Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.

Ludwig Wittgenstein

Σάββατο, 30 Απριλίου 2016

Καλή Ανάσταση!

 Πριν την Ανάσταση, Ζωή Καρέλλη
 
Ίσως να ήταν περί το μεσονύχτι,
πριν ή μετά, δεν ξέρω, ξύπνησα
στο σκοτάδι όμως, θαρρείς,
δεν ανοίγουν τα μάτια.

 

Τι ώρα πηγαίναμε στην εκκλησία τότε;
Κάποτε δεν κοιμόμασταν, περιμένοντας,
ή μας έπιανε ύπνος ελαφρύς
και ξυπνούσαμε καλοδιάθετοι,
με τις πρώτες καμπάνες.

 

Χρόνια τώρα, δεν πηγαίνω στην εκκλησία.
Χάνεται μέσα μου η σημασία της,
ώσπου πια καθόλου… Είναι δυνατόν,
τίποτα να μην απομένει
απ’ την εύχαρη του ανθρώπου ηλικία;
Πόσο είχα παρακαλέσει, ώσπου έπαψα.
Ανάσταση περίμενα απ’ τις φτωχές μου
αισθήσεις, του σώματος. Αν όχι τίποτ’ άλλο,
τώρα, που δεν πιστεύω, γνωρίζω
την αμαρτία μου.
Πόσο ήταν ωραία, τότε…
Στεκόμασταν στον αυλόγυρο,
γεμάτον κόσμο ελεύθερο. Γελούσαν,
μιλούσαν οι άνθρωποι.
Η ορθοδοξία
αφήνει ακέριο το πνεύμα της προσφοράς.
Ελεύθερα να προσέλθω σε σένα, Κύριε.
Οι άνθρωποι φαίνονταν ξεκούραστοι,
την γιορτή περιμένοντας, το αύριο
νάρθει της χαρούμενης μέρας,
έλαμπε το βλέμμα, το πρόσωπο.

 

Με πνίγει τούτο το σκοτάδι.
Δεν θέλω ν’ ανάψω το μέτριο φως.
Θα μου στερήσει τα ενθύμια που βλέπω,
τα πράγματα ορίζοντας γύρω μου.
Πώς περιμέναμε την Ανάσταση!
Δίχως αμφιβολία έρχονταν η Λαμπρή,
«Αναστάσεως ημέρα λαμπρυνθώμεν λαοί».
Άνοιγαν οι πύλες, η πομπή προχωρούσε
με ψαλμούς κι’ εξαπτέρυγα, άστραφταν
τα πολύτιμα, άναβαν μυριάδες τα κεριά
των χριστιανών, φλόγες πίστης,
σημείο χαράς.
Μιαν μικρήν εικόνα της Ανάστασης
είχε η ενορία μας. Σπρωχνόμασταν
για ν’ ασπαστούμε, οχλαγωγή. Γελούσαν
χαρούμενοι οι πιστοί, στα χέρια
κόκκιν’ αυγά, άναβαν βεγγαλικά
κι’ οι μεγαλείτεροι σαν τα παιδιά.

 

«Ουκ έστιν ώδε αλλ’ ηγέρθη».
Μένω ξαπλωμένος, δεν ανάβω το φως,
δεν περιμένω τίποτα.
Δεν πάω με τους άλλους να μοιραστώ
την πλάνη της χαράς.
Χαρά δεν υπάρχει;

 

Υπάρχει πάντα η ανάσταση,
όχι ορισμένη και πιθανή,
υπάρχει απίθανη περίλαμπρη δόξα,
η φωτεινή έκσταση, δεν μπορούν
δίχως αυτήν οι άνθρωποι,
που περιμένουν σε νηστεία και προσευχή.

 

«Ουκ έστιν ώδε αλλ’ ηγέρθη».
Ακόμα δεν ήρθε η ώρα, φαίνεται.
Δεν ακούω τους χαρμόσυνους ήχους.
Πόσο ακόμα και τότε, σαν η καταστροφή
της άρνησης, η αμφιβολία είχεν αρχίσει,
με συγκινούσε βαθιά η χαρά
πάνδημη του κόσμου συμμετοχή, στην γιορτή.

 

«Χριστός ανέστη». Ύμνος κι’ οι κρότοι
των όπλων κι’ όλες οι καμπάνες μαζί,
σ’ όλην την πόλη κι’ οι άνθρωποι
όλοι μαζί είχαν την ίδια χαρά,
τέλειωνε η προσφορά της προσπάθειας,
τους πένθους, της συλλοής.

 

Κοιτάζω το παρελθόν.
Δεν σ’ αρνιέμαι, Κύριε, της αγάπης,
της ανάστασης ένδοξης του ανθρώπου.
Πολλή με σκεπάζει αμαρτία της γνώσης,
όμως θα περιμένω μιαν αρχή της αγάπης
ξανά, που δίνεται παρηγοριά
της θλιμμένης επίμονης σκέψης.

 

Αρχή, χαραυγή,
«ήν δε όρθρου βαθέος…»
Να πιστέψουμε στην ημέρα της ζωής.
Ελπίδες, αναμνήσεις δεν αρκούν
οι κόποι. Η σκέψη θολώνει
το κόκκινο της θυσίας αίμα.

 

Πρέπει το σώμα να σηκωθεί,
να πάει με τους άλλους μαζί, να χαρεί
την γιορτή, την απλή χαρά,
να δεχτεί την πλούσια συμμετοχή,
να παραδεχτεί τη χαρά προσιτή.
Ανάσταση να χαρεί, λευτεριά
ύστερ’ απ’ το πλήθος του πόνου,
πίστη, την αγάπη του ανθρώπου.


Πηγή:  https://antonispetrides.wordpress.com/2014/04/13/greek-easter-poems/ 

Παρασκευή, 22 Απριλίου 2016

Δραστηριότητες φιλαναγνωσίας Γ τάξης

Οι μαθητές των τμημάτων Γ1, Γ4 και Γ5 πραγματοποίησαν ποικίλες δραστηριότητες φιλαναγνωσίας με αφορμή τα βιβλία Οι φύλακες των αστεριών της Ε.Πριοβόλου, Ο άνεμος στα μαλλιά της της Ε.Δικαίου και Οι εννέα καίσαρες του Β.Παπαθεοδώρου.


Τετάρτη, 20 Απριλίου 2016

Οι φύλακες των αστεριών, Ελένη Πριοβόλου, Δραστηριότητες φιλαναγνωσίας

Παράπονο σκύλου, Κρίτων Αθανασούλης



Παράπονο σκύλου, Κρίτων Αθανασούλης

O ποιητής παρουσιάζει με ρεαλιστικό τρόπο τη μαρτυρική ζωή ενός αδέσποτου σκύλου. Σε ένα δεύτερο όμως επίπεδο, με αλληγορικό τρόπο, προβάλλει την εικόνα των περιθωριοποιημένων και εγκαταλειμμένων ανθρώπων της εποχής μας, συγκρίνοντας τη ζωή τους με αυτή των σκύλων. Το ποίημα διαβάζεται και στο επίπεδο του ζώου, που λέει τα παράπονα του και στο επίπεδο του ανθρώπου, που ζει στο περιθώριο και εισπράττει την απάνθρωπη συμπεριφορά του περίγυρου. O άνθρωπος-σκυλί καταγγέλλει τον κόσμο και την απανθρωπιά του είτε πρόκειται για ζώα είτε για ανθρώπους άστεγους και ταλαιπωρημένους.

Αλληγορία
Η αλληγορία είναι ένας μεταφορικός εκφραστικός τρόπος, ο οποίος κρύβει νοήματα διαφορετικά από εκείνα που φανερώνουν οι χρησιμοποιούμενες συγκεκριμένες λέξεις. Όλες λ.χ.  οι παροιμίες κρύβουν νοήματα διαφορετικά από εκείνα που άμεσα τουλάχιστον δηλώνουν και εκφράζουν οι λέξεις. Άλλα δηλαδή λένε και άλλα εννοούν. Στο χώρο τώρα της λογοτεχνίας, η αλληγορία είναι μια ιδιαίτερα συχνή συγγραφική τεχνική. Συγκεκριμένα, ο πεζογράφος ή ο ποιητής, για να προσδώσει στα νοήματα του μεγαλύτερη υποβλητικότητα και για να τα καταστήσει περισσότερο αισθητά και, επομένως, ζωντανά, καταφεύγει συχνά στην τεχνική και στους τρόπους της αλληγορίας.

Θεματικά κέντρα
  • Άστεγοι και περιθωριοποιημένοι άνθρωποι
  • Σύγχρονη επαιτεία(ζητιανιά): συμπεριφορά των ανθρώπων απέναντι στους ζητιάνους.
  • Αδέσποτα ζώα: συμπεριφορά των ανθρώπων απέναντι τους

Το ποίημα
Το περιεχόμενο του ποιήματος αποτελεί σπαραχτικό μονόλογο  ενός εξαθλιωμένου και περιθωριοποιημένους ανθρώπου. Το πρόσωπο που μονολογεί ταυτίζει τον εαυτό του με αδέσποτο σκύλο, αφού η ζωή του έχει τις ίδιες δυσκολίες  με τη σκυλίσια ζωή: πείνα, βία, σκληρότητα, μοναξιά, δυστυχία. Οι άνθρωποι αδιαφορούν  μπροστά στη δυστυχία του και κάποτε μάλιστα την επιτείνουν με τη σκληρότητα τους.
Ιδιαίτερα πρέπει να προσεχτεί η παρουσία της λέξης «Κύριος», η οποία στην περίπτωση του σκύλου σημαίνει αφεντικό-προστάτης και στην περίπτωση του ανθρώπου θεός-προστάτης.
Οι ποιητικές εικόνες, ιδιαίτερα σκληρές αλλά ρεαλιστικές, επιδιώκουν να αφυπνίσουν συνειδήσεις και να καλλιεργήσουν αισθήματα αλληλεγγύης προς τους συνανθρώπους μας που υποφέρουν.
Αξίζει επίσης να τονιστεί ότι το ποιητικό υποκείμενο συνεχίζει να ελπίζει σε ένα καλύτερο αύριο και να επιστρατεύει τις όποιες δυνάμεις του.

Τεχνική ποιήματος
Το ποίημα ανήκει στη νεωτερική ποίηση, δεν έχει παραδοσιακά στοιχεία(ομοιοκαταληξία και μέτρο), είναι πεζόμορφο, μοιάζει με καθημερινή κουβέντα-παράπονο, είναι υποβλητικό και αλληγορικό.

Πηγή: Κείμενα νεοελληνικής λογοτεχνίας Α Γυμνασίου, Βιβλίο εκπαιδευτικού

Τρίτη, 19 Απριλίου 2016

Υιοθετούμε το αρχαίο θέατρο της περιοχής μας

Στις 17 Απριλίου, στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων, έγινε η παρουσίαση του πολιτιστικού προγράμματος "Υιοθετούμε το αρχαίο θέατρο της περιοχής μας". Μία προσπάθεια έξι μηνών έκλεισε με τον καλύτερο τρόπο με τις εξαιρετικές απαγγελίες  των μαθητών να πλημμυρίζουν το αρχαίο θέατρο. Θερμά συγχαρητήρια σε όλους τους μαθητές μου για την προσπάθεια που κατέβαλαν, ξεπερνώντας τον εαυτό τους!
















Δευτέρα, 18 Απριλίου 2016

Έπαινος για το 3ο Γυμνάσιο Καβάλας στον διαγωνισμό φιλαναγνωσίας

Για δεύτερη συνεχή χρονιά το 3ο Γυμνάσιο Καβάλας συμμετείχε στον διαγωνισμό φιλαναγνωσίας που διοργανώνει τα τελευταία χρόνια η Ευαγγελική σχολή Σμύρνης. Όπως και πέρυσι έτσι και φέτος οι μαθητές μας διακρίθηκαν και αποσπάσαμε τον έπαινο στην κατηγορία των Γυμνασίων.Συγχαρητήρια στους μαθητές της Α και Γ Γυμνασίου για την προσπάθεια τους και ένα μεγάλο ευχαριστώ στην Ευαγγελική σχολή Σμύρνης για την ευκαιρία που μας έδωσε! 
Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού εδώ.

Συνέδριο Νέος Παιδαγωγός 16-17/04/2016


Σάββατο, 16 Απριλίου 2016

Ευριπίδη Ελένη-Έξοδος



ΕΞΟΔΟΣ(2η  ΚΑΙ 3η  ΣΚΗΝΗ ΣΤΙΧΟΙ 1780-1870)

2η σκηνή   Σκηνική παρουσίαση( όψις)
Ο Θεοκλύμενος οργισμένος από τα νέα τρέχει στην πόρτα του δωματίου της Θεονόης να τη σκοτώσει. Ένας υπηρέτης προσπαθεί να τον εμποδίσει. Ο Θοκλύμενος απειλεί τον υπηρέτη.

Χαρακτήρας προσώπων
Ο Θεοκλύμενος συμπεριφέρεται σαν δούλος: σπρώχνει, φωνάζει, απειλεί, καταπατεί κάθε έννοια δικαίου και τυφλωμένος από το πάθος του για εκδίκηση δεν ελέγχει τον εαυτό του. Θεωρεί καθήκον του δούλου να υπακούσει στις εντολές του.  Ο Θεοκλύμενος προβάλλει το δίκαιο του ισχυρότερου. Αντίθετα ο υπηρέτης αγωνίζεται για το δίκαιο που η θεονόη υπερασπίστηκε. Προβάλλει το ηθικό ή νομικό δίκαιο. Η λογική και η δικαιοσύνη είναι τα δύο όπλα του υπηρέτη. Η στάση του υπηρέτη και η τάση για αυτοθυσία για να σώσει τη Θεονόη δείχνουν το ελεύθερο φρόνημα του. Έτσι ο Ευριπίδης ξεπερνά τις γνωστές κοινωνικές διακρίσεις ανάμεσα σε ελεύθερους και δούλους και μέσα από τα έργα του προσπαθεί να εξυψώσει τους δούλους , αναδεικνύοντας τις αρετές και τις πνευματικές τους ικανότητες.

3η σκηνή  Σκηνική παρουσίαση( όψις)
Εμφανίζεται ο από μηχανής θεός, οι Διόσκουροι, τα αδέλφια της Ελένης. Οι Διόσκουροι παρεμβαίνουν για να ηρεμήσουν τον θεοκλύμενο που στέφεται εναντίον της Θεονόης. Οι Διόσκουροι επιφέρουν τη λύση της τραγωδίας και την κάθαρση.

Θεοκλύμενος
Στην τελευταία αυτή σκηνή υπάρχει μεταστροφή του ήθους του Θεοκλύμενου. Ο εξαγριωμένος βασιλιάς. Ο σκληρός αφέντης που διψά για εκδίκηση μεταβάλλεται σε έναν ταπεινωμένο άνθρωπο που υπακούει στη θέληση των θεών χωρίς καμιά αντίδραση. Αλλάζει γνώμη σχετικά με το θάνατο της Θεονόης και αποκαθιστά την Ελένη. Έτσι συμβάλλει στην κάθαρση και το έργο οδηγείται στη λύση του. Ο Θεοκλύμενος υποχωρεί γιατί πιστεύει ότι έχει άδικο και σε αυτό συνέβαλε η θεϊκή επέμβαση. Ο Θεοκλύμενος δεν είχε σαφή γνώση του δίκαιου και του άδικου. Η παρουσία του θείου στοιχείου τον βοήθησε να το γνωρίσει.

Ποιος καθορίζει τελικά τη ζωή των ανθρώπων
Πάνω από τη θέληση των θεών στέκεται η μοίρα και τα γραμμένα της. Η δύναμη των θεών δεν είναι απεριόριστη. Ακόμη και οι θεοί υποτάσσονται σε αυτήν την αόρατη δύναμη.( μοίρα). Ο Χορός υποστηρίζει ότι οι Θεοί είναι ρυθμιστές των ανθρώπινων πραγμάτων και καθορίζουν το πεπρωμένο.
Το έργο μοιάζει να ισορροπεί ανάμεσα στις θεϊκές αποφάσεις που λαμβάνονται  ερήμην των ανθρώπων και στη δυνατότητα του ανθρώπου να καθορίσει τη μοίρα του. Στην Ελένη υπάρχει μια αλληλεπίδραση θεϊκής και ανθρώπινης βούλησης.