Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.

Ludwig Wittgenstein

Κυριακή, 30 Οκτωβρίου 2016

Τα παραθετικά στην αρχαία ελληνική γλώσσα

 Παραθετικά επιθέτων και επιρρημάτων(Οδηγίες)


- Ο/η εκπαιδευτικός αξιοποιεί παραδείγματα από τη ν.ε. για να συζητήσει με τους/τις μαθητές/τριες τούς όρους «βαθμοί και παραθετικά επιθέτων και επιρρημάτων».

- Για την κατάκτηση της νέας γνώσης, σημείο αναφοράς αποτελούν τα επίθετα του κειμένου.

- Οι μαθητές/τριες οδηγούνται επαγωγικά στον τρόπο σχηματισμού των παραθετικών στην α.ε. και επισημαίνουν ομοιότητες και διαφορές με τη ν.ε.

- Δίνεται έμφαση στα ομαλά παραθετικά.

- Από τα ανώμαλα η εστίαση αφορά στην αναγνώριση τύπων που απαντούν και στη ν.ε.:

Ασκήσεις Ενδεικτικά: Σελ. 21: 1, 2 


Παρασκευή, 28 Οκτωβρίου 2016

28η Οκτωβρίου 1940

Ας γιορτάσουμε την ημέρα με βιβλία! 


Βιβλία για τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο,την Κατοχή και το Ολοκαύτωμα
  1. Τα σπίτια με το αστέρι, Stewart Ross
  2. Η βαλίτσα της Χάνα, Karen Levine
  3. Το αγόρι με τη ριγέ πιτζάμα, John Doyle
  4. Το παιδί του Νώε, Σμιτ, Ερίκ-Εμανουέλ
  5. Ομπρέλες στον ουρανό, Λουκία Δέρβη 
  6. Μια μπαλάντα για τη Ρεβέκκα, Μαρούλα Κλιάφα
  7. Τα ηρωικά χρόνια, Στρατής Χαβιαράς
  8. Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου, Άλκη Ζέη
  9.  Παιδιά της Αθήνας, Δημήτρης Ραβάνης Ρεντής
  10. Οι σαλταδόροι του Βύρωνα, Ξενοφών Φιλέρης
  11.  Τσόκο μπλοκ, Ελένη Πριοβόλου
  12.  Μικροί αγωνιστές, Καλλιόπη Σφαέλου
  13.  Από το ημερολόγιο ενός παιδιού της Κατοχής, Μαρία Μανωλάκου
  14. Τραγούδι για τρεις, Λότη Πέτροβιτς Ανδρουτσοπούλου 
  15.  Όταν έφυγαν τ΄αγάλματα, Α. Δαρλάση 

Τετάρτη, 26 Οκτωβρίου 2016

Η συμβολή των Τ.Π.Ε. στην κατανόηση και παραγωγή του προφορικού λόγου

Η εισήγηση μου

Ηλεκτρονική εισήγηση στα πλαίσια του Συνεδρίου: "Η Εκπαίδευση στην εποχή των Τ.Π.Ε." (Ίδρυμα Ευγενίδου, 5 & 6 Νοεμβρίου 2016). Το πλήρες κείμενο αυτής της εργασίας βρίσκεται στον ηλεκτρονικό τόμο πρακτικών του συνεδρίου, στη διεύθυνση: http://users.sch.gr/synedrio/praktika...

Η συμβολή των Τ.Π.Ε. στην κατανόηση και παραγωγή του προφορικού λόγου.

Περίληψη

Η σύγχρονη γλωσσολογία υποστηρίζει την προτεραιότητα του προφορικού λόγου και τη δευτερεύουσα σημασία της γραφής. Ο προφορικός λόγος άλλωστε είναι το πρώτο μέσο γνώσης και κατανόησης του κόσμου γιο τον άνθρωπο. Στο κείμενο αυτό γίνεται αναφορά στη θέση που μπορεί να έχει η καλλιέργεια του προφορικού λόγου στην εκ-παιδευτική διαδικασία, εστιάζοντας στη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων. Οι Τ.Π.Ε. με την ποικιλία των ψηφιακών πόρων που παρέχουν μπορούν να συντελέσουν στην κατανόηση και παραγωγή του προφορικού λόγου. Στην αρχή του κειμένου γίνεται μία αναφορά στα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του προφορικού λόγου, στη συνέχεια αναλύεται ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζεται ο προφορικός λόγος στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο και τέλος παρουσιάζεται μία διδακτική πρόταση αξιοποίησης των Τ.Π.Ε με έμφαση στην καλλιέργεια του προφορικού λόγου.



Κυριακή, 23 Οκτωβρίου 2016

Κυριακή, 16 Οκτωβρίου 2016

10ο πανελλήνιο συνέδριο της παιδαγωγικής εταιρείας Ελλάδος

Δέκατο  πανελλήνιο συνέδριο της παιδαγωγικής εταιρείας Ελλάδος με θέμα Λογοτεχνία και Παιδεία
Δείτε το πρόγραμμα εδώ

Η ιστορία της Ευρώπης


Διαδικτυακή συζήτηση με το voicethread



Δημιουργία επεξηγηματικών βίντεο στην αγγλική γλώσσα

Το mysimpleshow μας επιτρέπει να δημιουργήσουμε επεξηγηματικά animated video στην αγγλική γλώσσα. Στη συνέχεια μπορούμε να τα "κατεβάσουμε" στον υπολογιστή μας ή να τα μεταφορτώσουμε στο youtube.

Δείτε ένα παράδειγμα καθώς και tutorial video.



   










Σεμινάριο Μουσειολογίας

Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Καβάλας σας προσκαλεί στο σεμινάριο Μουσειολογίας που θα πραγματοποιηθεί στις 22/10/2016, στις 9.30 π.μ. στον αρχαιολογικό χώρο Φιλίππων με επιμορφώτρια την κυρία Όλγα Σακαλή.




Τετάρτη, 12 Οκτωβρίου 2016

Θυσία για την πατρίδα, Φύλλο εργασίας



ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Στηρίζεται στο διδακτικό σενάριο του Ασημάκη Φλιάτουρα


ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ


ΕΝΟΤΗΤΑ 2


Το κείμενο της ενότητας 2 είναι ένα απόσπασμα από τον Επιτάφιο λόγο που, πιθανόν, συντέθηκε από τον Λυσία , προς τιμήν των νεκρών του Κορινθιακού πολέμου.
  • Ποιος ήταν ο Λυσίας, πότε έζησε και ποιο ήταν το επάγγελμα του;
  • Διαβάστε το κείμενο σιωπηλά για 5 λεπτά.
  • Υπογραμμίστε στο κείμενο όσες λέξεις μπορείτε να κατανοήσετε και βάλτε σε ένα κύκλο όσες λέξεις σας είναι άγνωστες και σας δυσκολεύουν να κατανοήσετε το νόημα του κειμένου.
  • Συμβουλευτείτε τα γλωσσικά σχόλια του βιβλίου σας στη σελίδα 15.
  •  Εντοπίστε τα ρήματα, τα υποκείμενα και τα αντικείμενα τους, χωρίστε το κείμενο σε κύριες και δευτερεύουσες προτάσεις, κυκλώστε τους υποτακτικούς συνδέσμους, εντοπίστε τα απαρέμφατα και τις μετοχές.

  • Προσπαθήστε , εργαζόμενοι σε ομάδες, να αποδώσετε το νόημα του κειμένου προφορικά και γραπτά.


Αρχαίο κείμενο
Μετάφραση
1
στε προσήκει γεσθαι τούτους εδαιμονεστάτους,

2
οτινες κινδυνεύσαντες πρ μεγίστων κα καλλίστων

3
οτω τν βίον τελεύτησαν,

4
οκ πιτρέψαντες τ τύχη περ ατν

5
οδ’ ναμείναντες τν ατόματον θάνατον,

6
λλ’ κλεξάμενοι τν κάλλιστον.

7
Κα γρ τοι γήρατοι μν ατν α μνμαι,

8
ζηλωτα δ α τιμαί π πάντων νθρώπων·

9
ο πενθονται μν δι τν φύσιν ς θνητοί,

10
μνονται δ ς θάνατοι δι τν ρετήν.

11
κα γρ τοι θάπτονται δημοσί,

12
κα γνες τίθενται π’ ατος ώμης κα σοφίας κα πλούτου,

13
ς ντας ξίους τος τετελευτηκότας ν τ πολέμ

14
κα τος θανάτους τιμσθαι τας ατας τιμας.

15
γ μν ον ατος κα μακαρίζω το θανάτου κα ζηλ,

16
κα μόνοις τούτοις νθρώπων ομαι κρεττον εναι γενέσθαι,

17
οτινες, πειδ τυχον θνητν σωμάτων,

18
κατέλιπον θάνατον μνήμην δι τν ρετήν ατν.

Ø   

  • Ποιοι αξίζουν, σύμφωνα με το κείμενο, να θεωρούνται πραγματικά ευτυχισμένοι και γιατί;
  • Για ποιους λόγους οι νεκροί πολεμιστές της πόλης θεωρούνται άξιοι ιδιαιτέρων τιμών;
  • Διαβάστε τον Επιτάφιο λόγο του Λυσία και τον Επιτάφιο του Περικλή(θα σας δοθεί σε έντυπη μορφή) και απαντήστε στα εξής ερωτήματα: 
  1. Ποιο είναι το περιεχόμενο του Επιταφίου λόγου του Περικλή και του Λυσία; 
  2. Ποια είναι τα μέρη ενός Επιταφίου λόγου στην αρχαία ελληνική και ποιο το περιεχόμενο του καθενός;
  3. Για ποιους λόγους γράφεται ένας επιτάφιος λόγος; 
  4. Ποιες ομοιότητες και διαφορές εντοπίζετε ανάμεσα στους δύο λόγους; 
  •  Να συντάξετε ένα δικό σας επιτάφιο λόγο (στη νέα ελληνική) με βάση τη δομή του επιταφίου λόγου στην αρχαία ελληνική.