθειά κρησφύγετα.

Τα ερωτικά πουλιά δε μελετούν
Μαθήματα αγάπης· δε γράφουν
Τις τέσσερες πράξεις της
Στις πλάκες τους οι πεταλούδες.

Ίσως μονάχα οι Άγγελοι να μαθαίνουν
Λέξεις, ονόματα, κομμένες συλλαβές,
Συλλαβίζοντας τον έρωτα μες στην ουράνιαν ερημία.

Ίσως να ξέρουν καλά τη σιωπή της Αγάπης,
Τη γλώσσα της σιωπής, τον ανεκλάλητον ερώτα των πραγμάτων.

Αυτή τη γλώσσα, αυτή τη Μουσική,
Αυτή μαθαίνουν τα δάχτυλά μου.

Τα δάχτυλά μου, τα χείλη μου, τα έκπληχτα μάτια.




 Κ. Παλαμάς

Σκύψε μες το βιβλίο σου μη ζητάς

προβλήματα, ρωτήματα, όλα να τα καταλάβεις.

μόνο την καρδιά σου να ρωτάς μην παύει. 

 

Χόρχε Λουίς Μπόρχες, «Ποίημα στους φίλους»

Δεν μπορώ να σου δώσω λύσεις
για όλα τα προβλήματα της ζωής σου,
ούτε έχω απαντήσεις
για τις αμφιβολίες και τους φόβους σου ˙
όμως μπορώ να σ’ ακούσω
και να τα μοιραστώ μαζί σου.

Δεν μπορώ ν’ αλλάξω
το παρελθόν ή το μέλλον σου.
Όμως όταν με χρειάζεσαι
θα είμαι εκεί μαζί σου.

Δεν μπορώ να αποτρέψω τα παραπατήματα σου.
Μόνο μπορώ να σου προσφέρω το χέρι μου
να κρατηθείς και να μη πέσεις.

Οι χαρές σου, οι θρίαμβοι και οι επιτυχίες σου
δεν είναι δικές μου.
Όμως ειλικρινά απολαμβάνω να σε βλέπω ευτυχισμένο.

Δεν μπορώ να περιορίσω μέσα σε όρια
αυτά που πρέπει να πραγματοποιήσεις,
όμως θα σου προσφέρω τον ελεύθερο χώρο
που χρειάζεσαι για να μεγαλουργήσεις.

Δεν μπορώ να αποτρέψω τις οδύνες σου
όταν κάποιες θλίψεις
σου σκίζουν την καρδιά,
όμως μπορώ να κλάψω μαζί σου
και να μαζέψω τα κομμάτια της
για να την φτιάξουμε ξανά πιο δυνατή.

Δεν μπορώ να σου πω ποιος είσαι
ούτε ποιος πρέπει να γίνεις.
Μόνο μπορώ
να σ' αγαπώ όπως είσαι
και να είμαι φίλος σου.

Αυτές τις μέρες σκεφτόμουν
τους φίλους μου και τις φίλες μου,
δεν ήσουν πάνω
ή κάτω ή στη μέση.

Δεν ήσουν πρώτος
ούτε τελευταίος στη λίστα.
Δεν ήσουν το νούμερο ένα ούτε το τελευταίο.

Να κοιμάσαι ευτυχισμένος.
Να εκπέμπεις αγάπη.
Να ξέρεις ότι είμαστε εδώ περαστικοί.

Ας βελτιώσουμε τις σχέσεις με τους άλλους.

Να αρπάζουμε τις ευκαιρίες.
Να ακούμε την καρδιά μας.
Να εκτιμούμε τη ζωή.

Πάντως δεν έχω την αξίωση να είμαι
ο πρώτος, ο δεύτερος ή ο τρίτος
στη λίστα σου.

Μου αρκεί που με θέλεις για φίλο.
Ευχαριστώ που είμαι.


 Και ένα ακόμη παραμύθι

Πάουλο Κοέλο, «Παράδεισος και κόλαση» (παραμύθι)


Ένας άνδρας, το άλογο και ο σκύλος του περπατούσαν σε ένα δάσος. Καθώς περνούσαν κάτω από ένα δένδρο έπεσε ένας κεραυνός και τους έκανε στάχτη! Όμως ο άνδρας δεν κατάλαβε ότι είχε εγκαταλείψει αυτόν τον κόσμο και συνέχισε την πορεία του με τα δύο του ζώα. Κάποιες φορές περνάει κάποιος χρόνος μέχρι να συνειδητοποιήσουν οι νεκροί την καινούργια κατάσταση. Ο δρόμος ήταν πολύ μακρύς και ανέβαιναν σε ένα λόφο. Ο ήλιος ήταν πολύ δυνατός και αυτοί ίδρωναν και διψούσαν. Σε μια στροφή του δρόμου είδαν μια πανέμορφη μαρμάρινη πύλη, που οδηγούσε σε μια πλατεία στρωμένη με πλάκες από χρυσάφι. Ο διαβάτης κατευθύνθηκε προς τον άνθρωπο που φύλαγε την είσοδο.
- «Καλημέρα».
- «Καλημέρα», απάντησε ο φύλακας.
- «Πώς λέγεται αυτό το τόσο όμορφο μέρος;».
- «Αυτός είναι ο παράδεισος».
- «Τι καλά που φτάσαμε στον παράδεισο, γιατί διψάμε».
- «Μπορείτε, κύριε, να μπείτε και να πιείτε όσο νερό θέλετε», είπε ο φύλακας και του έδειξε την πηγή.
- «Το άλογο και ο σκύλος μου διψούν επίσης».
- «Λυπάμαι πολύ», είπε ο φύλακας, «αλλά εδώ απαγορεύεται η είσοδος στα ζώα».
Ο άνδρας αρνήθηκε με μεγάλη δυσκολία, μια και διψούσε πολύ, αλλά δεν ήθελε να πιει μόνο αυτός. Ευχαρίστησε τον φύλακα και συνέχισε την πορεία του.
Αφού περπάτησαν για αρκετή ώρα στην ανηφοριά, εξαντλημένοι πλέον και οι τρεις έφτασαν σε ένα άλλο μέρος, η είσοδος του οποίου ξεχώριζε από μια παλιά πόρτα περικυκλωμένη από δέντρα. Στη σκιά ενός δέντρου καθόταν ένας άνδρας και είχε το κεφάλι του καλυμμένο με ένα καπέλο. Μάλλον κοιμόταν.
- «Καλημέρα», είπε ο διαβάτης. Ο άνδρας έγνεψε ως απάντηση με το κεφάλι του.
- «Διψάμε πολύ το άλογό μου, ο σκύλος μου κι εγώ».
- «Υπάρχει πηγή ανάμεσα σε εκείνα τα βράχια», είπε ο άνδρας δείχνοντας το μέρος. Μπορείτε να πιείτε όσο νερό θέλετε.
Ο άνδρας, το άλογο και ο σκύλος του πήγαν στην πηγή και έσβησαν τη δίψα τους. Ο διαβάτης γύρισε πίσω να ευχαριστήσει τον άνδρα.
- «Μπορείτε να ξανάρθετε όποτε θέλετε», του απάντησε εκείνος.
- «Επί τη ευκαιρία, πώς ονομάζεται αυτό το μέρος;», ρώτησε ο άνδρας.
- «Παράδεισος».
- «Παράδεισος; Μα ο φύλακας της μαρμάρινης εισόδου μού είπε ότι εκείνο το μέρος ήταν ο παράδεισος».
- «Εκείνο δεν ήταν ο παράδεισος, αλλά η κόλαση», απάντησε ο φύλακας. Ο διαβάτης έμεινε σαστισμένος.
- «Θα έπρεπε να τους απαγορεύσετε να χρησιμοποιούν το όνομά σας. Αυτή η λάθος πληροφορία μπορεί να προξενήσει μεγάλο μπέρδεμα», είπε ο διαβάτης.
- «Σε καμία περίπτωση», αντέτεινε ο άνδρας, «στην πραγματικότητα μας κάνουν μεγάλη χάρη, διότι εκεί παραμένουν όλοι όσοι είναι ικανοί να εγκαταλείψουν τους καλύτερους φίλους τους!


Δευτέρα, 27 Μαΐου 2013

ΤΟ ΠΟΥΛΑΚΙ-Ι.ΒΗΛΑΡΑΣ

 

Ο Ι.Βηλαράς κατάγεται από την Ήπειρο, μια περιοχή βεβαρημένη από το πρόβλημα της μετανάστευσης. Οι κάτοικοι της πολύ συχνά ξενιτεύονταν για να αναζητήσουν μια καλύτερη τύχη μακριά από τη φτωχή πατρίδα τους. Ο ποιητής λοιπόν γνωρίζοντας πολύ καλά το πρόβλημα της ξενιτιάς χρησιμοποιεί το ξενιτεμένο πουλάκι για να εκφράσει τον καημό της ξενιτιάς.
Για να διαβάσετε για τη ζωή και το έργο του Ι.Βηλαρά πατήστε εδώ.

Το ποίημα: Το Πουλάκι

Το θέμα του: Ο καημός της αποδημίας, οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας ξενιτεμένος, τα συναισθήματα του και η μοναξιά που βιώνει


1η-2η στροφή: Το πουλάκι ξενιτεύεται, είναι μόνο του, φοβάται καθώς πλησιάζει η νύχτα και δεν μπορεί να βρεί ένα ασφαλές μέρος στο δάσος για να περάσει το βράδυ.
3η-4η στροφή: Το πουλάκι είναι μόνο του και αναζητά απελπισμένα ένα ταίρι για να χτίσουν μαζί μια φωλιά, μάταια όμως.
5η-6η-7η-8η στροφή: Το ξενιτεμένο πουλάκι περνά άσχημες νύχτες μακριά από την οικογένεια του και τον τόπο στον οποίο συνήθιζε να ζει. Νιώθει μοναξιά και βιώνει την απομόνωση αφού όλοι το διώχνουν επειδή δεν το γνωρίζουν. Δεν υπάρχει για αυτό ούτε ένα κλαδάκι για να φτιάξει τη φωλιά του αλλά ούτε και ένα ταίρι για να μοιραστεί τις δυσκολίες και τον καημό του.
9η στροφή:  Η άσχημη κατάσταση δεν βελτιώνεται με το πέρασμα του χρόνου.Οι νύχτες εξακολουθούν να είναι δύσκολες μακριά από την πατρίδα, τα αισθήματα της μαναξιάς και  της απομόνωσης το ίδιο βασανιστικά και τίποτα δεν μπορεί ν' απαλύνει τον πόνο του ξενιτεμένου πουλιού. Τελικά όσα χρόνια και αν περάσουν το παράπονο, η πίκρα και ο καημός δεν φεύγουν από την ψυχή του ξενιτεμένου.

 

Η τεχνική της προσωποποίησης 
Στο συγκεκριμένο ποίημα ένα πουλί αποκτά ανθρώπινες ιδιότητες και μπορεί να σκέπτεται , να μιλά, να αισθάνεται μοναξιά και πίκρα, να βιώνει την επιφυλακτικότητα και την ψυχρότητα του κοινωνιού περίγυρου. Η τεχνική της προσωποποίησης είναι πολύ συνηθισμένη στα δημοτικά τραγούδια όπως και στα παραμύθια.

Επαναλήψεις    
Ο ποιητής παρουσιάζει το πρόβλημα του ξενιτεμένου να βρει ένα μέρος να φωλιάσει και να περάσει τις νύχτες του με συνεχείς επαναλήψεις. Χαρακτηριστική είναι η επανάληψη του ρήματος "ξενυχτήσω". Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το ξενιτεμένο πουλί είναι η διανυκτέρευση σ' ένα τόπο ξένο, άγνωστο και αφιλόξενο. Τη νύχτα τα αισθήματα του  φόβου και της ανασφάλειας γίνονται ακόμα  πιο έντονα χωρίς φωλιά και χωρίς συντροφιά. Ο εκπατρισμός, η αγωνία για το αύριο, η μοναξιά, η ψυχρότητα του καινούριου περιβάλλοντος, ο φόβος, η νύχτα, η ερημιά δημιουργούν πολύ αρνητικό κλίμα για το ξενιτεμένο πουλάκι και αυτό το αρνητικό κλίμα μεταφέρεται στον ανγνώστη μέσα από τις επαναλήψεις(νύχτα-ξενυχτήσω-που να καθίσω-που να φωλιάσω-που να σταθώ-να μη χαθώ).

 

Η σχέση του ποιήματος με το δημοτικό ταργούδι
Το ποίημα έχει ενταχθεί στο corpus των δημοτικών τραγουδιών και παρουσιάζει πολλά χαρακτηριστικά των δημοτικών τραγουδιών: 
  1. κυριαρχία του ρήματος και του ουσιαστικού και χρήση λίγων επιθέτων(εξαίρεση το επίθετο "ξένο" που επαναλαμβάνεται πολλές φορές.
  2. επαναλήψεις
  3. λιτότητα και πυκνότητα του στίχου (στο συγκεκριμένο ποίημα βέβαια  ο στίχος είναι πολύ μικρός: πεντασύλλαβος)
  4. προσωποποίηση ( το πουλάκι αποκτά ανθρώπινες ιδιότητες)
Βέβαια απουσιάζουν κάποια άλλα χαρακτηριστικά των δημοτικών τραγουδιών, όπως είναι τα άστοχα ερωτήματα, το σχήμα του αδυνάτου, ο δεκαπεντασύλλαβος, η συντακτική και νοηματική αυτοτέλεια του κάθε στίχου δηλαδή ο κάθε στίχος εκφράζει ένα ολοκληρωνένο νόημα(στο συγκεκριμένο ποίημα το νόημα περνάει στον επόμενο στίχο).



Παράλληλα κείμενα

Αποχωρισμός, Γ.Βιζυηνός

Α΄. Η Μάνα

Φουρτούνιασεν η θάλασσα και βουρκωθήκαν τα
            βουνά!
είναι βουβά τ' αηδόνια μας και τα ουράνια σκοτεινά.
        Κι η δόλια μου η ματιά θολή.
        Παιδί μου, ώρα σου καλή!

Είν' η καρδιά μου κρύσταλλο και το κορμί μου
            παγωνιά!
σαλεύ' ο νους μου, σαν δενδρί, που στέκ' αντίκρυ στο
            χιονιά,
        και είναι ξέβαθο πολύ,
        παιδί μου, ώρα σου καλή!

Βοΐζει το κεφάλι μου σαν του χειμάρρου τη βοή!
ξηράθηκαν τα χείλη μου, και μου εκόπη κι η πνοή,
        σ' αυτό το ύστερο φιλί,
        παιδί μου, ώρα σου καλή!

Να σε παιδέψ' ο Πλάστης μου, κατηραμένη ξενητειά!
Μας παίρνεις τα παιδάκια μας και μας αφίνεις στη
            φωτιά,
        και πίνουμε τόση χολή,
        όταν τα λέμ' «ώρα καλή!»


Β΄. Το παιδί

Φυσά βοριάς, φυσά θρακιάς, γεννιέται μπόρα φοβερή!
με παίρνουν, μάνα, σαν φτερό, σαν πεταλούδα
            τρυφερή,
        και δεν μπορώ να κρατηθώ·
        μάνα μην κλαις, θα ξαναρθώ.

Βογγούν του κόσμου τα στοιχειά, σηκώνουν κύμα
            βροντερό!
θαρρείς ανάλυωσεν η γη, και τρέχ' η στράτα, σαν νερό,
        και γω το κύμα τ' ακλουθώ
        μάνα μην κλαις, θα ξαναρθώ.

Όσες γλυκάδες και χαρές μας περεχύν' ο ερχομός,
τόσες πικράδες και χολές μας δίν' ο μαύρος χωρισμός!
        Ωχ! Ας ημπόργα να σταθώ…
        μάνα μην κλαις, θα ξαναρθώ.

Πλάκωσε γύρω καταχνιά, κι ήρθε στα χείλη μ' η ψυχή!
Δος με την άγια σου δεξιά, δος με συντρόφισσαν ευχή,
        να με φυλάγη μη χαθώ,
        μάνα μην κλαις, θα ξαναρθώ.



 


Θέλω να πα στην ξενιτιά
      
Θέλω να πα στην ξενιτιά να κάμω τριάντα ημέρες
και η ξενιτιά με γέλασε και κάνω τριάντα χρόνους.
Περικαλώ σε, ξενιτιά, αρρώστια μη μου δώσεις.
Η αρρώστια θέλει πάπλωμα, θέλει παχύ στρωσίδι,
θέλει μανούλας γόνατα, θέλ' αδερφής αγκάλες,
θέλει πρώτες ξαδέρφισσες να κάθονται κοντά σου,
θέλει και σπίτι να είν' πλατύ, να στρώνει, να ξιστρώνει.
Όσο 'χει ο ξένος την υγειά, ούλοι τον αγαπάνε.
Μα 'ρθε καιρός κι αρρώστησε βαριά για να πεθάνει·
κι ο ξένος αναστέναξε και η γης αναταράχτη:
— Να είχα νερ' απ' τον τόπο μου και μήλ' απ' τη μηλιά μου,
σταφύλι ροδοστάφυλο απ' την κληματαριά μου.

Το δημοτικό τραγούδι της ξενιτιάς,
επιμέλεια G. Saunier, Ερμής

 
 

 

Ξενιτεμένο μου πουλί
Ξενιτεμένο μου πουλί και παραπονεμένο,
η ξενιτιά σε χαίρεται κι εγώ 'χω τον καημό σου.
Τι να σου στείλω, ξένε μου, τι να σου προβοδίσω
Μήλο αν σου στείλω σέπεται τριαντάφυλλο μαδιέται,
σταφύλι ξερωγιάζεται, κυδώνι μαραγκιάζει.
Να στείλω με τα δάκρυά μου μαντίλι μουσκεμένο,
τα δάκρυά μου είναι καυτερά, και καίνε το μαντίλι.
Τι να σου στείλω, ξένε μου, τι να σου προβοδίσω;

Σηκώνομαι τη χαραυγή, γιατί ύπνο δεν ευρίσκω,
ανοίγω το παράθυρο, κοιτάζω τους διαβάτες,
κοιτάζω τις γειτόνισσες και τις καλοτυχίζω,
πώς ταχταρίζουν τα μικρά και τα γλυκοβυζαίνουν.
Με παίρνει το παράπονο, το παραθύρι αφήνω,
και μπαίνω μέσα, κάθομαι, και μαύρα δάκρυα χύνω.

Ν.Γ. Πολίτη, Δημοτικά τραγούδια,
Γράμματα



Σάββατο, 25 Μαΐου 2013

ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΕΣ ΠΗΓΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ Γ.ΣΕΦΕΡΗ

Με αφορμή  ένα διδακτικό σενάριο για την ποίηση του  Γ.Σεφέρη, που ετοιμάζω και που ελπίζω να το εφαρμόσω την επόμενη σχολική χρονιά,  αναζήτησα και συγκέντρωσα τις παρακάτω διαδικτυακές πηγές για τον Γ.Σεφέρη.Ελπίζω ν' αποδειχτούν χρήσιμες.


Άρθρα για τον ποιητή Γ.Σεφέρη
  1. http://www.tovima.gr/relatedarticles/article/?aid=143504: Γ.Σεφέρης, ποιητής, διπλωμάτης(1900-1971), Γ.Λασκαράκη
  2. http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=119759: Ο άρχοντας της γλώσσας, Γ.Μπαμπινιώτης
  3. http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=119763: Ο ποιητής που φορούσε κίτρινα πάνινα παπούτσια, Ν.Αναγνωστάκη
  4. http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=119757: Ο Σεφέρης και η πρώτη μεταπολεμική γενιά, Δ.Μέντη
  5. http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=130227: Η ποιητική ανθρωπολογία του Σεφέρη, Π.Νούτσος
  6. http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=119750: Η ποιητική του Σεφέρη, Δ.Μαρωνίτης
  7. http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=119762: Η αναζήτηση μιας ποιητικής θεωρίας, Ν.Βαγενάς
  8. http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=119764: Η τεχνική της παρωδίας στο έργο του, Κ.Κωστίου
  9. http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=119752: Ο έγλειστος ήρωας φτερουγίζει, Γ.Γιατρομανωλάκης
  10. http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=119753: Η αναζήτηση του "εγώ" στο ημερολόγιο του ποιητή, Α.Σαμουήλ
  11. http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=119754: Μπροστά στα ιδεολογικά αδιέξοδα του μεσοπολέμου, Χ.Παπάζογλου
  12. http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=119756: Η παρουσία του στο έργο των ποιητών της μεταπολεμικής γενιάς, Γ.Αράγης
  13.  http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=119758:Οι δεσμοί με τους οργισμένους ποιητές του 70, Ε.Γαραντούδης
  14.  http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=119760: Σαλπάροντας ένα βράδυ από την Ακρόπολη, Α.Μαραγκόπουλος
  15.  http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=119765: Ζωγράφιζε την ποίηση σε όλες τις γλώσσες, Μ.Τσούτσουρη
  16. http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=128745: Ο υπαρξιακός ιστορισμός του ποιητή, Δ.Τζιόβας
  17.  http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=119761:Έφερε την ελληνική γραφή σε τόπους ξένους, Ι.Σταθάτος
  18.  http://www.tovima.gr/books-ideas/article/?aid=157270: Ο βίος και η πολιτεία του Γ.Σεφέρη, Γ.Γιατρομανωλάκης
  19.  http://www.tovima.gr/books-ideas/article/?aid=157272: Ο βιογράφος ως συγγραφέας, Δ.Δημηρούλης
  20. http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=119766: Η Δευτέρα του Σεφέρη Παρουσία, Μ.Σαββίδης
  21.  http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=154701: Ο Σεφέρης, το νόμπελ και μια συνωμοσία, Γ.Γιατρομανωλάκης

Η ζωή και το έργο του Γ.Σεφέρη
  1.  http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CE%B9%CF%8E%CF%81%CE%B3%CE%BF%CF%82_%CE%A3%CE%B5%CF%86%CE%AD%CF%81%CE%B7%CF%82
  2.  http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=461&t=365
  3.  http://www.biblionet.gr/author/2637
  4.  http://users.uoa.gr/~nektar/arts/tributes/george_seferis/various.htm#%CE%91%CE%A6%CE%97%CE%93%CE%97%CE%A3%CE%97
  5.  http://www.snhell.gr/anthology/writer.asp?id=44
  6.  http://www.potheg.gr/WriterDetails.aspx?id=7711255&lan=1:( Βιογραφία, εργογραφία, Βιβλιογραφία, Ανθολογημένα αποσπάσματα, Κριτικά κείμενα)
  7.  http://www.youtube.com/watch?v=vcpO94T11N8: Ημερολόγια καταστρώματος, ντοκιμαντέρ
  8. http://www.slideboom.com/presentations/128712/%CE%93%CE%B9%CF%8E%CF%81%CE%B3%CE%BF%CF%82-%CE%A3%CE%B5%CF%86%CE%AD%CF%81%CE%B7%CF%82
Ψηφιοποιημένα περιοδικά
  1. http://www.ekebi.gr/magazines/flipbook/showissue.asp?file=35414&code=5367
  2. http://www.ekebi.gr/magazines/flipbook/showissue.asp?file=119774&code=2217
Ενδιαφέρουσες ιστοσελίδες
  1. http://logomnimon.wordpress.com/%CE%B3%CF%83%CE%B5%CF%86%CE%B5%CF%81%CE%B7%CF%83/
  2. http://www.youtube.com/watch?v=yabh_GAAk58: Η δήλωση του Γ.Σεφέρη κατά της δικτατορίας
  3.  http://users.uoa.gr/~nektar/arts/tributes/george_seferis/manifest.htm:
    Η δήλωση του Γ.Σεφέρη κατά της δικτατορίας
  4. http://beatrikn.wordpress.com/2008/08/04/%CE%B3%CE%B5%CF%8E%CF%81%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%82-%CF%83%CE%B5%CF%86%CE%AD%CF%81%CE%B7%CF%82/: Σκέψεις του Γ.Σεφέρη
  5. http://www.os3.gr/arhive_afieromata/gr_afieromata_giorgos_seferis.html: Αφιέρωμα στον ποιητή Γ.Σεφέρη
  6. http://www.bbc.co.uk/greek/seferis.shtml: Ο Γιώργος Σεφέρης και το ΒΒC.
  7. http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/1963/seferis-bio.html:Ο επίσημος ιστότοπος των βραβείων Νόμπελ, Γ.Σεφέρης
  8. http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C113/351/2368,9025/: Η ομιλία του Γ.Σεφέρη στη Στοκχόλμη
  9. http://users.uoa.gr/~nektar/arts/tributes/george_seferis/index.htm
  10. http://www.dpgr.gr/forum/index.php?board=118;action=display;threadid=24006
  11.  http://www.gnomikologikon.gr/authquotes.php?auth=19: Αποφθέγματα του Γ.Σεφέρη
  12. http://www.greek-language.gr/greekLang/literature/tools/concordance/seferis/: Συμφραστικός πίνακας Γ.Σεφέρη
  13.  http://fotodendro.blogspot.gr/2012/01/blog-post_11.html
  14.  http://fotodendro.blogspot.gr/2012/01/e.html:
Ψηφιακό αρχείο ΕΡΤ

  1. http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000007880&tsz=0&autostart=0: 80 χρόνια από τη γέννηση του Γ.Σεφέρη.
  2. http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000008459&tsz=0&autostart=0: Γ.Σεφέρης: εποχές και συγγραφείς
  3. http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000047128&tsz=0&autostart=0: Γ.Σεφέρης: Μινιατούρες,συνεικόνες
  4. http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000073817&tsz=0&autostart=0: Εκπομπές που αγάπησα:Γ.Σεφέρης
  5. http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000056311&tsz=0&autostart=0: Δελφοί: Γ.Σεφέρης
  6. http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000009450&tsz=0&autostart=0: Πόρος: Γ.Σεφέρης
  7. http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000006725&tsz=0&autostart=0: Γ.Σεφέρης-Ο.Ελύτης: Δυο νόμπελ στην ελληνική ποίηση
  8. http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000074903&tsz=0&autostart=0: Ελύτης-Σεφέρης: Δύο νόμπελ-Δύο εποχές
  9. http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000024848&tsz=0&autostart=0: Γεγονότα της δεκαετίας του 1960
  10. http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=84906: Ριμέικ: αφιέρωμα στον Γιώργο Σεφέρη
 Αναγνώσεις ποιημάτων του Γ.Σεφέρη
  1. http://www.snhell.gr/lections/writer.asp?id=44: Σπουδαστήριο νέου ελληνισμού
  2. http://www.youtube.com/watch?v=hVnxd8TaE-o: Ο Σεφέρης διαβάζει Σεφέρη
  3. http://www.youtube.com/watch?v=jU9NkXLRZ1U: Ελένη του Γ.Σεφέρη
  4. http://www.youtube.com/watch?v=-4zp3otTQXI: Ο τελευταίος σταθμός
  5. http://www.youtube.com/watch?v=EE96Kv-rEqY: Κίχλη, το σπίτι κοντά στη θάλασσα
  6. http://www.youtube.com/watch?v=j8rqKHGrqr8: Μυθιστόρημα 1
  7. http://www.youtube.com/watch?v=7RGXNUmsHBw: Μυθιστόρημα 2
  8. http://www.youtube.com/watch?v=tW6wkEBH_ik: Μυθιστόρημα 3
  9. http://www.youtube.com/watch?v=I_h4VFjJQiU: Στέρνα
  10. http://www.youtube.com/watch?v=0s0VZQkJaWE: Επιφάνια,1937

Μελοποιημένη ποίηση Γ.Σεφέρη
  1. http://www.youtube.com/watch?v=3VJZSVcJfRY:Άνθη της πέτρας
  2.  http://www.youtube.com/watch?v=tv-QYniuEJo: Άρνηση
  3. http://www.youtube.com/watch?v=xneB2UK-_gE: Αφήγηση 
  4.  http://www.youtube.com/watch?v=_sDCkw9Y-D8: Εδώ τελειώνουν τα έργα της Θάλασσας
  5.  http://www.youtube.com/watch?v=-hHTrAXAEs8: Είναι παλιό το λιμάνι
  6.  http://www.youtube.com/watch?v=O_uzG4T8OX8: Ελένη
  7.  http://www.youtube.com/watch?v=g8pyAHQwRW4: Κράτησα τη ζωή μου
  8.  http://www.youtube.com/watch?v=hvRE3BZzwJw: Ερωτικός λόγος
  9.  http://www.youtube.com/watch?v=FZYQO3KiivY: Και αν ο αέρας φυσά
  10.  http://www.youtube.com/watch?v=JslRi0-eJmw: Κράτησα τη ζωή μου
  11.  http://www.youtube.com/watch?v=MkVgXvhmCeM: Λίγο ακόμα
  12.  http://www.youtube.com/watch?v=A7lhF_G529I: Μέσα στις θαλασσινές σπηλιές
  13.  https://www.youtube.com/watch?v=YLyBnK6gC5c: Ο γυρισμός του ξενιτεμένου
  14.  http://www.youtube.com/watch?v=woKCLW6cW9Q: Ο Στρατής  θαλασσινός ανάμεσα στους αγάπανθους
  15.  http://www.youtube.com/watch?v=8AqxAbEUvD0: Ο τόπος μας είναι κλειστός
  16.  http://www.youtube.com/watch?v=1iYHuVwFWBA: Ο ύπνος σε τύλιξε
  17.  http://www.youtube.com/watch?v=uKzJsASpedY: Όνειρο
  18.  http://www.youtube.com/watch?v=gN5vna_UZsI: Πες της το μ' ένα γιουκαλίλι
  19.  http://www.youtube.com/watch?v=InomhnwYv1E: Πότε θα ξαναμιλήσεις
  20.  http://www.youtube.com/watch?v=qmOAIXFfqkQ: Σαντορίνη
  21.  http://www.youtube.com/watch?v=JS6VtNfivJM: Στο στήθος μου η πληγή ανοίγει πάλι
  22.  http://www.youtube.com/watch?v=prj0vKpkFks: Τώρα που θα φύγεις
  23.  http://www.youtube.com/watch?v=3egxm6Y4AP4: Αγία νάπα β