Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.

Ludwig Wittgenstein

Κυριακή, 20 Δεκεμβρίου 2015

Η φάτνη των προσφύγων

 Η φάτνη των προσφύγων στην Καβάλα - εικαστική δημιουργία με πολλαπλές αναγνώσεις

Μια διαφορετική, «επίκαιρη» φάτνη στήθηκε στην πλατεία Κονσουλίδη της Καβάλας, μια φάτνη του σήμερα που στη θέση του νεογέννητου Χριστού έχει το κορμάκι του τρίχρονου Αιλάν, που δεν γλύτωσε από τον σύγχρονο Ηρώδη.

 Το έργο σχεδίασε και έφτιαξε η εικαστική ομάδα του Συνδέσμου Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών, που την αποτελούν ο Κώστας Καμαργιανης, ο Χρήστος Καρακίτσος, η Ανθή Μήτρογλου, ο Διαμαντής Σταγγίδης και η Αντιγόνη Τσάφη. 

 Όπως αναφέρουν οι καλλιτέχνες, «η «φάτνη» ως έννοια είναι άμεσα συνδεδεμένη με την Γέννηση του Χριστού και κατά συνέπεια φορτωμένη με όλα τα νοήματα που προκύπτουν από αυτήν. Αν όμως αφαιρέσουμε το μεταφυσικό αυτό περίβλημα, αντικρίζουμε μια απόλυτα ανθρώπινη σκηνή.

Πρόκειται για ανθρώπους που μεταναστεύουν από την πατρίδα τους για να σωθούν από την ανθρώπινη βία. Ίσως πολλοί άνθρωποι να μην συνειδητοποιούν την πλευρά αυτή.
 Η κατασκευή αυτή αποτελεί μια απόπειρα να μεταφερθεί η «σκηνή της φάτνης» στο σήμερα. Με σημερινούς ανθρώπους που μεταναστεύουν από την πατρίδα τους για να σωθούν ξανά από την ανθρώπινη βία. Και δυστυχώς δεν τα καταφέρνουν όλοι...

 Μια ακόμη παράμετρος που προέκυψε ασυνείδητα κατά την διαδικασία της εκτέλεσης του έργου, ήταν η μνημειακή εμφάνιση της σύνθεσης που παραπέμπει και σε αέτωμα, θυμίζοντας τα γλυπτά του Παρθενώνα (που επίσης έχουν μεταναστεύσει ακούσια)».

http://www.kavalanews.gr/

Παρασκευή, 18 Δεκεμβρίου 2015

Παραμονή Χριστουγέννων-Κ. Ντίκενς

Παραμονή Χριστουγέννων- Κάρολος Ντίκενς

Ο συγγραφέας 

 Ο Κάρολος Ντίκενς γεννήθηκε στο Πόρτσμουθ της Αγγλίας το 1812. Από παιδί υποχρεώθηκε να εργαστεί σε εργοστάσιο βερνικιού και σε δικηγορικό γραφείο. Αργότερα έγινε πρακτικογράφος στη Βουλή. Το 1836 δημοσίευσε τον πρώτο τόμο με άρθρα του για την καθημερινή ζωή στο Λονδίνο, με τίτλο "Σκίτσα του Μποζ". Το 1837 ακολούθησε ο δεύτερος τόμος. Το μυθιστόρημά του "Όλιβερ Τουίστ" (1838) θα τον κάνει ευρύτερα γνωστό. Το πρώτο του ταξίδι στην Αμερική (1841) του ενέπνευσε δύο έργα το "Αμερικάνικα σημειώματα" (1842) και το μυθιστόρημα "Μάρτιν Τσασλουάιτ" (1844). Εγκλήματα, αθλιότητα, κτηνωδία και θάνατος συνυπάρχουν με κωμική εφευρετικότητα και απέραντη τρυφερότητα στο έργο του Τσαρλς Ντίκενς. Άλλα σημαντικά έργα του είναι: "Δαβίδ Κόπερφηλντ" (1850), "Τα δύσκολα χρόνια" (1854), "Ιστορία δύο πόλεων" (1859), "Μεγάλες προσδοκίες" (1861). Πέθανε στο Λονδίνο το 1870. Ο Ντίκενς, που με το πλούσιο έργο του ασκεί ακατανίκητη γοητεία και στους σημερινούς αναγνώστες, δίκαια κατέχει περίοπτη θέση ανάμεσα στους μεγαλύτερους συγγραφείς.

 

Πηγή:  http://www.protoporia.gr/author_info.php?authors_id=906831
 

Θεματικά κέντρα
  • Χριστούγεννα, παραδόσεις, ήθη και έθιμα
  • θρησκευτικές γιορτές. Το νόημα και η σημασία τους για τους ανθρώπους
  • Η φιλαργυρία
 Το απόσπασμα
 Στο ανθολογημένο απόσπασμα σκιαγραφείται ο χαρακτήρας του τσιγκούνη και δύστροπου Σκρουτζ, έτσι όπως αποκαλύπτεται από τη συμπεριφορά στον υπάλληλο του, αλλά, κυρίως, από τη στάση που κρατά απέναντιο στη γιορτή των Χριστουγέννων. Ο συγγραφές παίρνει αφορμή από αυτή τη στάση για να εξυμνήσει, μέσα από τα λόγια του του ανιψιού, το βαθύτερο νόημα του εορτασμού της γέννησης του Θεανθρώπου, που είναι η προσέγγιση του πλησίον και η αγάπη προς το συνάνθρωπο χωρίς διακρίσεις.


 


Δευτέρα, 14 Δεκεμβρίου 2015

Ο Βάνκας, Άντον Τσέχωφ

Ο Βάνκας, Α.Τσέχωφ

Το διήγημα “Ο Βάνκας” ανήκει στη συλλογή των διηγημάτων που εξέδωσε ο `Αντον Τσέχοφ το 1886 με τον τίτλο “Ποικίλα διηγήματα”. Αν και έργο νεότητας του συγγραφέα, το διήγημα έχει όλες τις αρετές του δημιουργού του: απλότητα, ρεαλισμό, βαθιά γνώση της ανθρώπινης ψυχής και της ανθρώπινης τραγικότητας. Γι’ αυτό και δίκαια θεωρείται ως ένα από τα διασημότερα κείμενα του Τσέχοφ. Αναφέρεται στα βάσανα που περνά στη Μόσχα ένας μικρός βιοπαλαιστής, ο Βάνκας, και στον πόθο του να γυρίσει στην ξεγνοιασιά της υπαίθρου, όλα εκφρασμένα μέσα σ’ ένα απελπισμένο γράμμα στον παππού του στο χωριό. 

ΝΟΗΜΑ
Ο Βάνκας Ζούκοφ, ένα ορφανό εννιάχρονο αγόρι, δουλεύει σ’ ένα τσαγκαράδικο της Μόσχας. Το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων αποφασίζει να γράψει ένα γράμμα στον παππού του που ζει στο χωριό. Καθώς το αγόρι γράφει το γράμμα, φέρνει στο μυαλό του τη μορφή του παππού και θυμάται τα ευτυχισμένα Χριστούγεννα που περνούσε όσο ζούσε η μητέρα του, απολαμβάνοντας την αγάπη και τη στοργή όλων. Η ζωή του Βάνκα στο χωριό ήταν ευτυχισμένη και χαρούμενη. Συχνά πήγαινε στο δάσος με τον παππού ή, όταν έμενε σπίτι, η δεσποινίς `Ολγα του μάθαινε να γράφει, να μετρά και να χορεύει.

Στο γράμμα του ο Βάνκας περιγράφει τη δυστυχισμένη και σκληρή ζωή που περνά στο τσαγκαράδικο. Το αφεντικό του τον βασανίζει καθημερινά, τον χτυπάει με το παραμικρό και γενικά του συμπεριφέρεται πολύ βάναυσα. Το ίδιο άσχημα του συμπεριφέρεται και η γυναίκα του αφεντικού του, καθώς και οι άλλοι καλφάδες που δουλεύουν εκεί. Πολλές φορές τον αφήνουν νηστικό, τον βρίζουν χωρίς λόγο και γενικά του κάνουν τη ζωή μαύρη. Δεν αντέχει άλλο αυτή την άθλια ζωή και ζητά από τον παππού του να τον πάρει στο χωριό μαζί του. Υπόσχεται ότι θα είναι υπάκουος και θα κάνει όλες τις δουλειές που θα του αναθέτουν. Τελειώνοντας ο Βάνκας το γράμμα, το κλείνει σ’ ένα φάκελο και γράφει απ’ έξω το όνομα του παππού του. Αφού πηγαίνει και το ρίχνει σ’ ένα ταχυδρομικό κουτί, επιστρέφει στο σπίτι γεμάτος ευτυχία και αγαλλίαση, για να κοιμηθεί ήσυχος πια στο κρεβάτι του.

Πηγή:  http://www.odyssey.com.cy/main/default.aspx?tabID=138&itemID=1015&mid=920

Θεματικά κέντρα
  1. Η παιδική βιοπάλη. Οφάνια-φτώχεια-εργασία
  2. Η ανάγκη του παιδιού για αγάπη και φροντίδα
  3.  Σκληροί εργοδότες, αθώοι βιοπαλαιστές.

 Ο σκοπός του συγγραφέα
 Αναμφίβολα, σκοπός του συγγραφέα σ’ αυτό το διήγημα είναι να ξεσκεπάσει τις άθλιες συνθήκες εργασίας των ανήλικων παιδιών, καθώς και να καυτηριάσει την κοινωνική αδικία και ανισότητα που επικρατούσαν στην τσαρική Ρωσία. Μέσα από τη βασανιστική ζωή που περνούσε ο Βάνκας στο τσαγκαράδικο, ανακαλύπτουμε τις απάνθρωπες συνθήκες εργασίας των μικρών παιδιών και την εκμετάλλευση τους από τους πλούσιους και δυνατούς.

 Ενότητες
1η Ενότητα: “Ο Βάνκας … απόμεινες”. Ο Βάνκας αρχίζει το γράμμα στον παππού.
2η Ενότητα: “Ο Βάνκας … για τις γιορτές”. Η προσωπικότητα του παππού και οι ευτυχισμένες αναμνήσεις στο χωριό.
3η Ενότητα: “Ο Βάνκας αναστέναξε … αγαπημένε μου παππού, έλα”.Η σκληρή ζωή του Βάνκα στη Μόσχα και η παράκληση στον παππού να τον πάρει από εκεί.
4η Ενότητα: “Ο Βάνκας δίπλωσε … ουρά του”. Η αποστολή του γράμματος και οι μάταιες ελπίδες που τρέφει ο Βάνκας 

 Ο τρόπος έκθεσης της ιστορίας
Το εύρημα του συγγραφέα έγκειται στο ότι ο αναγνώστης μαθαίνει για τη ζωή του Βάνκα με αφορμή το γράμμα που στέλνει στον παππού του, όπου κάνει λόγο για το παρόν και το παρελθόν. Η αφήγηση με τον τρόπο αυτό κινείται σε δύο επίπεδα: στο τώρα, που είναι η ζωή στη Μόσχα και περιγράφεται στο γράμμα και στο τότε, που αναφέρεται στη ζωή στο χωριό και περιγράφεται με τη μορφή της αναπόλησης. Αυτή η αναπόληση, αν και ανατρέχει στο παρελθόν, γίνεται κάποτε σε παροντικό χρόνο, δίνοντας θεατρική ζωντάνια στην αφήγηση και προκαλώντας την άμεση συμμετοχή του αναγνώστη.

Αφηγητής – αφήγηση
α) πρωτοπρόσωπος αφηγητής (το γράμμα του Βάνκα) ή πρωτοπρόσωπη αφήγηση

-         είναι αφήγηση υποκειμενική, δηλαδή μια αφήγηση που δίνεται μέσα από την προσωπική ματιά του ήρωα

β) τριτοπρόσωπος αφηγητής ή τριτοπρόσωπη αφήγηση:

-         είναι μια πιο αντικειμενική αφήγηση μέσα απο ένα τρίτο πρόσωπο παντογνώστη.

                                                            Γλώσσα-Ύφος
     Είναι η απλή και καθημερινή γλώσσα ενός εννιάχρονου παιδιού. Το ύφος είναι άμεσο, απλό, ζωντανό και παραστατικό και γίνεται λυρικό, όταν περιγράφεται η ζωή στο χωριό.

       Ο  Βάνκας

       Για τον παππού
    Φαίνεται να αγαπάει τον παππού του υπερβολικά και τον αποκαλεί αγαπημένο και πολυαγαπημένο πολλές φορές. Το γράμμα του ξεχειλίζει από αγάπη και τρυφερότητα για το πρόσωπο του παππού και του δείχνει απεριόριστη αφοσίωση, εμπιστοσύνη, αδυναμία και τρυφερότητα. Τα αισθήματα αυτά είναι ιδιαίτερα έντονα, όταν ο Βάνκας με συγκίνηση αναπολεί τις όμορφες στιγμές στο χωριό.Ο παππούς του Βάνκα είναι η μόνη ελπίδα σωτηρίας στις δύσκολες στιγμές που βιώνει ο μικρός βιοπαλαιστής.

Η ζωή του Βάνκα

Ο Βάνκας Ζούκοφ είναι ένα ορφανό εννιάχρονο αγόρι, που δουλεύει σ’ ένα τσαγκαράδικο της Μόσχας. Η ζωή του εκεί είναι πραγματικά σκληρή, δύσκολη και βασανιστική. Δεν υπάρχει κανένας που να τον αγαπά και να νοιάζεται γι’ αυτόν. Καθημερινά έχει ν’ αντιμετωπίσει τη σκληρότητα και τη βάναυση συμπεριφορά του αφεντικού του, αλλά και της κυρά του. Τον χτυπούν και τον βρίζουν με το παραμικρό και γενικά του κάνουν τη ζωή κόλαση. `Ασχημα του συμπεριφέρονται επίσης και οι καλφάδες που δουλεύουν εκεί. Το φαγητό που του δίνουν δεν είναι αρκετό, ενώ τον βάζουν να κοιμάται μπροστά στην πόρτα και, όταν κλαιει το μωρό, δεν μπορεί να κλείσει μάτι.
Αντίθετα, η ζωή που ζούσε ο Βάνκας κοντά στον παππού του στο χωριό ήταν πολύ διαφορετική. Τότε το αγόρι ήταν χαρούμενο και ευτυχισμένο, καθώς όλοι του έδειχναν την αγάπη τους και τη στοργή τους. Τις μέρες των Χριστουγέννων ο Βάνκας πήγαινε με τον παππού του στο δάσος, για να κόψουν έλατο για τον αφέντη, γελούσαν και διασκέδαζαν λέγοντας αστεία. Στο υποστατικό, η δεσποινίς `Ολγα είχε αναλάβει τη μόρφωση του. Τον μάθαινε να διαβάζει, να γράφει και να μετρά, ενώ πολλές φορές τον φόρτωνε με γλυκά. `Ηταν, λοιπόν, πολύ ευτυχισμένες οι μέρες που είχε περάσει ο Βάνκας στο χωριό κοντά στους ανθρώπους που τον αγαπούσαν.

Ο Βάνκας αναγκάζεται να γράψει αυτό το απελπισμένο γράμμα στον παππού του επειδή δεν αντέχει άλλο τη δύσκολη και βασανιστική ζωή που περνά στο τσαγκαράδικο. Το αφεντικό του συνέχεια τον δέρνει, τον βρίζει και γενικά του κάνει τη ζωή μαύρη και ανυπόφορη. Ο Βάνκας λοιπόν δεν αντέχει άλλο αυτές τις συνθήκες ζωής και ζητάει από τον παππού του να τον πάρει μαζί του στο χωριό. Είναι τόσο δυστυχισμένος και απογοητευμένος με τη ζωή, που εναποθέτει όλες τις ελπίδες του σ’ αυτό το γράμμα στον παππού, το μόνο δικό του άνθρωπο που έχει στον κόσμο. 

     Το γράμμα που έστειλε ο Βάνκας στον παππού του δεν πρόκειται ποτέ να φτάσει στον προορισμό του, καθώς ο μικρός δεν έγραψε τη διεύθυνση του παππού πάνω στο φάκελο. Μέσα στην παιδική του άγνοια και αφέλεια, ο Βάνκας συμπλήρωσε μονάχα το όνομα του παππού και την προσφώνηση “Στο χωριό”, χωρίς όμως να προσδιορίζει ποιο είναι το χωριό. Γι’ αυτό το λόγο, λοιπόν το μήνυμα δεν πρόκειται ποτέ να φτάσει στον προορισμό του. 



-        



Παρασκευή, 11 Δεκεμβρίου 2015

Β επεισόδιο-1η σκηνή




Β ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ – ΣΚΗΝΗ 1 (588-658)
Σκηνική παρουσία(όψις)
  1. 588: Η Ελένη βγαίνει από το παλάτι, δείχνει τον τάφο του Πρωτέα, αλλά βρίσκεται ακόμη δίπλα στην είσοδο του παλατιού.
  2. 602: Η Ελένη αντιλαμβάνεται την παρουσία ενός άνδρα
  3. 605-608: Ο Μενέλαος κυνηγά να πιάσει την Ελένη και Η Ελένη φοβισμένη ορμά στα σκαλιά του τάφου. Επίσης μαθαίνουμε ότι ο τάφος έχει σκαλιά.
  4. 609: Ο Μενέλαος προσπαθεί να εμποδίσει την Ελένη να πάει στο μνήμα
  5. 611-12: Η Ελένη απευθύνεται στις γυναίκες του χορού και τον καταγγέλλει.
  6. 616: ενδυμασία Μενέλαου
  7. 617-18: Η Ελένη τρέχει
  8. 629: Η Ελένη προσπαθεί να αγκαλιάσει το Μενέλαο
  9. 652:Η Ελένη προσπαθεί να αποτρέψει την αποχώρηση του Μενέλαου.
Τεχνική του Ευριπίδη
Η Ελένη έχει ξεχάσει να ρωτήσει τη Θεονόη αν θα σωθεί ο Μενέλαος όταν έρθει στην Αίγυπτο. Είναι σκόπιμη αυτή η παράλειψη  καθώς έτσι επιτείνεται η αγωνία της Ελένης και διατηρείται αμείωτο το ενδιαφέρον των θεατών.

Στοιχεία που έχει στη διάθεση της η Ελένη για την  αναγνώριση του Μενέλαου:

  •  Η ομοιότητα του άνδρα με τον Μενέλαο.
  •  Η ομολογία του ίδιου του Μενέλαου
  •  Η προφητεία της Θεονόης.

Τα στοιχεία  που έχει ο Μενέλαος στη διάθεση του:

  •  Η ομοιότητα της γυναίκας με την Ελένη
  •  Η ομολογία της ίδιας της Ελένης
  •  Η μαρτυρία της γερόντισσας ότι στην Αίγυπτο ζει η Ελένη.

Αναγνώριση Ελένης-Μενέλαου
Η διαδικασία αναγνώρισης σταματά για λίγο, καθώς δημιουργείται ένα τεχνητό αδιέξοδο .Και οι δύο ήρωες μένουν προσκολλημένοι σε αυτό που βλέπουν(φαίνεσθαι)( Η Ελένη μένει προσκολλημένη στην εμφάνιση του Μενέλαου και ο Μενέλαος μένει προσκολλημένος στο είδωλο που έχει αφήσει στην σπηλιά). Δημιουργείται μια επιβράδυνση, μειώνεται η δραματική ένταση και παγώνουν τα ευχάριστα συναισθήματα που είχαν δημιουργήσει τα προηγούμενα ευχάριστα νέα.

Ρόλος στιχομυθίας:

  •  Διευκολύνει την πρώτη φάση της αναγνώρισης
  •  Προβάλλει το διαφορετικό ύφος των δύο πρωταγωνιστών
  •  Συμβάλλει στην γοργή εξέλιξη της πλοκής
  •  Επιτείνει τη δραματική ένταση της σκηνής.

Αντίθεση φαίνεσθαι- είναι:
Στίχοι:625, 633, 644, 650, 645

Τραγική ειρωνεία:
600: Η Ελένη περιμένει το Μενέλαο ενώ δεν γνωρίζει ότι είναι τόσο κοντά της.  613: Η Ελένη νομίζει ότι ο Μενέλαος είναι κάποιος που θέλει να την οδηγήσει στον Θεοκλύμενο.   621:Ο Μενέλαος βλέπει την Ελένη και αδυνατεί να καταλάβει ότι αυτή είναι η γυναίκα του. 

Ελένη:
Παρουσιάζει έντονες συναισθηματικές μεταπτώσεις. Όταν εμφανίζεται στη σκηνή είναι ευτυχισμένη και χαρούμενη, γιατί οι πληροφορίες που πήρε από τη Θεονόη είναι ευχάριστες. Στη συνέχεια μετριάζεται η ευτυχία της όταν αντιλαμβάνεται ότι δεν ρώτησε τη Θεονόη για το αν τελικά ο Μενέλαος θα σωθεί ή όχι. Η εσφαλμένη αντίληψη που σχημάτισε για τις προθέσεις του ως τότε άγνωστου άνδρα της προκαλούν τρόμο. Αγανακτεί, ξεσπάει απότομα, και φοβισμένη τρέχει προς το μνήμα του Πρωτέα. Όταν αναγνωρίζει το Μενέλαο, ενθουσιάζεται και προσπαθεί να του εξηγήσει ποια είναι. Οι δισταγμοί όμως του Μενέλαου την οδηγούν στην απογοήτευση και την απελπισία.

Μενέλαος:
Βρίσκεται σε πλήρη νοητική σύγχυση και ψυχική αναταραχή. Αυτό που συμβαίνει είναι αδιανόητο και δεν μπορεί να το συλλάβει. Αμφιβάλλει, απορεί και διερωτάται τι συμβαίνει. Βουλιάζει κάτω από το βάρος της απάτης και της πλεκτάνης  που του έστησαν οι θεοί με την ύπαρξη του ειδώλου. Η προσκόλληση του Μενέλαου στο φαίνεσθαι έχει να κάνει με την απλοϊκότητα των σκέψεων του και την επιπολαιότητα του. Όμως η σύγχυση που τον κυριεύει είναι ως ένα βαθμό δικαιολογημένη αν σκεφτούμε πόσα χρόνια ήταν βυθισμένος στο ψέμα και στην απάτη.




Οι δύο ήρωες αδυνατούν να συγχρονίσουν τα συναισθήματα τους και την αντίληψη που έχουν για τα πράγματα. Αυτή η αδυναμία  κάνει τους δύο ήρωες τραγικά πρόσωπα και έτσι Η Ελένη νιώθει δυστυχισμένη και ο Μενέλαος απελπισμένος. Η τραγική κατάσταση των ηρώων προκαλεί στους θεατές το συναίσθημα του ελέου για την άγνοια τους. Οι ήρωες χρησιμοποιούν τις ίδιες λέξεις αλλά με διαφορετική σημασία ο καθένας. Οι μόνοι που καταλαβαίνουν τις λέξεις πλήρως είναι οι θεατές. Τα όσα γνωρίζουν οι θεατές έρχονται σε αντίθεση με αυτά που βλέπουν. Η αντίθεση φαίνεσθαι- είναι δημιουργεί ένα παράλληλο ζεύγος γνώσης-άγνοιας.


Τρίτη, 8 Δεκεμβρίου 2015

Ελισάβετ Μαρτινέγκου-Ελένη Αλταμούρα-Μπούκουρα-Πηνελόπη Δέλτα, Φύλλο εργασίας

Φύλλα εργασίας με άξονα τη λογοτεχνική φεμινιστική κριτική, τη δημιουργική γραφή και την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.

1ο Φύλλο εργασίας
  1. Αξιοποιήστε στοιχεία του κειμένου του βιβλίου σας και δημιουργήστε ένα σύντομο αυτοβιογραφικό σημείωμα στο οποίο θα συμπεριλάβετε τα κυριότερα γεγονότα της ζωής της Ελισάβετ Μαρτινέγκου.(Μπορείτε να αναζητήσετε πληροφορίες και σε διαδικτυακές πηγές).
  2. Ποιες όψεις της γυναικείας  ζωής του 19ου αιώνα προβάλλονται μέσα από το έργο της Ε.Μαρτινέγκου;
  3. Ποια είναι η θέση της και η άποψη της για τον γάμο; 
  4. Πώς αντιμετωπίζει το θέμα του εγκλεισμού; (εγκλεισμός σε γάμο-εγκλεισμός σε μοναστήρι); Καταγράψτε σκέψεις σε α πρόσωπο.
  5. Πώς αντιμετωπίζεται ως γυναίκα από  το οικογενειακό της περιβάλλον
  6. Ποιον τρόπο βρίσκει η Ελισάβετ Μαρτινέγκου για να απελευθερωθεί από τα στερεότυπα που επέβαλλε η εποχή στις γυναίκες και να αμφισβητήσει την ανδρική ανωτερότητα; 
  7.  Υποθέστε οτι η Ε.Μαρτινέγκου γνωρίζει την Ελένη Αλταμούρα-Μπούκουρα και αποφασίζει  να της στείλει μία επιστολή. Τι θα της έγραφε; 
  8.  Δημιουργήστε το προφίλ της Ελισάβετ Μαρτινέγκου με τη βοήθεια του http://www.classtools.net/FB/home-page . Μπορείτε να προσθέσετε στοιχεία σχετικά με τη ζωή  και το έργο της, φωτογραφίες και βίντεο και να κάνετε όσες αναρτήσεις θέλετε, αξιοποιώντας και τις εργασίες που έχετε συνθέσει μέχρι τώρα.
 2ο φύλλο εργασίας
  1.  Αξιοποιήστε στοιχεία του κειμένου του βιβλίου σας και δημιουργήστε ένα σύντομο αυτοβιογραφικό σημείωμα στο οποίο θα συμπεριλάβετε τα κυριότερα γεγονότα της ζωής της Ελένης Αλταμούρα-Μπούκουρα.(Μπορείτε να αναζητήσετε πληροφορίες και σε διαδικτυακές πηγές).
  2.  Ποιες όψεις της γυναικείας  ζωής του 19ου αιώνα προβάλλονται μέσα από το βιβλίο της Ρ.Γαλανάκη Ελένη ή ο κανένας;
  3.  Ποια είναι η σχέση της Ελένης Αλταμούρα με τον πατέρα της και πώς αντιμετωπίζεται από αυτόν;
  4. Τι προσπαθεί να πετύχει με τη μεταμφίεση της σε άνδρα; Όταν ερωτεύεται τον Σαβέριο, φοράει και πάλι τα γυναικεία ρούχα. Ποιος είναι ο συμβολισμός της πράξης αυτής;
  5. Η Ελένη Αλταμούρα κινείται γύρω από  διπλή ταυτότητα, γύρω από δύο φύλα και δύο ονόματα. Γνωρίζοντας την πορεία και το τέλος της ζωής της, πιστεύετε οτι κατόρθωσε να συμφιλιώσει αυτά τα δύο κομμάτια του εαυτού της;
  6. Η Ελένη Αλταμούρα προσπάθησε να επιβιώσει σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία. Θεωρείτε οτι ο ψυχικός της κόσμος έγινε αποδεκτός και κατανοητός από τους άνδρες του περιβάλλοντος της; 
  7.  Υποθέστε οτι η  Ελένη Αλταμούρα-Μπούκουρα γνωρίζει την Ε. Μαρτινέγκου και αποφασίζει  να της στείλει μία επιστολή. Τι θα της έγραφε; 
  8.   Δημιουργήστε το προφίλ της  Ελένης Αλταμούρα με τη βοήθεια του http://www.classtools.net/FB/home-page . Μπορείτε να προσθέσετε στοιχεία σχετικά με τη ζωή  και το έργο της, φωτογραφίες και βίντεο και να κάνετε όσες αναρτήσεις θέλετε, αξιοποιώντας και τις εργασίες που έχετε συνθέσει μέχρι τώρα. 
3ο φύλλο εργασίας
  1.  Αξιοποιήστε στοιχεία του κειμένου του βιβλίου σας και δημιουργήστε ένα σύντομο αυτοβιογραφικό σημείωμα στο οποίο θα συμπεριλάβετε τα κυριότερα γεγονότα της ζωής της Πηνελόπης Δέλτα.(Μπορείτε να αναζητήσετε πληροφορίες και σε διαδικτυακές πηγές).
  2.  Ποιες όψεις της γυναικείας  ζωής του 19ου αιώνα προβάλλονται μέσα από το έργο της Π.Δέλτα;
  3. Ποια είναι η σχέση της Πηνελόπης Δέλτα με τον πατέρα της και ποια είναι τα αντιφατικά συναισθήματα που τρέφει γι αυτόν; 
  4. Πώς παρουσιάζεται η μητέρα και πώς περιγράφεται η σχέση της με τα παιδιά; 
  5. Σε ποιο βαθμό, πιστεύετε, επηρέασε  τον ψυχισμό της Πηνελόπης Δέλτα  η σχέση της με τους γονείς της; 
  6.  Έχοντας υπόψη τη ζωή της Πηνελόπης Δέλτα, πιστεύετε οτι κατόρθωσε να αποδεσμευτεί από τα στερεότυπα της εποχής για τις γυναίκες;
  7. Η Πηνελόπη Δέλτα γράφει στο ημερολόγιο της για τους περιορισμούς που η κοινωνία επέβαλλε στις γυναίκες της εποχής. Τι θα έγραφε;
  8.  Δημιουργήστε το προφίλ της  Πηνελόπης Δέλτα με τη βοήθεια του http://www.classtools.net/FB/home-page . Μπορείτε να προσθέσετε στοιχεία σχετικά με τη ζωή  και το έργο της, φωτογραφίες και βίντεο και να κάνετε όσες αναρτήσεις θέλετε, αξιοποιώντας και τις εργασίες που έχετε συνθέσει μέχρι τώρα. 
Εργασίες για όλες τις ομάδες
  1. Επιλέξτε μία από τις τρεις γυναικείες φιγούρες με τις οποίες ασχοληθήκατε και στείλτε της μία επιστολή. Τι θα της γράφατε; 
  2. Ζωγραφίστε κάτι σχετικό με τα αποσπάσματα που μελετήσατε.
  3. Αξιοποιήστε το http://www.classtools.net/twister/  και δημιουργήστε εικονικά tweets για τις τρεις ηρωίδες.